Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Átlagosan csaknem 10 ezer forinttal szán többet idén a lakosság a karácsonyi ajándékozásra, mint 2011-ben. A legtöbben ugyanannyi szerettüket (átlagosan 7 személyt) tervezik meglepni, mint két évvel ezelőtt, tehát az egy ajándékra szánt összeg emelkedett az elmúlt évek során. Mivel a karácsonyi bevásárlás az átlagosnál jobban megterheli a családi kasszát, az emberek többsége (41 százalék) már a karácsony előtti hónapokban igyekszik takarékoskodni, míg 25 százalék inkább az ünnepek után húzza össze a nadrágszíjat. Ugyanakkor 2011 óta valamelyest nőtt azok aránya (19-ről 25 százalékra), akik azt mondták, nem szükséges spórolniuk az ajándékozás okozta pluszköltségek miatt.

Miből vesszük a karácsonyi ajándékot?

A felmérés szerint a lakosság fele az aktuális havi fizetéséből kívánja finanszírozni a karácsonyi kiadásokat - 30 százalék azért, mert nincs megtakarítása, míg 20 százalék úgy nyilatkozott, ez önmagában is fedezi a költségeket. Az emberek ötödének van kifejezetten erre a célra félretett pénze, míg 34 százalék egyéb tartalékaihoz nyúl, amikor az ünnepi bevásárlásra kerül sor. 4 százalék mondta, hogy ilyenkor a folyószámla-hitelkeretét is igénybe veszi, a megkérdezettek egytizede pedig a hitelkártya-keretéből is költ ebben az időszakban. Ezzel szemben áruhitelt, személyi kölcsönt vagy gyorskölcsönt szinte egyáltalán nem terveznek igénybe venni a karácsony apropóján.

Teret nyernek a kártyák - lassan csökken a készpénzhasználat

A karácsonyi ajándékokért 2011-ben még több mint 80 százalékban készpénzzel fizettek - ez az arány két év alatt 10 százalékkal csökkent. Sokkal többen fizetnek ugyanakkor az interneten keresztül: míg két éve mindössze a lakosság 13 százaléka használta ki a világháló előnyeit, ma már az ajándékok közel egynegyedének árát online egyenlítik ki.

Jelentősen nőtt a hitelkártyát használók aránya is (15-ról 27 százalékra), és eközben a kártyahasználat is tudatosabbá vált. Azok, akik hitelkártyát is használnak a karácsonyi bevásárlás során , igyekeznek nem elkölteni a teljes hitelkeretüket. A kártyabirtokosok a visszafizetés miatt sem aggódnak: 60 százalék biztos benne, hogy a felhasznált keret teljes egészét vissza fogja tudni fizetni határidőre, és mindössze egytizedük mondta, hogy csak a minimum összeget fogja tudni törleszteni.

"A Budapest Banknál is azt látjuk, hogy az ügyfelek egyre tudatosabban használják a pénzügyi termékeket, a korábbinál jobban felmérve saját körülményeiket, pénzügyi lehetőségeiket. Az egyik legnagyobb hitelkártya-kibocsátóként egyre intenzívebb kártya-használatot tapasztalunk, ami számos előnnyel jár az ügyfelek számára: a kényelmen túl az egyes kártyákhoz kedvezmények kapcsolódnak, ráadásul nálunk a hitelkártyával történő vásárlásokat a tranzakciós illeték sem terheli" - mondta Ákos Tamás, a Budapest Bank lakossági üzletágvezetője.

Előre törtek a webáruházak

Bár a legtöbb ajándékot (63 százalék) még mindig a bevásárlóközpontokban, plázákban szerzik be a vásárlók, a webáruházak idén már a második helyen állnak (2011-ben még csak a negyedikek voltak), 15 százalékos növekedést elérve (48 százalék). Az internet térnyerésének vesztesei jellemzően a kisebb boltok, szaküzletek, de a karácsonyi vásárok is veszítettek népszerűségükből.

A világhálót ma már szinte mindenki igénybe veszi az ünnepi készülődés során - igaz, még nem mindenki használja ki annak minden előnyét. A megkérdezettek 21 százaléka a lehető legtöbb dolgot az interneten keresztül igyekszik bonyolítani: itt választja ki az ajándékot, amelyet aztán itt is fizet ki. Ennél kevesebben vannak azok (14 százalék), akik bár interneten keresztül rendelik meg az ajándékokat, azonban inkább készpénzben, utánvéttel fizetnek. A többséget azok képviselik, akik az internetet elsősorban előzetes tájékozódásra használják, de az árut az üzletekben szerzik be, míg 17 százalék azok aránya, akik egyáltalán nem használják a világhálót semmilyen célra karácsony előtt.

Továbbra is a ruha, könyv, illatszer a sláger

A felnőtt lakosság fele nem tervezi meg előre pontosan, mi kerüljön a fa alá, inkább az üzletek kínálata alapján dönt. A készülődést a többség 3-4 héttel a karácsony előtt kezdi el, míg a lakosság egytizede az utolsó pillanatig halogatja az ajándékok beszerzését. A legtöbben az idén is ruhaneműt (57 százalék), illatszert (51 százalék) vagy könyvet (49 százalék) vásárolnak szeretteiknek. Kivételt jelentenek ez alól azok a férfiak, akik feleségüknek vagy párjuknak vásárolnak, őket ugyanis leggyakrabban mobiltelefonnal, okostelefonnal lepik meg.