Az 1200 négyzetméteres üzemcsarnokban dán technológia alapján állítanak elő a gumihulladékból granulátumot, amelyet széles körben hasznosítanak újra, elsősorban az építőiparban. Az üzem évi kapacitása 17-20 ezer tonna, de a cég jelenleg évi tízezer tonna gumi feldolgozására rendelkezik környezetvédelmi engedéllyel - mondta Vitézy Tamás, a cég 49 százalékos tulajdonosa.

A tulajdonos beszélt egy magyar szabadalom alapján Kazincbarcikán már üzemelő újrahasznosító technológiáról is, amely magas nyomású vízsugárral 500 mikronnál kisebb szemcsékre képes bontani a gumiabroncsok felső rétegét, így az újra vulkanizálhatóvá válik. A technológiát a tervek szerint a jövő évtől a tamási üzemben is alkalmazzák - írta az MTI.

A hulladékból készített granulátum sokmindenre használható fel: forgalomcsillapítókat, autópályák kerékvetőit, járdaszegélyeket, műfüves sportpályák aljzatát, sínek zajcsökkentőit lehet előállítani belőle. A cégtulajdonos megemlítette a Magyarországon még nem alkalmazott gumibitument is, amely a hagyományos aszfaltnál hosszabb élettartamú, jobb minőségű, és olcsóbb anyag.

Magyarországon évi 40-50 ezer tonna gumihulladék keletkezik, amelynek nagy részét eddig égetéssel dolgozták fel például cementgyárakban. Emellett százezer tonnás nagyságrendben illegálisan elhelyezett gumihulladék halmozódott fel az ország területén.

2012. január 1-jétől az Európai Unió azt várja el, hogy a tagállamok az elégetés vagy a pirolízis - azaz kőolajszármazék előállítása - helyett a gumihulladék anyagában történő újrahasznosítását részesítsék előnybe. Magyarország e téren az éllovasok közé tartozik, mert már 2012-ben a 45-50 ezer tonna gumiabroncs 75 százalékát anyagában kell majd újrahasznosítani - mondta Illés Zoltán, a Vidékfejlesztési Minisztérium környezetvédelmi államtitkára.