A Napi Gazdaság cikke A Magyar Közlöny legfrissebb számában tegnap tették közzé a gázár- és távhőszolgáltatás támogatásának igényléséről szóló kormányrendeletet. Ezzel kapcsolatban Veres János pénzügyminiszter a KPMG konferenciáján azt mondta: jövőre már lényegében a piaci ár lesz érvényben, miközben a tömbtarifa alapú támogatás szociális alapú lesz, így jövőre a támogatás összege 112 milliárd forintra csökken, ami az ideinek csupán kétharmada. Sajnos ma Magyarországon nincs olyan egzakt mérési módszer, amely a szociális rászorultságot mindenki számára elfogadható módon képes lenne behatárolni. A gázártámogatásra jogosító adatlapon így nincs olyan sor, amely a jövedelmi helyzeten kívül a család vagyoni helyzetéről kérne információt. Ha a most kialakított rendszerről kiderül, hogy módosításra szorul, akkor változtat a kormány – mondta a pénzügyér. A rendelet és annak melléklete is részletesen taglalja, hogy az igénylőknek mely bevételeit kell figyelembe venni vagy kihagyni akkor, amikor kiszámolja jogosultságát. Így például nem minősül jövedelemnek – és az űrlap kitöltésekor nem kell figyelembe venni – a 13. havi nyugdíjat, a temetési segélyt, a lakásfenntartási, a rendkívüli gyerekvédelmi, az anyasági vagy a fogyatékossági támogatást. Jövedelemként a benyújtást megelőző három hónap átlagos jövedelmét kell majd feltüntetni, s akkor kaphatja meg a igénylő a szubvenciót, ha az egy háztartásban élők esetében az egy személyre jutó bevétel nem haladja meg az öregségi nyugdíj mindenkori legkisebb összegének a három és félszeresét (jelenleg 93 905 forintot). Figyelembe kell venni a megbízási díjként érkező, a vállalkozásokból származó nettó bevétel mellett például a gyermekgondozási támogatásokat, a nyugellátást és egyéb nyugdíjszerű rendszeres szociális ellátásokat – nettó összeggel. Társasházban élők esetében az igényléshez a közös képviselőt is be kellene vonni, ez azonban több adatvédelmi problémát is felvet. Péterfalvi Attila adatvédelmi biztos szerint az adatvédelmi törvény alapján neki a kormányrendeletet – mivel adatkezelési előírások is vannak benne – előzetesen véleményeznie kellett volna, ám ez elmaradt – írta az Index. Az ombudsman szerint elfogadható, hogy az állam támogatás fejében, ellenőrzési céllal adatokat gyűjtsön és kezeljen. A szabályozás módja azonban „nem akceptálható, adatvédelmileg az egész konstrukció aggályos”. A részletes tudnivalókról a Magyar Államkincstár (MÁK) levélben értesíti a fogyasztókat december 11-ig. Az igényléseket pedig már december 1-je után be lehet adni az MÁK területileg illetékes megyei hivatalánál. Abban az esetben, ha a kérvény 2007. március 31-ig beérkezik, akkor visszamenőleg január 1-jétől érvényesíthető a támogatás, amennyiben később adják be, akkor a következő hónap elejétől lép életbe a kedvezmény. Egy, a lapunk által megkérdezett nagy vidéki gázszolgáltatónál elmondták: igen szűk a határidő ahhoz, hogy január 1-jétől mindenki igénybe vegye a kedvezményt. Így – akár figyelmetlenségből is – bizonyosan akad jó néhány fogyasztó, aki januárban, februárban vagy márciusban is a magasabb gázárat lesz kénytelen kifizetni – holott a jogosultak közé tartozik –, mert nem adta be az igénylőlapját, s a támogatást csak visszamenőleg írják jóvá számára, vagyis az első hónapokban magasabb összeget fizet.