Ezért bukott el a Sólyom - beleszólt a politika

A Napi.hu értesülései szerint az iráni-amerikai viszony enyhülése miatt is futhatott zátonyra a légitársaság indulása.
Szakonyi Péter, 2013. október 29. kedd, 11:32
Fotó: Napi.hu

A nemzetközi helyzet fokozódása is közrejátszhatott a Sólyom Hungarian Airways Kft. október eleji beborulásában. Míg korábban az irániaknak eminens érdekük volt az őket sújtó amerikai embargó kikerülése egy közép-európia légitársaság segítségével, a Washingtonnal felmelegített kapcsolatok miatt immár elérhető közelségbe kerülhet a tilalom feloldása. A magyar magántulajdonban levő légitársaság ugyan rendre ománi és abu-dzabi befektetőkre hivatkozott, ám valójában iráni tőke és egy iráni légitársaság állhatott az ambiciózus tervek mögött. (Az egyéb, politikán kívüli okokkal foglalkozó korábbi írásunk itt olvasható.)

Amint arról korábban beszámoltunk, a teheráni központú Mahan Air vezetői budapesti tárgyalásaik során a Sólyom Airways vezetőivel is egyeztettek a kapcsolatok szorosabbra fűzéséről. (A Napi.hu kérdésére Vágó József ugyanakkor cáfolta a teheráni járat indulását.) A második legnagyobb iráni légitársaság a Budapest Airport vezetésével is tárgyalt a bővülésről, hiszen a kiváló távol-keleti hálózattal rendelkező cégnek csak egyetlen európia összeköttetése van, így utasait nem tudja az európai nagyvárosokba - sem - szállítani. Az iráni kapcsolat a Sólyomnak jól jött volna anyagilag és hálózatépítés szempontjából is. A Mahan utasait a magyar cég tudta volna továbbszállítani többek közt  Frankfurtba, Londonba és Párizsba - éppen azokba a célpontokba, amelyeket Vágó József, a cég vezérigazgatója bejelentett.

Úgy tűnik, mindez idén szeptember közepén hiúsulhatott meg. A Sólyom indulását augusztus végére, majd október elejére ígérték, amikor az enyhülés beütött. Az iráni választásokon győztes Hasszan Rohani elnök ugyanis legfontosabb feladatai közé sorolta az amerikai-iráni kapcsolatok rendezését. Ennek első lépése az ENSZ közgyűlésén történt "történelmi" kapcsolatfelvétel volt szeptember végén, amelyet Obama és Rohani 15 perces telefonbeszélgetése követett. Ezzel, ha nem is azonnali, de belátható közelségbe került az Irán ellen meghirdetett szigorú amerikai embargó feloldása - s így válhatott feleslegessé a közvetítő Sólyom is.

A jelenleg életben levő embargó értelmében nem csak kész repülőgépeket nem szállíthatnak amerikai cégek Iránba, de olyan utaszállító gépeket sem lehet oda eladni, amelyekben amerikai eredetű részegységek vannak. Ennek ellenére számos nyugat-európai cég - így például a német Lufthansa vagy az Airbus - kerülő úton értékesített új, vagy már "levetett" légijárműveket az állami Iran Airnek és a Mahannak is.

Az elmúlt hetekben ugyanakkor a Sólyommal hírbe hozták az Oman Airt is. Sajtóhírek szerint azonban nagyon úgy tűnik, hogy az omániak is letettek a Sólyomról. Ennek egyik jele, hogy az Oman Air hasonló flotta kiépítésére készül, mint amilyet a Sólyom jelentett be idén nyáron. Az arab cég ugyanis éppen úgy ötven gépesre akarja fejleszteni flottáját, mint a Sólyom - ráadásul gyorsabban, mint ahogy azt korábban tervezte: már 2017-re ötven géppel repülnének, 2022-ig pedig még tovább bővítenék a flottát. (Jelenleg tizenhét Boeing 737-800-assal, hét A330-as széles törzsűvel, hat ATR-42-essel és négy Embraer E-175-össel rendelkeznek, három Airbus 330-ast, tizenegy Boeing 737-est és hat Boeing 787-est pedig már megrendeltek.) Az Öböl-menti emírségek között éles presztízsharc és piaci küzdelem folyik, hiszen a dubaji Emirates, az abu-dzabi Ethiad és a katari Quatar mellett a kuwaiti és az ománi légitársaság is jelentős fejlesztéseket és felvásárlásokat hajt végre - ez utóbbiakat Kelet-Európában is. Az öböl menti cégek expanzióját jól érzékelteti, hogy az Emirates, az Ethiad és a Quatar az elmúlt három évben 55 új célállomással bővítette hálózatát.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

