Földgázüzemű buszokra ad támogatást az állam

Összesen 1,6 milliárd forint értékben írt ki buszbeszerzési pályázatot a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium, a tender révén 70-80 új, CNG-üzemű jármű állhat forgalomba
NAPI, 2013. március 4. hétfő, 09:55
Fotó: Napi.hu

A tenderen állami vagy önkormányzati tulajdonú közösségi közlekedési társaságok indulhatnak, mely során kizárólag új, alacsony padlójú, gáz meghajtású autóbuszok beszerzését intézhetik. A vissza nem térítendő támogatás mértéke szóló kialakítású járművenként legfeljebb 18 millió forint, csuklós autóbuszonként legfeljebb 24 millió forint lehet. (Mindez nagyjából 30 százalékos támogatásintenzitást jelenthet. A szerk.) A pályázók biztosítékadási kötelezettség mellett a teljes támogatási összeg negyedéig, de legfeljebb 300 millió forint értékben előleget is igényelhetnek.

A pályázatokat 2013. március 4. és szeptember 30. között, vagy a rendelkezésre álló keret kimerüléséig lehet benyújtani. A részletes pályázati dokumentáció az Új Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer hivatalos honlapján  és a pályázatkezelő ÉMI Nonprofit Kft. oldalán érhető el.

A pályázat feltétele az is, hogy az abban indulónak vállalnia kell, hogy a járművek üzembe állítását követő két hónapon belül véglegesen kivon a forgalomból legalább ugyanannyi, környezetvédelmi szempontból elavult autóbuszt. További feltételként a CNG buszok közlekedtetéséhez (pl. üzemanyag töltéséhez) megfelelő infrastrukturális hátteret kell biztosítania vagy kialakítania, és legalább 3 éven át fenntartania.

A szaktárca indoklása szerint azért volt szükség új busztender kiírására, mert a gáz meghajtású járművek használatának terjedésével csökkenthető a közösségi közlekedés széndioxid-kibocsátása, a szálló por koncentrációja, illetve a városok légszennyeződése is. A vissza nem térítendő, utófinanszírozású támogatást az Új Széchenyi Terv Zöld Beruházási Rendszer keretében, a kvótabevételek terhére biztosítja a szaktárca.

Volt, aki már nagyon várta

A fejlesztési minisztérium közleménye három nappal azután jelent meg, hogy egy, a Magyar Gázüzemű Közlekedési Klaszter Egyesület honlapján található írás ismételten felhívta a figyelmet arra, hogy földgázüzemű BKV-buszokra lenne szükség. A szervezet indoklása szerint ezáltal a levegő tisztább lenne Budapesten, nehezebb lenne ellopni az üzemanyagot, a buszok üzemeltetése úgy lenne csendesebb és olcsóbb, hogy közben a széndioxid-kibocsátásuk is csökkenne. A hátrány az - írják -, hogy a buszok beszerzése drágább lenne (de ez pár év alatt megtérülne), de a mai magasabb beszerzési ár a jelenlegi üzemanyag-árak mellett ez körülbelül 300 ezer kilométernél térülne meg, ami városi buszoknál viszonylag gyorsan összejöhet.

Átalakításról is szó volt
Két évvel ezelőtt a fővárosban fölvetült annak a lehetősége, hogy a Budapesti Közlekedési Vállalat Zrt. autóbuszainak jó részét gázüzeművé alakítsák. Akkor a BKV nem tűnt túl lelkesnek gázbusz-ügyben mondván, hogy a pénzügyi megtérülés és a költségcsökkenés önmagában megkérdőjelezhető. A járművek magas beruházási költségén felül a földgázüzemre történő átállás ráadásul további számottevő többletberuházást és felkészülést igényel, az előírások és a jelentős túlnyomással tárolt, robbanásveszélyes üzemanyag miatt.

Magyarországon az egyesület adatai alapján jelenleg 3 városban (Budapest, Győr, Szeged) érhető el nyilvános CNG-kút, de ezen kutak mellett egyre több flottaüzemeltető dönt a saját, privát töltőállomás kiépítése mellett - ilyet már 14 településen találhatnak az érintettek.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

tarTosPista, 2013.03.04 10:45

Nesze semmi, fogd meg jól.
Állítólag azért elavult a buszpark, mert nincs pénz újabbra, korszerűbbre.
Akkor most lesz drágábbra, amelynek 70%-át állniuk kell.
A további feltételkre (a CNG buszok közlekedtetéséhez (pl. üzemanyag töltéséhez) megfelelő infrastrukturális hátteret kell biztosítania vagy kialakítania, és legalább 3 éven át fenntartania) is lesz pénz. Értem. Vagyis mégse.
Kiknek szól ez a pályázat?
Mert amelyik cég ezt tudja állni, annak eddig is lett volna pénze használt de még korszerű buszokra, ami jóval olcsóbb beruházás lenne.
Érdekes.
Így legalább fogy az állami tárózóból a gáz. Az állam eladja a gázt az állami támogatásból fenntartott társaságnak az üzemanyagot. Ez ám a biznyic.
A 40 centis kilátók helyett tényleg az ilyen fejlesztés érdemelne nagyobb támogatást, a 30% kevés.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html