Nemcsak a multicég ingolstadti bázisán szünetel a termelés, hanem a Győr környéki partereknél is: az Audi, az egyhetes sztrájk kezdete óta nem hív le semmilyen terméket a just-in-time beszállítóktól. A leállás további több ezer dolgozót érinthet, így például leállt a gyártás a Lear Corporation Hungary Kft. autóüléseket készítő győri üzemében, amelyet meg is erősítettek lapunknak. Emellett a Rehau-Automotive Kft. lökhárítógyártó-üzemében, illetve az Audi logisztikai partnereinél, köztük a Syncreon Hungary Kft.-nél is szünetel a munka.

Az egész régiót megrengetheti

A cég számára fejfájást okozhat és a bérmegállapodást hátráltatja, hogy komplex, régiós béreket kell vizsgálnia, mert várhatóan nemcsak a dolgozóinak kellene többet fizetnie, hanem a beszállítók is magasabb igényekkel állhatnak elő. A jelenlegi munkaerő-piaci helyzetben egy látványosabb béremelésnek ugyanis elszívó hatása van, a beszállítóknál a dolgozók felmondhatnak és átmehetnek az Audihoz a vonzóbb juttatások miatt.

Ez a kilátás a partnerek tárgyalási pozícióit is javítja, mert a szolgáltatócégek az Auditól kérhetik a béremelésre a pénzt. Például, ha az 20 százalékkal emeli a béreket, az üléseket gyártó cég rögtön kérelmezheti, hogy fizessen az Audi a termékeikért többet, mert az emberei magasabb fizetést várnak el.

A beszállítók munkatársai jellemzően arányaiban ugyanakkora béremelésre számítanak, mint amekkorát a maggyár megad - ennek logikája, hogy amennyiben látják, hogy a cég képes ennyit fizetni az embereinek, akkor a beszállítók (mi több, akár a dolgozókat szállító buszos cégek is) szintén elvárhatnak ugyanekkora részt az eredményből. Ez azonban üzletpolitikai szempontból kényes kérdés, hiszen például, ha idén mélyebben a zsebébe kell nyúlnia a cégnek, akkor sok esély van rá, hogy jövőre ezt ugyanilyen mértékben várják majd el tőle.

Nincs is komoly következménye a sztrájknak?

A Világgazdaság szerint egyelőre nincs komoly következménye a beszállítók körében a csütörtöktől tartó munkabeszüntetésnek. A lap ugyanakkor idézi Fieszl Zsuzsát, a Magyar Járműalkatrészgyártók Országos Szövetségének ügyvezető főtitkárát, aki elismerte hogy bármilyen megállapodás is születik az Audi vezetése és a szakszervezet között, annak lesz következménye a helyi gazdaságra. Amennyiben a béremelés magasabb szintet ér el, más vállalatok is belekényszerülhetnek egy ilyen alkuba.