A hazai faktoring piac vegyes képet mutat. Egy a közelmúltban a CIB megbízásából, a TNS Hoffmann piackutató cég által készített reprezentatív felmérés szerint e finanszírozási megoldás ismertsége igen magas. Összesen 76 százalék említette, hogy ismeri ezt a szolgáltatást. Az ilyen szolgáltatást igénylők aránya ma még alacsony. A megkérdezettek 7 százaléka az elmúlt öt évben, 8 százaléka pedig jelenleg vesz igénybe faktoring szolgáltatást, 3 százalékuk pedig jelezte, hogy a jövőben is tervez hasonló lépést.

A CIB Bank ügyfelei a piaci átlagnál nagyobb arányban használják ki a faktoring előnyeit és a finanszírozott vállalkozások 10 százaléka faktorál. Az ilyen szolgáltatásokat igénybe vevő cégek fele a kereskedelemben, túlnyomó többségük a gépjármű kereskedelemben tevékenykedik. Ez a finanszírozási forma elsősorban a bank kkv-ügyfelei körében népszerű, a finanszírozott cégek már negyede használja a faktorálási szolgáltatásokat.

Ma már az aktívan finanszírozott ügyfelek körében minden tizedik forintot faktoring keretében helyez ki a bank. A faktoring ügyletek túlnyomó többsége, 87 százaléka forintban történik.

Ha a magyar gazdaság fejlődik, ha nő a kereskedelmi forgalom, a gyártó cégek árbevétele, ezáltal a finanszírozandó vevőállomány nagysága, akkor általában felértékelődik a faktoring jelentősége is, így bővülhet annak piaca - mondta Deme Géza a CIB Bank faktoring üzletágának vezetője.

A faktorálás során egy ezzel foglalkozó társaság megvásárolja ügyfele követeléseit, aki így likviditáshoz jut, és egyes faktoring konstrukciókban akár mentesül is a ki nem fizetett számlák jelentette kockázattól. Ez a finanszírozási forma elsősorban a szűkebb pénzügyi mozgástérrel rendelkező kis- és közepes vállalkozások számára előnyös. A faktoráló cég ugyanis a megvett vevőkövetelésnek általában a 90 százalékát azonnal kifizeti, így nem kell 30, 60 vagy 90 napig várni a kibocsátott számlák ellenértékének beérkezésére.