Hatalmas veszteségről számolt be a Hableány tulajdonosa

Több 100 millió forintos veszteséget szenvedett el tavaly a Hableányt tulajdonló Panoráma-Deck Kft. A deficit legnagyobb része céltartalék, amelyet a későbbiekben felmerülő költségekre csoportosítottak át.
Szász Péter, 2020. szeptember 26. szombat, 09:44
Fotó: MTI Fotó / Lakatos Péter

A tavaly májusi baleset ellenére a cég értékesítésből származó bevétele alig, 2,4 százalékkal esett vissza és 792 millió forintot értek el. Az egyéb bevételei, mint például a szakképzési hozzájárulás ugyanakkor 20 millióra estek a 2018-as 46 millióról.

A csökkenő bevétel mellett a cégnek mind az anyag- mind pedig a személyi jellegű ráfordításai emelkedtek. Utóbbi annak ellenére is, hogy az átlagos dolgozói létszám a 2018-as 116-ról 100-ra csökkent.

A vállalat tavalyi eredményét jelentősen rontó tétel még az a 259,5 millió forintos céltartalék, amelyet a Hableány-balesettel kapcsolatban képeztek.

Lapunk megkérdezte a Panoráma-Decket, hogy miből áll össze ez a jelentős tétel, de csak azt közölték, hogy az "összeg megállapítása a havária következményeinek a Panoráma-Deck Hajózási Kft-t érintő számított kockázati mérték alapján történt meg".

Azt is hozzátették, hogy a "tétel nem tartalmazza a társaság saját vagyoni kártételeit".

A céltartalék-képzés, a csökkenő bevétel és a növekvő kiadások miatt a cég tavaly 341 millió forintos veszteséget könyvelt el adózás után.

A Panoráma-Decknek a baleset után négy hajója maradt, a Szentendre, az Attila, a Halászbástya és a Katalin. Ezek együttes piaci értékét 240 millióra tették, könyv szerinti értékük 82 millió forint.

A vállalat saját tőkéje 585 millióról 147 millióra apadt 2019-ben.

A cég hajóját, a Hableányt 2019. május 29-én 21:05-kor sodorta el és gyűrte maga alá a Viking Cruises szállodahajója, a Viking Sigyn. A Hableány 7 másodperc alatt elsüllyedt, mindössze 7 dél-koreai turista élte túl a tragédiát, 25 honfitársuk és a kétfős magyar személyzet az életét vesztette. Egy embert a mai napig eltűntként tartanak nyilván.

A szállodahajó 65 éves ukrán kapitányát az ügyészség vízi közlekedés halálos tömegszerencsétlenséget eredményező gondatlan veszélyeztetésével és segítségnyújtás elmulasztásával vádolja. Az ügyben márciusban előkészítő tárgyalást tartottak, amelyen a vádlott közölte, nem mond le a tárgyalás jogáról. A kitűzött tárgyalásokat azonban a koronavírus-járvány miatt elhalasztották, így a bizonyítási eljárás csak szeptemberben kezdődhetett meg.

Az ügyben felmerült a Viking Sigyn testvérhajója, a Viking Idun kapitányának a felelőssége is, aki a baleset idején a Sigyn mögött hajózott, ám - a gyanú szerint - amikor észlelte a balesetet, nem követte az ilyenkor szokásos protokollt, nem tett meg mindent az emberek kimentése érdekében.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

lutria, 2020.09.27 13:50

Ezek szerint enyhe túlzás volt hogy a cég már tavaly azt állította hogy milliárdos veszteségei lesznek az elsüllyedésnek és következményeinek náluk.
Visszafordítva,ezek szerint eddig évente ennyi bevételük volt-és mégis olyan régi,elavult hajókat használnak hogy a Hableány 70éves volt,a maradék négy hajójukból az egyik 100 éves,a másik 90körüli,a legújabb 38-és nem csak nosztalgiajáratként használják őket hanem mindennapi közlekedésre.Valahová eltűnik a pénz a cégből ha évtizedek alatt nem tudtak modern hajókat vásárolni.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html