Fontos változás jöhet autógáz-fronton

Visszaesett az érdeklődés az utóbbi időben a gépkocsik gázüzeművé alakítása iránt - derült ki a lapunk által megkérdezett műhelyek tapasztalataiból. A szervizek vezetői szerint a hazai szabályozási környezet nem kedvez az alternatív üzemanyag terjedésének; értesüléseink szerint ugyanakkor hamarosan enyhülhet a parkolóházak gázüzemű autókra vonatkozó tiltása.
Major András, 2011. augusztus 3. szerda, 10:37
Fotó: Napi.hu

Nagyon eltűnt a pénz az emberektől; az utóbbi időben olyan lerobbant, rossz állapotban lévő autókat is átalakíttatnának gázüzeművé, amelyek talán kevesebbet érnek, mint a munkálatok ára - ilyet korábban nem tapasztaltam - fogalmazott a Napi gazdaság Online érdeklődésére a Turányi & Turányi LPG Autogas and Tuning Systems Kft vezetője, Turányi Péter. Bár érdeklődés még csak-csak lenne, sajnos, itthon egyelőre fejletlen az alternatív lehetőségek nyugat-európai kultúrája - fűzte hozzá a cégvezető, akinek az elmondása szerint 1970 óta foglalkoznak az autók gázüzeművé alakításával; az 1992-es és 1993-as BNV-n pedig ki is állították gázüzemű autóikat.

A forgalom változó, az utóbbi időben némileg visszaesett; sokan visszamondták a megrendelést. A kereslet meglehetősen függ az aktuális anyagi lehetőségektől, de a szakember szerint semmiképp sem jelent jót, hogy olykor a nagyszülők állják a családi autó gázüzeművé alakításának költségeit. Ebből következően a magyar vásárló igencsak árérzékeny, akit leginkább csak az érdekli, hogy olcsó legyen az átalakítás, a munka minősége már nem - állítja. Ez megbosszulhatja magát, ugyanis nem mindenhol van meg a szükséges szakértelem. A szakmán belül sokan irreálisan alacsony árakkal igérnek alá a többieknek.

Rémhírek terjednek

Mindemellett nehézséget okoz, hogy meglehetősen rossz híre van a gáznak - mondja. Gyakran az érdeklődők is hajmeresztő kérdésekkel keresik meg őket, a fórumokon pedig olyan valótlanságok, "rémhírek" is keringenek a gázüzemű közlekedésről, miszerint "a gáz tönkreteszi a motort" - fogalmaz. Magyarországon rossz a hozzállás; korábban pedig kimondották üldözték a gázüzemű autókat - állítja. Míg Németországban 2000 euróval támogatják az energiatakarékos és környezetbarát átalakítást, addig itthon a kilencvenes évek eleje óta nem beszélhetünk dotációról. Emellett, számos nyugat-európai országban már föloldották a gázüzemű autók parkolóházakból való kitiltását - nálunk ezt még nem sikerült elérni - mondta Turányi Péter.

A szakmából származó értesüléseink szerint ugyanakkor jó esély mutatkozik rá, hogy a szabályozás még idén módosul akképp, hogy a parkolóházak gázüzemű autókra vonatkozó tiltását eltörlik - legalább is a korszerűbb rendszerek esetében. Az ügyben információink szerint tartanak az egyeztetések.

Az utóbbi hónapokban csökkennő keresletről számolt be Kovács Tamás, a Szappanos Autógáz műhelyvezetője is, hozzátéve, hogy igencsak változóan alakul az érdeklődés. Míg egy megfelelően szerelt autó jó reklámot csinál a gáznak, addig a piacon jelen lévő, szakmailag kifogásolható vállalkozások inkább elveszik az emberek kedvét a dologtól - mondja. Kérdés, hogy az állam miért nem kap kapva a lehetőségen, hogy az olcsó és környezetbarát energetikai megoldást támogassa, miközben a környező országokban már felismerték a lehetőséget - teszi föl Kovács Tamás a kérdést.

Le kellett építeni

Nem tudott a forgalom élénküléséről beszámolni Falk Zsigmond, az Eco-Jet Szolgáltató és Kereskedelmi Kft. autógáz szerviz ügyvezetője sem. Az év első fele még "erős" volt, majd az érdeklődés váratlanul visszaesett, "kihalt" lett a piac - fogalmazott. Az év elején a mind több megbízás miatt fölvett alkalmi munkaerőt is el kellett bocsátaniuk a közelmúltban.

Az okokat találgatva előbb a szabadságolásokra gondoltak a vállalkozásnál, valószínűbb azonban, hogy a pénzhiány áll a háttérben; talán a nyugdíjpénzeikre is várnak az emberek - tette hozzá. A visszaesés mértéke a szerelési munkáknál és az alkatrész-forgalmazásnál eléri az 50 százalékot, de van, ahol a korábbi napi forgalmat már csak egy hét alatt tudják produkálni. Annak ellenére is, hogy különféle akciókkal igyekeztek élénkíteni a keresletet.

Nyilvánvalóan a csökkenő autóhasználat is kedvezőtlenül befolyásolhatja a piacot; sokan inkább leteszik az autót, mintsem, hogy további 200 ezer forintot ráköltve tegyék hatékonyabbá azt - véli Falk. Pedig a cégvezető szerint viszonylag gyorsan, 1,5-2 év alatt behozza az árát a befektetés. Az ügyvezető elmondása szerint abban bíznak, hogy szeptemberben már élénkülhet a piac.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Zodiakus, 2011.08.03 16:45

Emlékeztek a E85-ös biobenzinre???Nos ez most 283,a 95-ős 383Ft.Tehát 100 forint van közte.De ebből kb 20-30%-al többet fogyaszt az autó.És ha 100%-osan szeretnéd üzemeltetni,akkor kell egy készülék ami beszereléssel kb 50-60E forint.Szóval már nem igazán éri meg.
Félek hogy a gáz árelőnyét is tönkre vágják.Mert ez az átalakítás kb 200-250E forint,szóval igen hosszú idő alatt jön be.Addig meg mint írtam felemelnek valamit és vége.Az állam szava,ígérete annyit nem ér mint három kiló libasz@r.Ez is párt semleges.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

RealMan, 2011.08.03 12:23

A gázüzem analfabéta megoldás, ugyanúgy elégetünk valamit és ugyanúgy CO2 keletkezik...szar
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html