Hajmeresztő rezsiszámlázási történetek - Önnel is megtörténhet

Tömegesen érkeznek a fogyasztói panaszbeadványok a Magyar Energia Hivatalhoz az energiaszolgáltatók tevékenységével kapcsolatban, de a fogyasztóvédelmi hatóság is kiemelten foglalkozik a témával. Értesüléseink szerint jóval több mint tízezer ügy kezelése van folyamatban a hivatalnál, ez azonban vélhetően csak a jéghegy csúcsa.
Major András, 2013. február 14. csütörtök, 15:44
Fotó: Napi.hu

Noha az energiaiparban vannak a legszigorúbb fogyasztóvédelmi szabályok Magyarországon - mivel a szektor kiemelt fontosságú alapszolgáltatást biztosít - , mégis számtalan negatív visszajelzés jut el a szolgáltatók elszámolási, számlázási, kikapcsolási és panaszkezelési gyakorlatával kapcsolatban a fogyasztóvédelemhez és a Magyar Energia Hivatalhoz. Az energetikára nemzetközi viszonylatban is kiemelt fogyasztóvédelmi előírások vonatkoznak.

Itthon az energiaellátással kapcsolatos fogyasztóvédelmi feladatokat a Magyar Energia Hivatal (MEH) és a Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) látja el. A MEH foglalkozik a szolgáltatás minőségével, a jogszabályokban előírt ügyfélkezelési feladatokkal és a szabálytalan vételezéssel kapcsolatos lakossági panaszokkal, míg az NFH a számlázással kapcsolatos panaszügyintézést végzi.

Dagad a dosszié

A Magyar Energia Hivatal évente dinamikusan növekvő mennyiségű ügyet kezel, 2012-ben közel négyezer panasz érkezett, melyek jelentős többségét lakossági fogyasztók küldték be - tudtuk meg a MEH-től. Értesüléseink szerint azonban összességében mintegy 12 ezer panaszos ügy van a hivatal előtt.

A tavalyi panaszok több mint fele szerződésszegéssel volt kapcsolatos. Mivel minden egyes panaszt egyedileg vizsgál a hivatal, az ügyek kezelésének és kivizsgálásának ideje eltérő, átlagban 120 napot vesz igénybe, melybe beletartozik az ügy elbírálásához szükséges valamennyi adat és dokumentum beszerzése érdekében a fogyasztóval folytatott levelezés is.

A 2008 és 2012 között kezelt panaszok 37,5 százalékát találta jogosnak a MEH, a reklamációt a fennmaradó 62,5 százalékban elutasították. Bár ez utóbbiak száma magasnak tekinthető, ráadásul sok panaszt a felhasználó visszavont, az igazoltan sérelmes ügyek száma így is igen jelentős. Nyilvánvaló mindemellett, hogy ez az esetszám csak a töredékét jelentheti a valóban megtörtént, ám a (főleg kis) fogyasztók által nem realizált szolgáltatói hibáknak. Ha a módszert nem is, a szektor szigorúbb szabályozását célzó szándékokat ez mindenképpen igazolni látszik.

Kikapcsolás túlfizetéssel

A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság (NFH) is kiemelten foglalkozik a témával, az elmúlt időszakban számos, a szolgáltatók tevékenységével kapcsolatos eljárás folyt. Súlyosbító körülmény lehet, hogy a panaszokra nem egyszer érdemi választ sem adnak az ügyfélnek a szolgáltatók

Az esetek között például előfordult olyan, amikor annak dacára kapcsolták le a fogyasztót, hogy 80 ezer forintos túlfizetéssel rendelkezett. Az is megtörtént, hogy a fogyasztó mérőórája meghibásodott, azonban a szolgáltató a hibás mérés időszakára nem a hatályos jogszabály szerinti kétéves elévülési idővel számolta ki a korrekciós számlát, hanem öt évre visszamenőleg követelte a fogyasztás díját. Egy másik esetben a fogyasztó egy kétmilliós, később 750 ezer forintra módosított villanyszámlát kapott. Kiderült, hogy a magas összeg a mérőóra öt éven át tartó hibás leolvasására vezethető vissza, ugyanis a leolvasó az óra utolsó karakterét tévesen, tizedes számként vette figyelembe. Ezt azonban a szolgáltatói bürokratikus gépezet elsőre a fogyasztó hibájának tulajdonította,, jókora tartozást állapítva meg.

Amennyiben a Magyar Energia Hivatalhoz beérkezett panaszt jogosnak minősítik, a hivatal kötelezi a társaságot a határozatban foglaltak végrehajtására. Az NFH a szabályok megszegése esetén bírságot vethet ki, a fogyasztó pedig kötbérre tarthat igényt - a hatóság milliós nagyságrendű bírságot is szabott már ki.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

brunn, 2013.02.15 09:43

justice!
Nyilván vannak esetek, amikor a fogyasztó felelőssége (esetleg hanyagsága,nemtörődömsége stb.) is fennáll.
Azonban az esetek többségében nem ez a helyzet. Több ismerőöm is és jómagam is voltam már olyan helyzetben, amikor a szolgáltató (gáz és az áram) kvázi önkényesen kapcsolt le a fogyasztásról, volt olyan eset is, amikor túlfizetésben voltam (ők mutatták ki! és küldtek levelet), majd pár nappal később nyaralásból haza érkezve le volt kapcsolva a gáz.
Azt sem kívánom senkinek, mikor váratlanul (pedig éveken át fizette a szolgáltató által megállapított és számlázott szolgáltatási díjat) a fogyasztó kap egy horribilis számlát, amivel rohangálhat ám, a szolgáltató pedig kb. úgy kezeli az ügyet, mint egy "hatóság". És ha nem fizeti ki a fogyasztó, lekapcsolják. Rémtörténetek ezek.. de a valóságból merítve.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

justice, 2013.02.14 21:59

@USE:Nem cáfolni akartam csak a fogyasztó felelőssége is fennáll akkor mikor számlázási problémák merülnek fel
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

USE, 2013.02.14 20:58

Blamával ellentétben most már tudok összehasonlító adatokat írni gázügyben:
Tavalyi alap díj: 1303 ft ....az idei: 1172 ft.
Gázdíj tavaly: 242 MJ-ra 926 ft idei:139 MJ-ra 488 ft.
Tehát: tavaly 3,82 ft/MJ idén: 3,51 ft/MJ -ra jön ki.

...
Nálunk sokat nem hoz a konyhára, mert csak főzésre használjuk kizárólag.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

USE, 2013.02.14 20:36

@justice:

?...
10 % rezsicsökkentés történt...
Az előre fizetős órákról micsoda vita ment itt a napi.hu-n is.
Az is bevált. Terjeszteni kellene.
A lopások csökkentek?...nem tudom.
Azt tudni, hogy az energiaszolgáltatók durva módon sértik a számlázáshoz kapcsolódó jogokat.
Az egyszerűsített számla után itt a következő feladat:
Jogilag szabályozni és szankcionálni kell az elharapózott túlszámlázásokat.
Ennyi az egész történet lényege - szerintem.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

justice, 2013.02.14 20:15

@USE:Egyszerű a dolog csak addig nyujtózkodom ameddig a takarőm ér és nincs baj,legalábbis én így vagyok ezzel a kérdéssel.Az más lapra tartozik hogy felment az ár.Nem kötelező megvásárolni
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html