Hogyan bánnak a bankok az adósokkal?

A válság hatására alaposan megváltozott a bankok fizetési késedelembe esett adósaival kapcsolatos magatartása. A hitelintézetek két élesen eltérő stratégiát követnek ezen a téren.
B. Varga Judit, 2010. február 25. csütörtök, 13:51
Fotó:

A Napi Gazdaság cikke

A pénzintézetek többsége a korábbinál jóval türelmesebben tárgyal bajba került ügyfelével és igyekszik minden segítséget megadni, hogy ne váljon végképp "befagyottá" a kölcsön. Ügyfelek jelzései szerint előfordul azonban, hogy a bank a válság előtti időszakban tapasztaltnál jóval türelmetlenebb a késedelmesen fizetővel - ez praktikusan azt jelenti, hogy gyorsan behajtó cégnek adja át az ügyet.

Nyolcvan munkatárs külön program keretei között dolgozott megfeszítetten egész évben, több mint 10 ezer ügyfelünkkel tárgyaltuk újra személyesen a hitelüket és kínáltunk megoldási lehetőséget a törlesztési nehézségeikre - mondták el érdeklődésünkre a CIB-nél. Mint hozzátették: sajnálatos módon akadnak olyan esetek, amikor az érintett ügyfél nem kíván együttműködni a helyzet rendezésében. Ilyenkor a bankok elsősorban a betéteseik érdekeit szem előtt tartva kénytelenek más eszközökhöz folyamodni veszteségeik mérséklése érdekében.

Ezeknél az ügyleteknél a tipikus eszközök alkalmazását követően (sms, levél, telefonos értesítés a fennálló tartozásról, illetve személyes megkeresés az érintett bank megbízottja által) a szerződés felmondása, illetve a végrehajtási eljárás megindítása lehet megoldás.

A lakossági hitelek esetében az OTP Bankban - mondták el - központosított behajtási folyamat működik. Ennek során a törlesztési kötelezettségét nem teljesítő ügyfél a hátralékban töltött idő meghatározott napjain automatikus tájékoztató leveleket és emlékeztető telefonhívásokat kap. A megkeresések során a bank felhívja az adós figyelmét a hátralék rendezésének szükségességére, ugyanakkor jelzi, hogy a bankfió­kokban lehetőség van a törlesztési terheket könnyítő pénzügyi megoldások igénybevételére is.

A hátralékos jelzálog-fedezetű hitelek, valamint személyi kölcsönök esetében a hitelfolyósításban közreműködő bankfiók munkatársai megkísérlik elérni az adósokat, illetve a bank ezzel foglalkozó munkatársai felkeresik az adóst a lakhelyén, tájékozódnak a nem fizetés okáról, tájékoztatást nyújtanak az igénybe vehető banki eszközökről. Amennyiben az ügyféllel a hátralékba kerüléstől számított 100-120 nap alatt nem sikerül megállapodni, az OTP a követelést felmondja és a bankcsoporton belül work out cégnek értékesíti. A követelés felmondását és eladását követően a pénzintézet szerint a work out társaság is törekszik arra, hogy fizetési megállapodást kössön az adóssal, illetve a fedezeti ingatlant az adóssal együttműködve értékesítse.

A Budapest Bank (BB) fizetési nehézségekkel küzdő ügyfeleinek nyolc különböző típusú fizetési könnyítést ajánl, az ügyfélszám növekedésével a követelések kezeléséért felelős csoport létszámát arányosan növelték - tudtuk meg. A kintlévőség-kezelés eszköztára csak az ajánlható fizetési könnyítések terén bővült. A nem fizető ügyfelekkel a BB is elsősorban egyeztet arról, hogy hajlandóak, illetve képesek-e a késedelmes részletek megfizetésére. Tájékoztatásuk szerint az egyeztetés az esetek többségében sikerrel zárul. Amennyiben mégsem tud fizetni az ügyfél, úgy közjegyzői okiratban történő szerződésfelmondásra kerülhet sor, ezt bírósági végrehajtás vagy árverés követi. Az első késedelemtől az árverésig általában 6-12 hónap telik el.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

horvathzsu, 2010.02.25 17:53

Hogy hogyan bánnak? A HBSC például egy mocsok tetű
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html