Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egyelőre úgy tűnik komolyabb problémák nélkül tudott elindulni az adóhatóság új csodafegyvere, az idén júliustól startoló online számlázás. Ennek keretében a vállalkozások által használt számlázó-programok minden olyan számlát, melynek áfatartalma meghaladja a 100 ezer forintot, automatikusan elküldenek az adóhatóságnak.

A kormányzat reményei szerint az online számlázás nemcsak a gazdaság fehérítésére lesz alkalmas, de jelentősen csökkenti a vállalkozások adminisztrációs terheit is, így például számlakiállítói oldalról kiváltja a belföldi összesítő jelentést. Sőt, a gazdálkodók a NAV egy újabb szolgáltatását is igénybe vehetik majd: lekérdezhetik az összes, adatszolgáltatással érintett számlájukat, többek között a partnereik számláit is megnézhetik. Természetesen csak azokat, amelyeknél ők voltak a vevők vagy számlacímzettek.

Az eredeti tervek szerint egyébként már tavaly júliusban elindult volna az online számlázás, aminek nem teljesítése esetén elvileg komoly bírságokat (mulasztás esetén számlánként 500 ezer forint) kell fizetni, ám Varga Mihály pénzügyminiszter az elmúlt napokban lehűtötte a kedélyeket, mondván a jogkövető, az átállásban partnerként közreműködő vállalkozásokat nem éri joghátrány, ha az általuk használt számlázó-program esetleg még nem képes az online adatszolgáltatásra. Azaz a NAV július 31-ig nem bírságolja a mulasztást, ha a vállalkozás már regisztrált az Online Számla rendszerben és a számlaadatok az időszak végéig, utólag megérkeznek az adóhivatalhoz

Az első tapasztalatok

"A regisztráció szívás volt, az nem volt egyszerű, hiszen az oldalon semmilyen iránymutatás nincs" - mondta egy, a lapunk által megkeresett könyvelő. Más arra panaszkodott, hogy a NAV-rendszere addig nem fogadott be egy általa írt panaszt, amíg ki nem vette a .png formátumú kéziszámláját a rendszerből.

Az aktiválást követően javultak a regisztrációs rutinok, a rendszer immár megjegyzi a jelszót, egyszerűbb az ügyintézés - mondta a megkeresésünkre Ruszin Zsolt, a Magyar Könyvelők Országos Egyesületének (MKOE) alelnöke. Szerinte leginkább a kényelmi funkciókban vannak még kisebb fennakadások, ám a rendszer maga működik, lehet dolgozni vele, például a kiszámlázott tételt 15 percen belül megjelenik az online felületen, amit kifejezett pozitívumként értékel az alelnök. (Lehetett volna keményebb is a NAV?)

"A könyvelők jelentős része nem szeret olvasni. A NAV online tájékoztatójában minden kérdés részletesen fent van, a gond sokszor abból adódik, hogy valaki hallott valakitől valamit és inkább azt csinálja, mintsem utánaolvasna a kérdésnek" - mutatta be a probléma gyakorlati oldalát Zara László, a Magyar Adótanácsadók és Könyvviteli Szolgáltatók Országos Egyesületének elnöke. A szakember szerint bár az online számlarendszer "nem a világ legegyszerűbb" kezelőfelületével rendelkezik, de kezelhető, mint mondta, ő maga is már több cégnek végigcsinálta komolyabb fennakadás nélkül.

Ezt alátámasztja egy, a problémával foglalkozó Facebook-csoport is, ahol bár rengeteg kérdés merül fel a könyvelők felől, azt általában viszonylag hamar meg tudja válaszolni a közösség.

Az online számlázás bevezetését egyébként kifejezetten jó dolognak tartja Ruszin, mint mondta ez a jövő, illetve ennek köszönhetően sokkal könnyebben kiszűrhetőek lesznek az adócsalók. "A NAV sokkal gyorsabban észre fogja venni, ha valami nem stimmel, így mielőtt a számlabefogadó elutalná a számlaösszeget, közbe tud lépni. Ennek megfelelően elérheti, hogy neki küldjék az összeget és ne a csalóknak, ezzel pedig nemcsak magát az áfát menti meg, de úgymond a nyomozati költség is megtérül" - mondta.

Képünk forrása: Pixabay