A rendszerváltás után, 1991-ben 1086, 1996-ban már 2175, jelenleg pedig 2146 benzinkút van Magyarországon, tehát a kilencvenes évek jelentős bővülése után megállt a kúthálózat növekedése. A stagnálás pedig azzal magyarázható, hogy az 1990-es évek második felére a töltőállomások már lefedték az országos úthálózatot.

Ezután a kutak száma nem emelkedett tovább, a növekvő igényeket valószínűleg egy belső átstrukturálódás, minőségi javulás és a benzinkutaknál lévő töltőpontok számának emelkedése kompenzálta - többek között ez derül ki a Lechner Tudásközpont friss felméréséből, amelyhez  Országos Területfejlesztési és Területrendezési Információs Rendszer (TeIR) adatai alapján készült egy interaktív térkép is, amely megmutatja, hogy a magyarországi úthálózat egy-egy pontjától milyen távolságra van a legközelebbi benzinkút.

37 kilométer

Az elemzés alapján a benzinkút-lefedettség teljesnek mondható, hiszen az úthálózat több mint 75 százalékétól 8 kilométeren belül elérhető egy benzinkút, és több mint 97 százalékos azon útszakaszok aránya, amelyek 16 kilométeres körzetében található benzinkút.

A Lechner Tudásközpont szakemberei megkeresték a magyar úthálózat azon pontját, ahonnan a legtöbbet kell benzinkútig autóznunk: ez az Északi-középhegységben, a Gömör-Tornai-karszt területén fekvő Tornaszentjakab külterületén található, közel a szlovák határhoz. Ha pont itt fogyna el az üzemanyagunk, akkor több mint 37 kilométert kellene megtenni az első töltőállomásig.

Nem csak a sztrádás kút drága

A benzinkút-lefedettség tehát jónak mondható, azonban az árak jelentősen eltérhetnek egymástól. Az autópályákon lévő kutak például Buksza tapasztalatai szerint 40-50 forinttal magasabb lehet a literenkénti átlagnál. Ráadásul nem csak a sztrádás kutak drágábbak, hanem azok is, amelyek egy-egy autópálya-lehajtó közelében találhatóak. Ezt bizonyította be Farkas Richárd, a Pécsi Tudományegyetem PhD-hallgatója és Czigány Gábor, a Budapesti Corvinus Egyetem PhD-hallgatója a Statisztikai Szemle legutóbbi számában megjelent elemzésben.

A kutatás megállapította, hogy "az autópályáknak nemcsak direkt - azaz közvetlenül a pályák mentén elhelyezkedő töltőállomásokat érintő - hanem indirekt hatásuk is van". Utóbbi olyan kutakat érint, melyek bár nem autópályán működnek, azokról jól és könnyedén megközelíthetők. A végeredmény szerint a már meglevő benzinkutakon nőttek az árak, miután a közelükben új sztrádaszakaszt adtak át a forgalomnak. Az elemzésből kiderül az is, hogy egy-egy benzinkút annál magasabb árrést alkalmazhat, minél több szolgáltatást nyújt (meleg étel, bankautomata, bolt és egyebek)

A címlapkép forrása: Lechner Tudásközpont