Visszavinné a meghibásodott árut, de a kereskedő kukackoskodik? Akkor erről tudnia kell!

Évek óta rengeteg panasz érkezik a fogyasztóvédelmi hatósághoz a jótállási igényekkel kapcsolatban, számos vásárlónak kell szembesülnie azzal, hogy a kicserélés iránti igények falakba ütköznek vagy a javítások elhúzódnak. Vége a kereskedők kukacoskodásának, jövőre jön a fogyasztókat védő jogszabály-módosítás.
Herman Bernadett, 2020. augusztus 10. hétfő, 17:21
Fotó: Euronics

Számos jótállással kapcsolatos fogyasztóvédelmi problémát orvosol az a nyáron kihirdetett jogszabály, amely módosítja a tartós fogyasztási cikkekre vonatkozó kötelező jótállásról szóló kormányrendeletet és igyekszik elejét venni a fogyasztói elégedetlenségeknek. A módosítások 2021. január 1-jén lépnek hatályba, így a vállalkozásoknak elegendő ideje lesz felkészülni az új, meglehetősen szigorú szabályok alkalmazására, melyeket a Taylor Wessing Budapest ügyvédi iroda szakértői foglaltak össze.

A vásárlókat és a forgalmazókat egyaránt érintő legfontosabb változás az, hogy 2021-től a jelenlegi 1 éves jótállási idő helyett az eladási ártól függően sávosan fog változni a kötelező jótállási időtartam, mely 10 ezer és 100 ezer forint közötti vételár esetén 1 év, 100 ezer és 250 000 ezer forint közötti vételár esetén 2 év, 250 ezer forint feletti vételár esetén pedig 3 év lesz.

Jön az e-jótállási jegy

Szintén fontos változás, hogy bevezetésre kerül az e-jótállási jegy. 2021. január 1-jétől kezdődően elektronikus úton is át lehet adni a fogyasztó részére a jótállási jegyet, legkésőbb a termék átadását vagy üzembe helyezését követő napon. Érdemes lesz közvetlenül email útján megküldeni az e-jótállási jegyet, ugyanis ha a vállalkozás letöltést biztosító elérési cím formájában teszi ezt elérhetővé (például link), a jegynek a teljes jótállási időtartam alatt letölthetőnek kell lennie, tehát adott esetben 3 évig.

További, a vásárlóknak kedvező változás az is, hogy a jövőben az igényérvényesítéshez az eladó nem követelheti meg azt, hogy a vásárló az eredeti csomagolást megőrizze, valamint az, hogy 2021-től a kijavítás iránti igény már nem csak a jótállási jegyen feltüntetett javítószolgálatnál érvényesíthető, hanem a vállalkozás székhelyén, bármely telephelyén vagy fióktelepén is. Így a vállalkozás feladata lesz gondoskodni arról, hogy a termék ezek bármelyikéből eljusson a szervizbe.

Nem lehet elhúzni a javítást

A kapcsolódó miniszteri rendelet szintén 2021 elején hatályba lépő módosítása alapján a vállalkozásoknak törekedniük kell arra, hogy a kijavítást vagy a kicserélést 15 napon belül elvégezzék, ellenkező esetben pedig kötelesek a fogyasztót tájékoztatni a kijavítás vagy a csere várható időpontjáról. Ennek teljesíthetőségét az teszi lehetővé, hogy a szerviz köteles lesz a vállalkozást tájékoztatni az áru javíthatóságának lehetségességéről, illetve várható időtartamáról.

Ha az első javítás során fény derül arra, hogy az adott fogyasztási cikk nem javítható, 8 napon belül automatikusan ki kell cserélni, ha a cserére nincs lehetőség, 8 napon belül vissza kell téríteni a számla vagy nyugta alapján a vételárat. Akkor is kötelező a 8 napon belüli automatikus csere, ha három javítást követően ismét meghibásodik az áru és a fogyasztó nem igényli a vételár arányos leszállítását vagy az áru kijavítását. Ha a termék nem cserélhető, szintén 8 napon belül vissza kell téríteni a számla vagy nyugta alapján a vételárat.

A javítások indokolatlan késedelmét szankcionálja az a rendelkezés, amely szerint, ha a kijavításra 30 napon belül nem kerül sor, ennek leteltét követő 8 napon belül ki kell cserélni a fogyasztási cikket, de itt is érvényesül, hogy ha nem lehetséges a csere, a vételárat kell visszafizetni. Nyilvánvalóan nem lenne méltányos valamennyi tartós fogyasztási cikk esetén érvényesíteni ezeket a szabályokat, így a rendelet kimondja, hogy ezek a szabályok nem vonatkoznak olyan termékekre, mint az elektromos kerékpárok, a személygépkocsik vagy a lakóautók.

Ablakot, garázskaput is cserélni vagy javítani kell

A szabályozás egyébként csak bizonyos, 10 ezer forintot meghaladó értékű tartós fogyasztási cikkekre vonatkozik például háztartási készülékek, fűnyírók, kerékpárok, személygépkocsik, babakocsik, lámpatestek, telefonok, számítógépek, laptopok, hangszerek, órák, ékszerek és sporteszközök. Ez a lista most kiegészült a 10 ezer forintos eladási ár feletti nyílászárókkal, kaputelefonokkal, riasztóberendezésekkel, garázskapukkal, zuhanykabinokkal, kádakkal, napkollektorokkal és drónokkal.

"Mint láthatjuk, a változások egyértelműen a fogyasztóknak kedveznek, hiszen 2021-től egy drágább okostelefon vagy laptop esetén 3 évig kérhető majd - bizonyos feltételek mellett - a termék javítása, kicserélése, adott esetben a vételár visszatérítése. Európai viszonylatban ez egészen egyedülálló, és érdekes megnézni, milyen hatással lesz a tartós fogyasztási cikkek piacára. Az ártól függő sávos jótállási idő akár ármérsékléshez is vezethet, de az is elképzelhető, hogy a szigorú szabályozás következtében egyes márkák eltűnnek majd a magyar piacról" - összegezték a Taylor Wessing Budapest ügyvédi iroda szakértői.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

mpapa, 2020.08.11 12:52

@oskovulet:
Hát ha az tűnik el a piacról ami silány minőségű akkor nem kár érte.
Meg nem kerül a piacra olyan termék amihez a kereskedő egy pár száz darabos leértékelt tételként jut majd piacra dobja gyors pénzkeresetként majd anélkül, hogy biztosítaná a garancia érvényesítésének a feltételeit vagy a javítást felszívódik. Az ilyenért nem kár. Csak több szemét vagy veszélyes hulladék kerül be az országba.
Mindannyian tudunk olyan példákat mondani, amikor az olcsó mégis nagyon drága.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

oskovulet, 2020.08.10 23:51

=Európai viszonylatban ez egészen egyedülálló" = annyira egyedülálló, hogy betarthatatlan....nem véletlen, hogy ilyen sehol sincs.
"Az ártól függő sávos jótállási idő akár ármérsékléshez is vezethet" = orbitális baromság, az sem mondja komolyan, aki leírta
" egyes márkák eltűnnek majd a magyar piacról" = szűkölő kínálat = emelkedő árak

REMEK
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

narancsragacs, 2020.08.10 18:27

Nem hinném hogy ne épülne be az árakba mindez. Majd még többet rendel külföldről a nép :))))
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html