Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Mindössze három százalékos volt tavaly a kárgyakoriság a kötelező gépjármű-felelősségbiztosításoknál (kgfb) - derül ki a Magyar Nemzeti Bank (MNB) friss adataiból. 2018-ban már 5 262 291 gépjármű rótta a magyarországi utakat kgfb-vel, 337 ezerrel több, mint 2017 végén, ebből 3,6 millió volt a személygépkocsi, utóbbiak száma egy év alatt 276,5 ezerrel nőtt.

Ritkábban okoznak kárt a sofőrök

A 3 százalékos kárgyakoriság azt jelenti, hogy egy év alatt a járművek 3 százaléka okozott kgfb-s balesetet. Ennél eddig csak egyetlen évben, 2012-ben vezettek balesetmentesebben a sofőrök, akkor 2,88 százalékos volt ez a mutató. A személygépkocsiknál az átlagosnál valamivel rosszabb a kárgyakoriság, tavaly 3,26 százalékos lett, de ez is alacsonyabb a 2017-es 3,52 százalékosnál. A sofőrök vezetési stílusa sokat fejlődhetett, 2004-ben például a személygépkocsik 5,5 százaléka okozott kgfb-s kárt.

Nem csak a személyautóknál, de szinte minden más gépjármű-kategóriában javultak a mutatók. A motorosok különösen sokat fejlődtek, a 2017-es 1,03 százalékról 0,53 százalékosra csökkent náluk a kárgyakoriság. A buszoknál is csökkenést mértek, 13,83 százalékos volt ez a mutatójuk, de a 80 személyesnél nagyobb tömegközlekedési eszközöknél nőtt a kárgyakoriság, a 35 százalékot is meghaladta. A buszoknál csak a trolik veszélyesebbek, ötből kettő okozott balesetet. A tehergépkocsik és a vontatók is hagyományosan sok kárt okoznak, de tavaly ezekben a kategóriákban is csökkent a kárgyakoriság.

Kgfb-s károk
JárműkategóriaÁtlagos kárérték (Ft)Kárgyakoriság
Személygépkocsi509 2453,26%
< = 37 kW telj.601 8922,24%
38-50 kW telj.455 8192,82%
51-70 kW telj.509 1533,05%
71-100 kW telj.504 9533,50%
101-180 kW telj.556 1703,81%
> 180 kW telj.553 5423,95%
Határozott idejű szerződés457 7104,87%
Motorkerékpár604 3880,53%
<= 12 kW telj.303 1770,29%
13-35 kW telj.378 3710,46%
36-70 kW telj.648 9400,62%
> 70 kW telj.855 5130,76%
Autóbusz615 75913,83%
10-19 férőhely800 4833,14%
20-42 férőhely698 6425,08%
43-79 férőhely1 168 76214,46%
> 80 férőhely419 16435,43%
Határozott idejű szerződés438 84614,59%
Trolibusz382 94938,63%
Tehergépkocsi531 3885,57%
< 3,5 tonna megengedett legnagyobb össztömeg500 6705,11%
3,5-12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg482 5595,76%
> 12 tonna megengedett legnagyobb össztömeg765 42010,56%
Határozott idejű szerződés469 3977,62%
Vontató1 460 03016,99%
Pótkocsi, félpótkocsi861 5680,12%
< 0,75 tonna megengedett legnagyobb össztömeg286 2070,03%
0,75-10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg360 8390,05%
> 10 tonna megengedett legnagyobb össztömeg1 078 8490,51%
Határozott idejű szerződés470 9001,32%
Mezőgazdasági vontató595 0340,87%
Lassú jármű429 0820,52%
Munkagép229 1330,44%
Segédmotoros kerékpár672 4640,22%
Négykerekű segédmotoros kerékpár421 7780,87%
Határozott, P frsz.597 6364,28%
Mindösszesen558 3683%
Forrás: MNB

Nagyobb értékűek a károk

Csak az egyik szemük örülhet azonban a jól vezető autósoknak. A károkért felelős sofőrök ugyanis egyre nagyobb értékű károkat okoznak. Tavaly az átlagos kárérték megközelítette a 560 ezer forintot, ez 21 százalékkal nagyobb a 2017-esnél. A személyautók által okozott átlagos kárérték 509 ezer forint volt, ez is nőtt 15 százalékkal. Az autósokra igaz, hogy minél nagyobb teljesítményű gépkocsival járnak, annál gyakrabban okoznak.

