A Napi Gazdaság csütörtöki számának cikke

A kánikula a BKV Zrt. számára is jelentős többletköltségeket okoz − válaszolta lapunk kérdésére a közlekedési vállalat. A fokozott pálya- és felsővezeték-karbantartás, a klímaberendezések folyamatos üzemeltetése, az alapellátáshoz képest megemelt mennyiségű védőital és a tartalék járművezetők biztosítása további anyagi terheket jelent.

Idén egyelőre nem volt huzamosabb ideig extrém meleg, így a májusi adatok alapján csak elenyésző mértékű többletköltségek merültek fel − jegyezték meg a BKV-nál. Tavalyi tapasztalataik alapján azonban elmondható, hogy huzamosabb ideig tartó hőség esetén a légkondicionálóval felszerelt kötött pályás járművek fajlagos villamosenergia-fogyasztása 25-35 százalékkal több, mint egy átlagos nyári munkanapon, míg az autóbuszoknál a 120-125 ezer literes napi gázolajfogyasztás hozzávetőlegesen 850-1000 literrel növekszik. A légkondicionálóval felszerelt járművek fajlagos gázolajfogyasztása 5-7 százalékkal magasabb a szokásosnál.

A MÁV Zrt.-től azt a tájékoztatást kaptuk, hogy szakembereik a tartós melegben az országos vasúthálózaton mintegy 110 helyen mérik a sínhőmérsékletet, s amennyiben a nap folyamán a 45 Celsius-fokot elérő, illetve meghaladó sínhőmérsékletet mérnek, a társaság fokozott pályafelügyeletet vezet be. A tartós kánikula szerkezeti változásokat okozhat a vasúti pályában, a magas sínhőmérsékletnél − 50-60 Celsius-fok között − a pálya deformálódhat. Amennyiben ennek jelei mutatkoznak, a vasúttársaság az utasok biztonsága érdekében sebességkorlátozást rendel el.

A Volánbusz Zrt. azt közölte lapunkkal, hogy munkatársaik a hőségriadó idején is vezénylés szerint dolgoznak, több pihenőidőt nem vesznek igénybe, járművezetőik részére a szolgálati helyeken az üdítőitalok rendelkezésre állnak és a formaruhájukon is könnyíthetnek. A műszaki szolgálatok az autóbuszok karbantartása során kiemelt figyelmet fordítanak a légkondicionáló berendezések üzemképességének ellenőrzésére, javítására, a járműablakok nyithatóságára.