A repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül, ami mentesítheti a légi fuvarozót kártalanítási kötelezettsége alól a légi járat jelentős késése esetén - adta hírül korábban az Európai Unió Bírósága.

Lapunk megkereste a légi utasok jogi képviseletével foglalkozó Flight-Refund Kft.-t, ahol megerősítették, hogy a "madárrajos" eseteket minden esetben elutasítják, mivel a légitársaság hatáskörén kívül eső, váratlan, rendkívüli eseménynek számít. Bolyó Anikó, a Flight-Refund Kft. ügyvezető igazgatója azt mondta, hogy náluk ilyen ügy még soha nem jutott el a bírósági szakaszba.

Megtörtént eset

Ez összecseng az európai bíróság határozatával, amely egy konkrét ügyben mondta ki, hogy nem jár kártérítés.

A konkrét esetben két ember egy cseh légitársasággal, a Travel Servie-vel uzatott Burgaszból (Bulgária) Ostravába (Csehország) egy olyan géppel, amely korábban már több utat is teljesített. Az egyik korábbi úton a sugárféket érintő műszaki hiba miatt szenvedtek el egy és háromnegyed órás késést, a másik úton pedig madérrajjal ütköztek, ami miatt át kellett nézni a gépet. Az ellenőrzés viszont erősen elhúzódott, miután a gép tulajdonosa ragaszkodott egy átlala kiejelölt szakemberhez, akinek egy másik városból kellett átutaznia a géphez. Mindezt azután, hogy egy helyi szakértő már átnézte a gépet és mindent rendben talált.

A két eset miatt a gép 5 óra 20 percet késett.

Egy 2004-es európai uniós rendeletnek köszönhetően ha egy Európából induló, vagy európai légitársaság kötelékében repülő gép több mint 3 órát késik, törlik, vagy túlfoglalják és ez a légitársaság hibájából történik, akkor az utasoknak kártérítés jár. Ez az út hosszától függően 250-600 euró lehet. Több vállalkozás - mint a Flight Refund is - ezeknek a pénzeknek a behajtására szakosodtak.

A két utas ennek alapján követelt 250 eurót a légitársaságtól és fordult az egyik prágai bírósághoz. A cseh törvényszék viszont az európai bírósághoz fordult, hogy megtudja: a repülőgép madárral történő ütközése rendkívüli körülménynek minősül-e, amelynek a felmerülése mentesítheti a légi társaságot kártalanítási kötelezettsége alól.

A válasz az volt, hogy igen. A madárrajjal történő ütközés és az ebből fakadó sérülés nem tartozik a légi fuvarozó rendes tevékenységi körébe, és annak tényleges befolyásán kívül esik.

Az ellenőrzéssel kapcsolatban azonban a bíróság kimondta azt is, hogy a második szakember részvételére nem lett volna szükség. Ha egy adott késésben részben felróható a légitársaság, akkor az összes késéből le kell vonni ezt az időt és az alapján megállapítani, hogy jár-e kártérítés.

Ilyenkor fontos információ az utasok számára, hogy amennyiben a gép egy korábbi (közvetlenül az ő útját nem érintő) útján ütközött madárrajjal, de erre hivatkozással az ő útvonalán repülő járat hosszan késik vagy esetleg törlik, az már közvetett vis maior kategóriába tartozó esemény, mely esetben igényelhető a kárterítés

- tette hozzá Bolyó Anikó.