Óriási változás jön a munkahelyeken, ez mindenkit érint majd

A digitalizáció a hr-szakmát sem kerüli el, így érdemes minél hamarabb elkezdeni foglalkozni a fejlesztésekkel – hangzott el a Napi.hu HR-vezetők Országos Konferenciája 2018 elnevezésű konferenciáján. Kiderült az is, hogy melyek azok területek, amelyek erősítésével sokkal könnyebb lesz megtartani az értékes munkaerőt, illetve hol tud segíteni a mesterséges intelligencia.
Dzindzisz Sztefan, 2018. szeptember 27. csütörtök, 11:17
Fotó: Napi.hu / Szabó Dániel

Bár én magam nem vagyok a digitális kor gyermeke, de muszáj felzárkózni, mivel a hr-nek úttörő szerepe lesz a digitalizációban - nyitotta előadását Csaposs Noémi, a Személyzeti Tanácsadók Magyarországi Szövetségének elnöke.

Egy hr-szolgáltatónak minden korosztállyal és munkakörrel tudnia kell foglalkozni, mivel komplex megoldást kell tudnia nyújtania a vállalati igényekre. A szakember feltette a kérdést, hogy mi is az a digitális hr, amely szerinte hozzáadott értékteremtést jelent, ami változást okoz a vállalkozás életében. Ennek a gyakorlatban három fókusza van: az ember, a munkafolyamat és a platform. Ebből is leginkább az ember (45 százalék) van a központban, hiszen az ő igényeit kell kielégíteni, de ugyanennyire fontos a munkafolyamat (45 százalék) maga, így a technológia (10 százalék) csak a kisebb részét jelenti a folyamatnak.

Amennyiben pedig létrejön egy jól működő digitális hr-stratégia, úgy rengeteg adminisztrációs terhet meg lehet spórolni. Éppen ezért érdemes végiggondolni, hogy melyek azok a rendszerek, ahonnan adatokat tud szerezni a hr. "Meg kell értse, sőt kezdeményeznie kell bizonyos változásokat, ami ahhoz kell, hogy a cége versenyképes maradjon. Ehhez az kell, hogy ne töltsünk túl sok időt az adatok begyűjtésével, ugyanakkor azok mindig rendelkezésre álljanak" - emelte ki Csaposs.

A digitalizációt nem szabad muszájként felfogni, hanem úgy közelítsünk hozzá, hogy ezzel értéket fogunk teremteni - adott egy tanácsot az elnök, aki szerint éppen ezért folyamatosan szem előtt kell tartani, hogy honnan hova tart a vállalat. Amikor egy vállalat ugyanis brandet épít, akkor fontos az összefüggéseket látni.

Mitől jó tehát a digitális hr? Felhasználóbarát, ami például munkavállalói élményt ad, költségcsökkentő tényező, értékes adatforrásokat és rugalmas menedzselést ad, illetve nem utolsósorban sokkal könnyebb lesz optimalizálni nemcsak a hr, hanem a vállalat életét is. Fontos még a skálázhatóság is, hiszen így derülhet ki, hogy ki a jó munkavállaló, ki a jó vezető. Éppen ezért Csaposs szerint a digitális hr nemcsak az üzletnek és a munkavállalónak jó, legalább olyan fontos a cég életében, mint például a kereskedelem, hiszen kevesebb költség által magasabb értéket tudunk ezáltal teremteni.

Ehhez persze szükség van a cégben történő paradigmaváltásra is. "Ez a legnehezebb, itt nehéz jó tanácsot is adni, hiszen ez vállalatfüggő. Amit fel kell ismerni az, hogy változtatni kell, ha emellett elköteleződtünk, úgy az magával hozza a képességek változását is, amire szükség van a digitális hr-nél, hiszen a cég dolgozóinak szüksége lesz új képességek megszerzésére is" - emelte ki Csaposs, aki szerint ezért is új értelmet nyer az életünk végéig tartó tanulás.

Milyen fejlesztések segíthetik a cégeket?

A technológia ma már a vállalkozások rendelkezésére áll, hiszen a hr minden területén számtalan innovációval találkozhattunk az elmúlt időszakban. Ilyen a mesterséges intelligencia (AI) is - mondta Szertics Gergely, az AI Partners ügyvezető igazgatója.

Szerinte az AI már több területen, így a kiválasztásban, megtartásban, személyes hatékonyságban is számos megoldás segíti a cégeket. "A mesterséges intelligencia nem azt jelenti, hogy egy robot ül a főnök helyén" - tisztázta a képet Szertics. A szakértő emellett úgy látja, hogy a videó- és hálózatelemzés, a nyelvfeldolgozózás, illetve az előrejelző algoritmusok ma már elérhetők szinte mindenki számára.

