Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

A társaságot felszámoló Nemzeti Reorganizációs Nonprofit Kft. új pályázatot írt ki a Malévnak a Nemzetközi Légi Szállítási Szövetséggel (International Air Transport Association - IATA) szembeni követelés értékesítésére.

Az IATA által működtetett elektronikus elszámolási rendszerekben visszatartott, a Malév utolsó repülőjegyeinek értékesítéséből származó 12,86 millió dollár (mai árfolyamon mintegy 3,71 milliárd forint) értékű, harmadik személyek által részben peresített követelésre április 12-27. között várja az ajánlatokat a felszámoló. A kiírás szerint az ajánlati biztosíték összege egymillió forint; a győztesnek a vételárra vonatkozóan nincs részletfizetési lehetősége.

A pályázat kapcsán vélhetően a felszámoló sem túlságosan bízik a sikerben, mivel folyamatosan hirdeti ezt a tételt. Az Elektronikus értékesítési rendszer adatai szerint ugyanis jelenleg is fut egy kiírás, ahol a pályázatokat március 28-ig várják - itt az ajánlati biztosíték összege 56,4 millió forint. Ám már meg van hirdetve a következő kiírás is, ennél március 28. és április 12. között lehet az ajánlatokat beadni - itt is 56,4 millió forint az ajánlati biztosíték összege. Az utóbbi csökken majd április 12-től egymillió forintra.

A nemzeti légitársaság több mint négy éve, 2012. február 3-án állt le, majd a cég 2012. február 14. felszámolás alatt áll. A hirtelen leállás közvetlenül 7200 utast érintett, közülük több mint háromezren tartózkodtak külföldön. Ennél azonban jóval többen voltak azok, akik a következő hónapokban terveztek utazni a Malévvel, a légitársaságnak összesen 750 ezer foglalása volt. Ezeknek a jegyeknek az árát tartja vissza mind a mai napig a globális jegyeladó rendszert működtető IATA.

Az IATA által visszatartott pénz azon repülőjegyek ára, amelyeket utazási irodákon keresztül vásároltak meg az ügyfelek. Ha egy légitársaság csődbe megy, a szervezet e pénzeket 60 napon belül visszautalja az utazási irodáknak, hogy azok el tudjanak számolni ügyfeleikkel. A Malév kisebbségi tulajdonosa és egyben legnagyobb hitelezője, az orosz Vnyesekonombank azonban bíróságon megtámadta ezt a gyakorlatot, azt követelve, hogy a pénzt az IATA a Malévnak fizesse vissza. (Így ugyanis az összeget a felszámolásnál fel kell osztani a hitelezők között, és jut belőle az orosz banknak is.)

A kérdést azóta sem sikerült rendezni, így a pórul járt utasok sem láttak még a pénzükből semmit. Kártérítést pedig eddig csak azok kaptak, akik a Malév csődjének bejelentését követő három napon belül utaztak volna, őket ugyanis a magyar kormány döntése alapján a magyar állam kártalanította. Pénzükhöz jutottak azok is, akiik bankkártyával fizettek a repülőjegyért, nekik ugyanis a bankok visszatérítették a kártyás vásárlás összegét és azt maguk próbálják meg behajtani a Malévon.