Földindulás a kgfb-piacon, nagy bukta lehet a vége

Soha még egyetlen kampány sem okozott ekkora földindulást a kötelező gépjármű-felelősségbiztosítási piacon, mint az idei. A kotelezo.hu szakértői portálnak a kampány első harmadára vonatkozó adatai szerint biztosítást váltó autósok 45-50 százalékát egy eddig közepes méretű, illetve egy teljesen új szereplő szippanthatja el a korábbi sikeres szereplők elől.
NAPI, 2010. november 11. csütörtök, 13:21

A fölényesen taroló K&H és a várakozásoknak megfelelően dömping árakkal érkező Astra Biztosítóval csak két további résztvevő, a piacvezető Allianz és az egyetlen egyesületi szereplő, a KÖBE képes valamennyire lépést tartani. A hihetetlen áresés ugyanakkor a győztesekre is visszaüthet.

Ha a jelenlegi tendenciák folytatódnak, a várt közel 2 millió biztosítást váltó közül több mint 900 ezer autós két piaci szereplővel köt kötelező szerződést a jövő évre - vélekedett Lantos Lóránt, a szakértői portál vezetője. A portálon szerződést kötők 29 százaléka ugyanis a K&H Biztosítót, míg további 19 százalék az Astra Biztosítót választotta jövő évi kgfb-partnerének.


Rajtuk kívül csak két biztosító lehet igazán elégedett eddigi teljesítményével: az Allianz 14, míg a KÖBE 11 százalékot szerzett az eddigi váltók közül. Az átlagdíj valamennyi szereplő esetében szédítő mélységben, 15-16 ezer forint között mozog.


Ha nem csupán a megkötött szerződéseket, hanem az eddigi összes tarifálás adatait vizsgáljuk, az Astra előnye még szembetűnőbb - állapítja meg a kotelezo.hu. Az autósok több mint 39 százalékának a legjobb árat ugyanis a romániai székhelyű cég kínálta, és ajánlata szinte valamennyi esetben az első három között szerepelt.


Az a tény, hogy ennek ellenére szerződéses aránya 20 százalék alatt mozog, azt jelzi, hogy az ár mellett az autósok egy része bizalmi szempontokat is figyelembe vesz egy eddig ismeretlen szereplő esetében - jegyzi meg a szakportál elemzése.


A korábbi legnagyobb öt közül három biztosítót is nagy veszteség ér: miközben az Aegon, a Generali-Providencia és az Uniqa együttes piaci súlya eddig 27 százalékos volt, most összesen sem szerezték meg a biztosítást váltó autósok bizalmának még 4 százalékát sem. A kotelezo.hu szerint ez óhatatlanul a meglévő állomány jelentős lemorzsolódását eredményezi majd, mivel két autósból egy váltani fog az idén. Ennek oka pedig azon a tényen alapul, hogy 22-25 ezer forint közötti átlagos díjjal az idei kgfb-piacon egyszerűen nem lehet labdába rúgni.


Az alacsony ár azonban könnyen pirruszi győzelemnek bizonyulhat - figyelmeztet Lantos. A tavalyinál 40 százalékkal alacsonyabb tarifák mellett ugyanis gyakorlatilag lehetetlen lesz veszteség nélkül működni ezen a területen, és a több szerződés ennek megfelelően nagyobb veszteséget is eredményez majd. Ezek a díjak sok esetben a biztosítók alapvető
adminisztrációs és irodai költségeit is alig fedik le a szakportál szerint.

A motoroknál emelés helyett csökkentek a díjak
 

Az idei kötelező kampányban még a legnagyobb teljesítményű motorkerékpárok tulajdonosai is jelentősen alacsonyabb díjú biztosításra válthatnak a rendkívül éles versenynek köszönhetően, annak ellenére, hogy a díjszámítás alapjának köbcentiről-kilowattra (KW) történő változtatása miatt a biztosítóknak elvileg emelniük kellett volna áraikat - áll a Biztosítás.hu elemzésében.

A motorosok akár 20-50 százalékot is spórolhatják éves díjukon, ha biztosítót váltanak. Bár a KW-ra történő átsorolás tekintetében - az autóknál alkalmazottakhoz hasonlóan - a legtöbb társaságnál csökkentették azoknak a motoroknak a díjait, amelyeknek kisebb a KW teljesítménye, de még így is óriási különbségek maradtak az ajánlott árakban - lényegesen nagyobbak, mint az autósok esetében.

Egy 1000 köbcentiméteres, 80-90 kilowattos motorra ugyan az a biztosítás lehet évi 130 ezer vagy évi 14 ezer forint is, egy robogó esetében pedig 5 vagy 25 ezer forint - emeli ki Rácz István, ügyvezető igazgató.

HOZZÁSZÓLÁSOK