Holnaptól közelekednek az új Mercedes buszok Budapesten

Május elsejétől állnak forgalomba a fővárosban az új Mercedes buszok, amelyek 23-27 éves járműveket váltanak ki.
Diószegi József, 2013. április 30. kedd, 10:46
Fotó: Napi.hu

Május 1-jétől állnak forgalomba Budapesten a Mercedes-Benz Citaro 2 típusú alacsony padlós autóbuszai. A közbeszerzési pályázat nyertese, a VT-Transman Kft. három ütemben: májusban, júniusban és júliusban helyezi üzembe a 150 járművet - mondta azon a mai eseményen, Tarlós István, főpolgármester, amelyen bemutatták az új járművek. A VT-Transman 75 szóló és 75 csuklós, teljesen alacsony padlós, klimatizált, Mercedes-Benz Citaro 2 típusú autóbuszt állít forgalomba, május 1-jétől 25-25 szóló és csuklós busz kerül az utakra. Tarlós kiemelte, hogy a Budapesti Közlekedési (BKV) Zrt. 1500 buszt üzemeltet, s a járművek átlagos életkora 18 év, s több 23-27 éves busz is közlekedik az utakon, csaknem 800 a húsz évesnél idősebb.

A járműveket a VT-Transman üzemelteti majd. Tarlós elmondta, hogy jelenleg mintegy száz busz, a járműpark 8 százalékát működteti magántulajdonban lévő cég, s ez idővel 21 százalék lesz. A főpolgármester szólt arról is, hogy a buszbeszerzés költségeit, a szükséges hiteleket a VT-Transman állja. A főváros nyolc évre szóló szerződést kötött a céggel, s a megállapodás két éves opciót is tartalmaz. A szolgáltatót bármilyen minőségi probléma vagy járműkimaradás esetén a Budapesti Közlekedési Központ (BKK) Zrt. kötbérezi, sőt ha 3 százalék fölé megy a járatkimaradások száma, a kötbérezésen túl a szerződés felmondására is lehetőség van.

A VT-Transaman a szóló buszok esetén kocsikilométerenként 663 forint, a csuklós buszoknál pedig 797 forintér vállalkozási díjért végzi a szolgáltatást. Az új járművek drágábban fognak üzemelni, mint az általuk kiváltott 23-27 éves Ikarus-buszok, hiszen azok működtetési költségeiben az amortizáció már nem jelenik meg, illetve az újabb járművek eleve drágában üzemeltethetőek. A főváros szerint a szakértői vizsgálatok alátámasztották, hogy ez az üzemeltetési modell olcsóbb, mint a régi buszok hosszú távon történő továbbüzemeltetése és felújítása, vagy akár a BKV általi új buszok beszerzése, ami azért is ütközne nehézségekbe, mert a BKV eladósodottsága hatalmas.

Orbán Viktor, miniszterelnök az eseményen kiemelte, hogy nyolc évet kellett várni arra, hogy új alacsony padlós buszokkal frissíthessék fel a BKV járműparkját. A kormányfő azt is elmondta, hogy a budapestiek 55 százaléka használja a közösségi közlekedést, s közülük negyven százalék utazik busszal, napi 1,9 millió felszállást regisztrálnak, s egy-egy utas átlagosan 15 percet tölt a buszokon.

HOZZÁSZÓLÁSOK