Ma már lehetőség van arra például, ha valaki videóinterjúval jelentkezik egy állásra, akkor azt sok szempont szerint elemezni tudjuk, majd ezeket az adatokat össze lehet vetni a legjobban bevált dolgozókkal. A Hilton például már használja ezt a rendszert és jelentősen csökkenteni tudták vele a kiválasztással járó kellemetlenségeket - mondta Szertics.

A mesterséges intelligencia a hálózatelemzésnél is jól jöhet. Egy szociális kapcsolatokat felmérő kutatásnál például sokkal jobban lehet látni, hogy kik azok a dolgozók, akiknél érdemes elhinteni az információkat, hiszen sok kollégával vannak kapcsolatban, illetve kik azok akik vélhetően távoznak nemsokára - ők ugyanis jellemzően kevesebb interakcióval rendelkeznek.

Az egyik legnagyobb digitalizációs trend az RPA, azaz a robotizált folyamatautomatizálás. Ezt ma már számtalan rendszer meg tudja tanulni, azáltal, hogy figyeli az adott dolgozó képernyőjét és idővel átveszi a feladatot. Ekkor pedig a dolgozó fogja ellenőrizni a robot munkáját - mondta Szertics.

A chatbot is sokszor tud segítséget nyújtani, de óvatosan kell őket működtetni, főleg az érzékeny területeken. A hr-ben egyrészt a kiválasztásnál használják ezt a technológiát a szakember szerint, mivel így könnyen tudnak információt adni anélkül, hogy sok ugyanolyan kérdést egyenként kellene megválaszolni. És mivel ez a cég kommunikációja is, ezért nem árt stílust is adni a chatbotnak - hangsúlyozta Szertics, aki szerint ez utóbbival sok vállalkozás elfelejt ezzel foglalkozni, ahogy azzal is, hogy ha nincs kidolgozva alaposan a rendszer, akkor a chatbot sok kérdésre könnyen buta módon fog válaszolni.

Egészségüggyel könnyebb megtartani a dolgozót

Manapság sokszor arra vagyunk kényszerítve, hogy munkaidőben menjünk orvoshoz - jelentette ki Kiss András, a Budai Egészségközpont marketing és értékesítési igazgatója, így szerinte ha egy munkáltató az egészségügybe fektet, akkor az az egyik legjobb eszköz a jó munkaerő megtartásában.

A beteg munkavállaló kétség kívül rengeteg pénzbe kerül a cégnek, ezért a munkavállaló egészség versenyképességnövelő tényező is. Amennyiben a dolgozó nem teljesen egészségesen megy be dolgozni, úgy a teljesítménye is csökken, ami a vállalatra is hatással van - mondta Kiss, aki szerint egy cégnek érdemes végiggondolnia, hogy milyen típusú veszélyek fenyegetik a dolgozókat. "Sokan meglepődnének, hogy akár egy irodában is mennyi veszély fenyegeti a dolgozókat. És akkor még nem beszéltünk a pszichoszociális kockázatokról, a stresszről és a fokozott pszichés terhelésről" - hangsúlyozta Kiss.

A menedzserek egészségügyi vizsgálatai során kiderült, hogy a szem betegségeivel találkoznak a leggyakrabban az orvosok, de kiemelt helyen van az emésztőrendszeri, illetve a csont- és izomrendszeri betegségek, ahogy a szív és az erek betegségei is egyre nagyobb kihívást jelentenek. Ez utóbbi azért is fontos, mert egy ilyen betegség kialakulása a KSH adatai szerint akár 40 napnyi kiesést is jelenthet a cégnek.

A szakember elmondta, hogy egy amerikai felmérés szerint a dolgozók egyre inkább vágynak egészségbiztosításra, így ez szerinte figyelembe kell venni egy hr-stratégia megalkotásakor. Ez Kiss szerint akár cégválasztásnál is fontos szempont, sőt előfordul az is, hogy valaki kevesebb fizetést is bevállal, ha cserébe jobb minőségű egészségügyi ellátást kap. "Bár magyar kutatás nincs a témában, nem valószínű, hogy más lenne az attitűd" - tette hozzá a Budai Egészségközpont marketing és értékesítési igazgatója.

A jövőbeli változásokkal kapcsolatban elmondta, hogy az egészségbiztosítás adómentessége valószínűleg meg fog szűnni a jövőben, akár már januártól, de például az egészségpénztárakon keresztül még mindig kedvezőbb lesz ezt nyújtani a munkavállalónak, mint a munkabért.

HOZZÁSZÓLÁSOK