A globális édességpiac forgalma meghaladja a 180 milliárd dollárt, amelynek a majdnem felét (85 milliárd dollár) a cukorka kategória fedi le. Eközben a magyar édességpiac forgalma meghaladja a 250 milliárd forintot, ám ebből a cukorkapiac mindössze 28 milliárd forintot hasít ki. A piacméreten belüli nagy eltérés fő oka a hőmérséklet, hiszen a melegebb, déli fekvésű országokban nagyon nehéz csokoládét eladni a vásárlóknak - hiszen az folyik, olvad, maszatolódik - magyarázta Perjés Ákos a MÉSZ cukorka munkacsoportjának vezetője.

A globális felmelegedés ráadásul a hűvösebb éghajlatú országokban is megkérdőjelezi a csokoládé egyeduralmát, amelynek egyik első jele a mostani jégkrémhiány. Egyértelmű trend az is, hogy globálisan növekszik a cukorkapiac - egyre több édességgyártó invesztál különféle cukorkákba rágókba. A piac a puhacukor irányába mozdul el, miközben keménycukor-forgalom csökken - hívta fel a figyelmet.

Fejenkénti cukoradag havi háromszázért

A KSH adatai szerint 2017-ben édességekre, cukorra, dzsemre, mézre, csokoládéra havonta 1382 forintot adtak ki a magyarok fejenként, az előző évhez képest reálértéken 7,1 százalékkal többet (a növekedés már 2015/16 viszonylatában is meghaladta az 5 százalékot). A költés több, mint harmadát, 479 forintot csokoládéra, 300 forintot pedig nád-, répa-, nyírfa-, szőlő- és gyümölcscukorra adták ki.

Az idősebbek a keményet szeretik

A cukorka kategória egyik nagy osztályát a keménycukorkák alkotják. A MÉSZ kutatásából kiderült, hogy ennek fő fogyasztói csoportja egy "elöregedő" társadalmi réteget tükröz, miközben a piac jó pár éve csökken piac ez. A vásárlók többsége szemenként csomagolt keménycukorkákat fogyasztanak (például töltött gyógycukorkák).

A fogyasztók 55 százaléka nő, 45 százalékuk pedig férfi, legnagyobb mértékben pedig az 50 év felettiek fogyasztják (34 százalék), míg a 40-49 éves és a 30-39 éves korcsoport egyaránt 23 százalékos arányban képviselteti magát a keménycukorka-fogyasztáson belül. Eközben a 18-29 évesek csak 20 százalékos arányt alkotnak a csoporton belül.

A felmérésből kiderült, hogy a válaszadók többsége egyedül "önjutalmazás" gyanánt fogyasztja a keménycukorkákat. "Egy kis élvezet, egy kis bűn, de megteszem" - érzékeltette Perjés. Többségük elsősorban otthon (például tévénézés közben) majszolja (65 százalék), míg a szabadidős programok alkalmával csak 35 százalékuk.

Az átlagos fogyasztási gyakoriság viszonylag alacsony - fejenként 2,8 alkalom/hó, és a válaszadók mindössze 19 százaléka fogyasztja heti rendszerességgel, míg 41 százalékuk legalább havonta.

Kedvenc a nagy közös nassolásokon

A másik nagy kategóriát a puhacukorkák alkotják, melyeken belül mára a gumicukorkák a legnépszerűbbek. A puhacukorkák jellemzően nem a "magányos" fogyasztók, hanem a családi összejövetelek édessége és sokszor sütemények helyett eszik őket.

A keménycukorkákhoz képest kevesebb ember fogyaszt gumicukorkákat (1,1 alkalom/hó, fejenként), de mennyiségben mégis több fogy belőlük. Ez egy jelentősen növekvő piaci szegmens - emelte ki Perjés Ákos. A fogyasztók többsége ebben a termékkörben is nő (56 százalék), a legnagyobb mértékben pedig a 40-49 éves korosztály fogyasztja (29 százalék), a 20-29 és a 30-39 éves korosztályban egyaránt 25 százalékos az elterjedtsége. Eközben a legkisebb arányban az 50 év felettiek fogyasztják a gumicukrokat (22 százalék).

A kutatás alapján tehát a fiatalabb korosztálynál népszerű és jellemzően közösen fogyasztják, nem csak "titokban".  S miközben a válaszadók 12 százaléka szokott keménycukorkát ajándékba vásárolni, ez az arány a gumicukroknál 31 százalékos - értékelt a szakember.

A MÉSZ szerint a gumicukroknál a vegyes gyümölcsízű zacskók mennek a legjobban - feltűnően népszerű íz a savanykás zöldalma, továbbá az eper, narancs, ananász és málna. A savanyúgumicukrok szegmense egyelőre kicsi, főleg gyerekek fogyasztják, ugyanakkor a vásárlók még nem fogadták el a mentolos ízű gumicukorkákat, ez a kategória szintén igen szűk.