MongolZ, 2013.10.29 17:15

Én úgy tudom, hogy az utóbbi hónapok napkitörései sem segítettek a Sólyomnak.
Ezt a baromságot, mintha akármi köze is lenne az egésznek ahhoz, hogy a Sólyom egy halva született ötlet volt...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Bhole, 2013.10.29 13:58

Oknyomozó újságírónk megint rárántott az íróasztal alatt. Csak egy ilyen feltételezésektől hemzsegő cikkre futott, de legalább nem kellet kimennie a ködös őszi időbe.
Annak idején az Univerzum újság is írt ilyeneket, de az egyrész színvonalasabb volt, másrészt ott volt a borítóján: "sci-fi". El is fogyott az utolsó példányig a megjelenés napján, nem úgy, mint a napi.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

tarTosPista, 2013.10.29 13:05

Ja beleszólt a politika.
Naná, az hozta létre. Nagy Nemzeti Sólyom. A MALÉV helyett. Legyen egy nem cocilista, amolyan nemzeti nemzeti légivállalalt.
Most megmutatták a nemElvtársak, hogyan is kell tönkre tenni egy beváltat, és létrehozni egy nemzeti pénzrepüldét.
Mert más nem repült, csak a lé. Ki az ablakon.
És hol landolt?
Nagy Nemzeti Kimentés.
Nem repülőgép, kösszgép. Köszönik a lét. Még a nagy nemzeti locsolást is bemutatták az új repülőgépnek. Nemzeti vízkészletből, nemzeti locsolás. Nem húsvétkor locsolták, külön. Azért nem húsvétkor, mert a húsvét még nem nemzeti. Ki látott már kokárdás nyulat?
Jövőre lesz. Ezután lesz nemzeti nyulunk. Kell, hogy legyen, mivel, a nemzeti sólyom lezuhant.
A Nemzeti Sólyom, amelyik nem röpül. Ha nem röpül, mit csinál? Kúszik? Lapul a földön? Nem tud felegyenesedni sem, nemhogy röpűni. Miért is tart itt a zország? Mert tele vagyunk nemzeti politikusokkal.
Mindegyik a népről, nemzetről, a nép, a nemzet nevében beszél, pedig alig kap szavazatot hozzá. De az ő nevükben beszél. A néhány százalékból. És a népre, nemzetre hivatkozva fogy el az adó. Amit mindig emelnek és újat tolnak a népre, a nemzetre. A mocsok politikusok.
Hogy is állunk nemzetközileg? A nép 40%-a csóri. Az EUS átlagkeresete szégyenteljes. Ausztriában Welcome Coctail helyett "Ne lopj magyar" felirattal köszöntenek.
A fidesz nem demokrata és nem fiatal, az mszp nem szocialista. A két vezető pártunk. Ilyenekből válasszunk?
Mit is mondhatnék ezekhez: Szállja, csak szállj...
Messze a pitchába. fletóstul, emeszpéstül, fideszetstül, és a lecsengett mdf, szdsz, satöbbistül.
anyucikástul mind.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

homeros, 2013.10.29 13:03

@Vagymiiljics: "Nem tudom miért kell ennek örülni?" halva született ötlet volt, ezt leírtam azonnal hogy elkezdtek "nyomulni". ezzel kb. mindenki így volt, a kivételek egyike hunfasz, aki még azt se vette észre, hogy mennyire magyar ez a magyar légitársaság :) be is nyalt nekik rendesen, és lám, úgy néz ki rossz hátsót választott :)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Blama, 2013.10.29 12:57

@Vagymiiljics: Megint ugyanaz, megint ugyanabban a formában és ugyanazzal az idézettel.

Fájdalmasan unalmas. Tényleg az.

A Malév-ot a jelenleg regnáló kormány megszűntette.

Érti vagy ezt a tényt nem rögzítette az agyában még?

Igen, a Kétharmad kivégezte a nemzeti légitársaságot.

A továbbiakat ennek alapján gondolja végig.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html