Gyökeres átalakulás előtt a magyar boltok

Új szereplővel bővült az online élelmiszer-vásárlási piaca: az új szolgáltatását február óta egy szűkebb vásárlói rétegen tesztelő Spar hétfőn élesben is elindította webshopját - számolt be a Népszava.
Szabó Dániel, 2019. május 7. kedd, 10:11
Fotó: Napi.hu

A terület úttörője - és sokáig egyetlen szereplője - Magyarországon a G-Roby volt a 2000-es években, pár éve viszont a Tesco, majd a CBA Prima és az Auchan is indított ilyen szolgáltatást.

Az új szereplő piacra lépése várhatóan tovább növeli a "tortát", mivel az az online élelmiszer-vásárlás még mindig nem túl elterjedt hazánkban - véli Madar Norbert, a GKI Digital Kft. vezető tanácsadója. A Spar a házhoz szállítást Budapest teljes területén és 49 főváros közeli településen indítja - írta a napilap.

Jelenleg csupán a Tesco szállít házhoz néhány nagyobb vidéki városban is, a többiek egyelőre csak Budapesten és az agglomerációban vállalják ezt. A GKI adatai szerint a Tesco szolgáltatása 103, az Auchané 69, az Prímáé 50, a G-Robyé pedig 35 településen érhető el. Vagyis a kisebb falvakban élőknek az online élelmiszer vásárlás továbbra sem jelent segítséget, és ez rövid időn belül várhatóan nem is változik.

Az élelmiszerek - más, a neten többnyire vásárolt cikkekkel ellentétben - ugyanis gyorsan romlanak, ezért is szállítanak saját autóval és személyzettel, a legközelebb eső boltból a láncok. A házhoz szállítást pedig különböző - nullától párezer forintig terjedő - díjszabással, 2-3 órás idősávokra kérhetik a vásárlók. E logisztikának azonban komoly költségvonzata van, ezért nehéz a teljes országban kiépíteni egy hálózatot - magyarázza Madar.

Az igazi nagy lökést azonban egy olyan hálózat adná meg az online élelmiszer-kereskedelemnek, amely a napi, impulzív - ezért sokkal költekezőbb - vásárlói igényeket is ki tudná elégíteni. Erre a jelenlegi infrastruktúra azonban nem alkalmas, így a láncok legkorábban is csak másnapra vállalnak kiszállítást. Jelenleg így a neten élelmiszert vásárlók nem napi bevásárlásra használják az online lehetőségeket: inkább a hagyományos nagybevásárláskor a kosárba kerülő termékeket rendeli meg egy meglehetősen tudatos vásárlói réteg - fogalmazott a szakértő.

Jelenleg a mintegy 4 millió háztartás 37 százaléka legalább egyszer vásárolt már fmcg-terméket a weben. Az arány 2017-ben 23, 2016-ban pedig 22 százalék volt. Évről évre emelkedik tehát azok aránya, akik internetről rendelnek élelmiszert és vegyi árut - tette hozzá Bakonyi-Kovács Krisztina, a Gfk háztartáspanel osztályának senior tanácsadója. Jellemzően a 30-40-es éveikben járó, magasabb iskolai végzettségűek rendelnek, és több a vásárló között a nő, mint a férfi. A netes fmcg-vásárlások esetében a kosárérték is a duplája - 5981 forint - annak, mint amennyit egy hagyományos boltban erre alkalmanként elkölt egy átlagos vásárló.

HOZZÁSZÓLÁSOK