Mintegy 100 termék mintáit vizsgálták a szakemberek, és kiderült, hogy a multik nagy arányban gyártanak silányabb minőségű termékeket Magyarországon, illetve szállítanak Magyarországra. Ezért is fontos, hogy ezt a témát a magyar állam és a Nébih kellő súllyal kezelje - mondta el újra Fazekas.

A hvg.hu kedden arról írt, hogy az agrártárca úgy teszi ma közzé az élelmiszerbotrány miatt indított átfogó vizsgálat eredményeit, hogy a tesztek elvégzését felügyelő hatóságnak még csak most készül jogosultságot adni ilyen ellenőrzések elvégzésére.

Fazekas szerint aggasztó, hogy a megvizsgált tételek 70 százalékánál kisebb, vagy nagyobb minőségi eltérés volt tapasztalható a Nyugat-Európában forgalmazott termékekhez képest. Sok termék esetében az érzékszervi különbségek is azonnal észrevehetőek, másoknál az analitika, a laboratóriumi módszerek segítenek az eligazodásban - írja az MTI.

A vizsgálat eredményeit az illetékes uniós szerveknek fogják eljuttatni, és közösségi szintű szabályozást sürgetnek.

Mintavétel Magyarországon kívül Ausztriában és Olaszországban történt. Összesen 84 élelmiszert, 7 sört, 5 kutya- illetve macskaeledelt vizsgáltak meg. Ezek közül 71 esetben találtak minőségi különbséget, 25 esetben nem volt eltérés. Harminc esetben csak érzékszervi, 8 esetben csak összetételbeli, míg 33 terméknél érzékszervi és összetételbeli különbéget is kimutattak. Az összehasonlítás kiterjedt a feltüntetett összetevőkre, az ebből adódó esetleges minőségi különbségekre, az azonos összetevők melletti érzékszervi különbségekre is.

A vizsgálat szerint előfordul, hogy rosszabb minőségűek a magyar piacon forgalomba hozott termékek, jellemző, hogy gyengébb minőségi nyersanyagot, több ízfokozót, kevesebb tápértéket, olcsóbb összetevőket használnak a magyar piacra kerülő élelmiszereknél.

Korábban a Magyar Idők melegített fel egy évekkel ezelőtti Nébih-vizsgálatot, amely szerint a multik silányabb termékeket sóznak a magyarokra - hívja fel a figyelmet az Index. Mint kiderült, az üggyel elsősorban csak egy újabb kiskereskedelmi sarcnak ágyaznának meg, amely főleg a Tescót, Aldit, Lidlt, Auchant, Penny-t célozza. Fazekasék akkor újabb, nagyszabású vizsgálatot hirdettek, a szerdán publikált eredmények azonban a miniszter közlésével szemben nem erősíti meg a helyzet súlyosságát - jegyzi meg a portál.

A vizsgálatban nemcsak Magyarországon gyártott, de magyar márkás termékek is vannak, például Pick szalámi, amely a Nébih szerint sötétebb és fűszeresebb itthon, bár hogy ez milyen minőségbeli különbséget jelent, az nem derül ki - írja az Index.

Összetételbeli különbségeket is talált a vizsgálat, Fazekas Sándor például iemelte a Kellogg's Corn Flakes kukoricapelyhet, amelyben Ausztriában árpamaláta van, a magyar pedig maláta aromával készült. Szintén különbség, hogy a magyar kukoricapehelyhez adtak vitaminokat és ásványi anyagokat, az osztrákhoz meg nem.