Összeomlás szélén táncol a fontos ágazat a feketézők miatt

Hatékonyabb ellenőrzést kérnek a fuvarozók az unión kívülről érkező, gyakran feketén dolgozó szállítók ellen, ellenkező esetben akár a közepes és nagyvállalatok is bajba kerülhetnek - írja a Magyar Nemzet a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesülete (MKFE) tájékoztatására hivatkozva.
Szász Péter, 2019. április 24. szerda, 08:52
Fotó: Shutterstock

Kettős szorításban kénytelenek működni a fuvarozóvállalkozások, mert miközben az EU mobilitási csomagja súlyos csapást mér a kelet-közép-európai fuvarozókra, a magyar vállalkozásokat senki nem védi meg a szabályok alól kibúvó, elsősorban harmadik országból érkező fuvarozóktól - mondta a lapnak Árvay Tivadar, az MKFE szóvivője.

A megoldást egy olyan elektronikus nyilvántartási rendszer hozhatja el, amelyet összekapcsolnak a jelenleg már működő rendszámfelismerő eszközökkel. A magyar autópályákra, főutakra behajtó külföldi kamionokról így azonnal kiderül, hogy a megfelelő engedélyek birtokában közlekednek-e.

A szóvivő szerint hónapok óta folytatnak egyeztetést a szaktárcával, és információjuk szerint az ellenőrzési rendszer már rendelkezésre áll, legkésőbb a jövő év elején bevethető.

Statisztika nincs, de a tapasztalatok szerint a hazánkban dolgozó teherjárművek nyolcvan százaléka külföldi, és ezek fele jogosultság nélkül végez fuvarozást Magyarországon. Ezek a többnyire a kelet-európai országokból érkező vállalkozások lényegesen alacsonyabb költségekkel dolgoznak, ezért szinte fél áron vállalják el a munkákat.

Mindezek miatt a törvényesen működő vállalkozások önköltségi áron kénytelenek dolgozni Árvay szerint. Összeomlás közeli állapotban van az ágazat: tisztességes árrés híján tömegesen állnak le a nehéz-tehergépjárművek.

Közben az EU-ban is dolgoznak

Az unió döntéshozói időközben egyre közelebb jutottak a közösség fuvarozói szektorának új szabályozásához. A hónap elején az Európai Parlamentben megkezdődtek az intézményközi egyeztetések a közösségi kiküldetési irányelvhez is kapcsolódó kérdésben. A mobilitási csomag legfontosabb vitás pontja az, hogy a fuvarozói szektorra is vonatkozzanak-e a kiküldetésben lévő munkavállalókra érvényes előírások.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

europeer, 2019.04.24 10:09

Egyáltalán van olyan fuvarozó, amelyik nem feketézett?
Ki vesse az első követ? :DD
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html