Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Tavaly a magyarországi autóállomány 170 ezer darabbal 3,81 millióra emelkedett, átlagéletkora pedig 0,2 évvel 14,4 évre nőtt - derül ki a Központi Statisztikai Hivatal (KSH) adataiból.

Ezzel folytatódott a 2008 utáni trend, vagyis, hogy a személyautók évről évre 0,1 és 0,6 év közötti mértékben öregszenek. Hogy ez mekkora az függ

  • az újautó-piac méretétől,
  • a használtan behozott autók számától és korától,
  • valamint az autók forgalomból való kivonásától

Utóbbi tényező elsősorban a fogyatkozó "keleti" autóknál szembetűnő. A Moszkvicsok átlagéletkora például 1,3-1,6 évvel nő minden évben, amely csak úgy lehetséges, hogy ha az állományból a "fiatalabb" modelleket vonják ki, az idősebbek pedig megtartják rendszámukat és szerepelnek a belügyi nyilvántartásban. A Moszkvicsok átlagéletkora 39,9 év.

Moszkvicsból egyébként tavaly már csak 393 darabot tartottak nyilván Magyarországon, pedig 2012-ben még több mint ezernek voltak érvényes papírjai. Többségük vélhetően különböző garázsokban rozsdásodik szerte az országban.

Hasonló cipőben jár több, az utcaképet a kilencvenes években még meghatározó autó.

  • Zasztavából 825-öt tartanak nyilván, életkoruk 33,5 év,
  • Polski Fiatból 3 136 futhat még az utakon, életkoruk 32,9 év,
  • Wartburg-állományunk jelentős, 5 398 darabos átlagosan 32,4 évesek,
  • Trabantból 10 706 fut, 32,3 éves átlagéletkorral.

Mivel a KSH csak márkák szerinti bontást közöl, így a Lada és a Dacia esetében nem tudjuk meg, hogy mennyivel erodálódott az ősöreg állomány, hiszen mindketten kínálnak új modelleket is, előbbi kevesebb, utóbbi viszont nagy sikerrel.

A Dacia volt ráadásul az egyetlen autómárka, amely 2018 és 2019 között 0,1 évet fiatalodott és 5,7 év lett. Ehhez kellett egy 10 600 darab újautó-eladási volumen és persze a régi Daciák kivonása a forgalomból, már ennek hatása az előbbihez képest elhanyagolható.

Első az Opel

Magyarországon a legnépszerűbb autómárka még mindig az Opel, több mint 13 százalékos piaci részesedéssel, őt a Suzuki 11,3, a Volkswagen pedig 9,8 százalékkal követi.

A népszerű modellek 2019-es adatai
Márka
DarabPiaci súlyÁtlagéletkor (év)
Opel496 79313,03%15,6
Suzuki431 43211,32%14,9
Volkswagen371 7919,75%15,9
Ford315 1088,27%13
Renault222 8255,85%14,6
Skoda206 3605,41%12
Toyota201 6015,29%12,3
Peugeot144 2633,78%14,8
Fiat127 1183,33%16,2
BMW125 6503,30%13,5
Mercedes121 0063,17%14,4
Audi117 9043,09%14,9
Citroën99 9922,62%14,5

f


Forrás: KSH

A leggyakoribb márkák átlagéletkora kivétel nélkül 10 éven felüli. Azok a márkák, amelyek alacsony értékkel büszkélkedhetnek, mint a Dacia, a Kia vagy a Hyundai, ezt annak köszönhetik, hogy aránylag fiatalok a magyar piacon, vagy népszerűségük az elmúlt 10-15 évben ugrott meg.

Régóta probléma az öreg autók importja

Bár a Magyar Gépjárműimportőrök Egyesületének adatai szerint tavaly a használt autók regisztrációja (behozatala) 2 százalékkal 156 ezerre csökkent, ez a volumen még mindig megegyezik az újautó-piacéval. Ezek a kocsik ráadásul 12 felettiek környezetvédelmi besorolásuk alacsony, bizonytalan eredetűek és kártörténetűek.

A szakmai szervezet már régóta lobbizik azért, hogy a magyar szabályozás a fiatalabb autók behozatalát motiválja az idősebbek helyett.

A kártörténeti bizonytalanságok is komoly problémát okoznak - elsősorban a vásárlóknak - erre azonban ma már léteznek olyan megoldások, mint például a Totálkár online lekérdező rendszer. Ebben az alap lekérdezés ingyenes és ha nincs kártörténeti adat, akkor nem is kell semmit fizetni. A részletesebb gépjárműkár-kalkulációs adatok lekérése 3990 Ft. Az adatbázis a javítási kalkulációkat készítők által feltöltött információkat tartalmazza, amelyet a legálisan működő magyar piac szinte teljes egésze használja. Ha a kiszemelt autó balesetes volt az utóbbi 20 évben, és javították idehaza, vagy legalábbis kellett volna, itt szinte biztosan megtalálja.