Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A 2014-2020-as uniós költségvetési időszakot érintően elsőként októberben jelentek meg támogatási kiírások (amelyekre novembertől lehetett benyújtani a pályázati dokumentumokat), ám mivel az EU ekkor még nem hagyta jóvá a magyar operatív programokat, a kormány a saját felelősségére írta ki a pályázatokat. Ez azt jelenti, hogy a kormány olyan célokat finanszírozott (például a fiatalok vállalkozóvá válását, vagy új piaci megjelenés támogatását), amelyeket minden bizonnyal támogatni fog az EU is a következő hét évben, így ezekre utólag is le tudják hívni Brüsszelből a pénzt.

Akkor gyors elbírálást ígértek, de az azóta eltelt időszakban sem hirdettek győztest. Ennek több oka volt - tudta meg a Napi.hu. Gondot okozott például, hogy elenyésző volt azoknak a támogatási kérelmeknek a száma, melyeknél nem volt szükség hiánypótlásra, de ahol kérték, ott sem küldte el minden ötödik pályázó a kiegészítéseket. Ennek megfelelően jelenleg is zajlik "a jogosultsági feltételeknek való megfelelés vizsgálata", elutasítás esetén pedig a kifogások kezelése.

Az sem segítette a gyors elbírálást, hogy az előzetes várakozásokat a pályázatok száma és az ezekhez kapcsolódó támogatási igények is jelentősen meghaladták. A kérelmek feldolgozása azonnal megkezdődött, a problémát azonban fokozta, hogy a pályázatok több mint felét már az első napon beadták, az online értékelési rendszer kezdeti technikai nehézségei miatt azonban csak 2014 december közepén lehetett volna úgy hiánypótlást kiküldeni, hogy azt a pályázó biztosan megkaphassa. (A nagy rohamra lehetett volna számítani, a pályázati tanácsadók a Napi.hu-nak azt nyilatkozták, hogy rengeteg vállalkozás immár másfél éve halasztja a beruházásait, bízván, hogy azokat majd részben uniós pénzből tudja megvalósítani - szerk.)

Sok olyan pályázat is bekerült a rendszerbe, ahol hibásan adták be a pályázati nyilatkozatot - ez pedig nem korrigálható hiánypótlással, az emiatt elutasítottaknak csak a tavaszi, nyári pályázati körben lesz lehetőségük újra pályázniuk. Gyakori hiba volt az is, hogy a cégek hiányos, pontatlan, a feltételeknek nem megfelelő árajánlatot adtak be. (Az új szabályozás szerint minden költségtétel alátámasztására 3 független ajánlattevőtől kell árajánlatot kérni - szerk.) Előfordul az a hiba is, hogy a pályázó rosszul sorolja be a költségeket, vagy pedig olyan tevékenységet szeretne fejleszteni, amire az adott pályázatban nincs lehetőség. Jó hír ugyanakkor, hogy "sok átgondolt, a piachoz igazodó projekt" érkezett a hatóságokhoz, így a támogatás nem a talpon maradást, hanem a gyorsabb előrelépést segítheti.

Több GOP-os projekt végső elszámolási határideje tavaly év végére esett, ami azért fontos, mert akinek késedelemben lévő GOP-projektje van, az nem kaphat támogatást az új operatív programból, a GINOP-ból. Ez ugyancsak lassította az elbírálást, mint ahogy a sok munkaszüneti nap az év végén, félő volt, hogy ha karácsony előtt küldik ki a hiánypótlásokat, akkor a két ünnep közötti 3 munkanapban a vállalkozások a hiányzó dokumentumokat nem fogják tudni beszerezni. Sok kisebb vállalkozás ugyanis leállt ezeken a napokon. (A kezdeti nehézségekről itt írtunk bővebben.)

Jövő héttől már nyerteseket hirdetnek

Mindezeknek köszönhetően csak januárban kezdődött el a hiánypótlások kiküldése, így mára jutott el odáig a rendszer, hogy az egyszerűsített eljárásrendi pályázatokban (kapacitásbővítés, piacra jutás) a jövő héten már megindulhat a döntéshozatal. Először várhatóan százas nagyságrendben születik támogatói döntés, azt követően pedig egyre gyorsuló ütemben, heti 150-200 támogatósi döntés születhet.

Kattintson a nagyobb méretért!

Vannak azonban olyan pályázatok, mint például a rugalmas foglalkoztatást, vagy éppen a fiatalok vállalkozóvá válását célzó kiírások, ahol konzorciumban együttműködő vállalkozások, nonprofit és egyéb nem nyereségérdekelt szervezetek adhattak be támogatási kérelmet. Ezzel kapcsolatban több megkeresés érkezett, hogy kevés az előkészítésre rendelkezésre álló idő, ezért az Irányító Hatóság 2015. január 30-ig meghosszabbította a beadási határidőt. Ezekben az esetekben - mivel komplexebb pályázatokról van szó, és még sok hiánypótlás nem érkezett vissza - leghamarabb május első felében várható döntés.

Új rendszerhez kell hozzászokni - plusz időt kapnak a pályázók

Az új uniós költségvetési időszakban egy teljesen új pályázati rendszerhez kell hozzászokniuk a pályázóknak, így többek közt megújultak a pályázati felhívások, útmutatók és a támogatási kérelmek adatlapjai is. Mostantól minden pályázatot elektronikus úton kell benyújtani, ha pedig valaki rendelkezik e-aláírással, akkor papír felhasználása nélkül meg lehet oldani a pályázást.

Fontos változás lesz, hogy idővel egyre több hatósági adatbázist kötnek össze (adóhivatal, cégbíróság, földhivatal), így a pályázóknak kevesebb adatot kell majd megadniuk. Ennek köszönhető, hogy a korábbi 600 kitöltendő adatmező 300-ra csökkent, ám a kormány tervei szerint további csökkenés jöhet, hiszen idővel további adatbázisokat is bekötnének a rendszerbe. Az is csökkenti az adminisztratív terheket, hogy korábban mindig szükséges volt a kitöltő program telepítése ahhoz, hogy dolgozni lehessen egy adott pályázaton, most már elegendő az online elérhetőség is.

Az új rendszerben már vannak olyan beépített ellenőrző és összegző mechanizmusok, amelyek segítik a munkát, a korábbihoz képest inkább felhasználóbarát megoldást nyújtanak - mondták korábban a Napi.hu-nak pályázati tanácsadó cégek. Javítja a kezelhetőséget az is, hogy egy helyen elérhetőek egy pályázó támogatási kérelmei, illetve könnyebbséget jelent a pályázók számára, hogy a köztartozásmentes kedvezményezettek nem kötelesek biztosítékot nyújtani. Ugyanakkor volt olyan vélemény is, mely szerint összességében nőttek az adminisztratív terhek. Ez főképp annak köszönhető, hogy az új szabályozás szerint minden költségtétel alátámasztására 3 független ajánlattevőtől kell árajánlatot kérni.

Mivel az új eljárásrendet a támogatást igénylőknek meg kell szokniuk, ezért az intézményrendszer időt enged a pályázóknak, hogy az új sablonokat, eljárásrendet, informatikai rendszert megismerjék: a határidők késedelmes teljesítését nem szankcionálják, több alkalommal lehetőséget adnak hiánypótlásra és tisztázásra, elsődleges célnak tekintik, hogy a "tartalmilag kiváló" támogatási kérelmek valamilyen formai hiba miatt ne essenek ki röviddel a benyújtást követően.