A 180 kilowattosnál nagyobb járműveknél a kárgyakoriság már megközelíti a 4 százalékot. A legnagyobb károkat viszont nem ők, hanem a jellemzően régi, kis teljesítményű (37 kilowatt alatti) kocsikkal járók okozzák, náluk az átlagos kárérték a 600 ezer forintot is meghaladta. A motorosoknál egyértelmű az összefüggés a járművek mérete és a kárgyakoriság, illetve a kárértékek között. A legkisebb kategóriában csak 0,29 százalékos a mutató, a 70 kilowatt fölötti kategóriában már 0,76 százalék. Az átlagos kár is csaknem háromszor akkora volt ezeknél a nagymotoroknál, mint a kis robogóknál, meghaladta a 855 ezer forintot.

Veszélyesebbek a kisbuszok, mint a nagyobbak

A buszokra igaz, hogy minél nagyobb, annál nagyobb a kárgyakoriság, ami azzal is magyarázható, hogy a 80 férőhelyesnél nagyobb járművel sokat közlekednek, egész nap mennek a városokban vagy a városok között. A tavalyi 35,46 százalékos érték azonban a korábbi évek tükrében kiugróan magas, voltak évek, amikor 20 százalék alatt volt a mutató.

A nagybuszok okozzák azonban értékét tekintve a legkisebb - átlagosan 419 ezer forintos - károkat, vélhetően a nagyvárosi forgalomban húzzák meg valamelyik autót, vagy vesznek részt kisebb ütközésekben. A kisbuszok sokkal veszélyesebbnek tűnnek. Bár a kárgyakoriság a 10-19 férőhelyes kategóriában csak 3,19 százalékos, vagyis a személyautókéhoz hasonló, ezek a járművek átlagosan 800 ezer forintos károkat okoznak. Ennél nagyobb átlagkárokat a 43-79 férőhelyes buszok okoznak csak, ott a kárérték meghaladta tavaly az 1,16 millió forintot. 2017-ben ebben a kategóriában az átlagos kár a 3 millió forintot is megközelítette, ennek főleg a veronai buszbaleset volt az oka.

A trolik törnek-zúznak

A budapesti autósok tudják, a trolibuszok gyakran szűk utcákban, parkoló autók között próbálják átpréselni magukat a XIII. vagy a VI. kerületben. Nem csoda, ha ötből kettő minden évben okoz legalább valamilyen kisebb balesetet. A károk értéke átlagosan 383 ezer forint volt - ez az egyik legalacsonyabb a gépjárművek között.

A legnagyobb veszélyt az utakon azonban továbbra a statisztikák alapkán a kamionok jelentik a többi autósra nézve. A teherautóknál a kárgyakoriság eleve magasabb, mint a személygépkocsiknál, 5,57 százalékos, ezen belül a 12 tonnánál nagyobb össztömegűeknél 10,56 százalékos volt. Ezek a járművek 756 ezer forintos átlagkárt okoznak, másfélszer akkorát, mint a többi teherautó.

Még nagyobb a veszély, ha vontatmányt is visznek magukkal, ezeknél a kárgyakoriság 17 százalék, vagyis minden hatodik kamion okoz saját hibájából valamilyen balesetet, nem is kicsit, hiszen az átlagos kárérték csaknem 1,5 millió forint. A pótkocsiknál is az a jellemző, minél nagyobbak, annál nagyobb a kár, tíz tonna fölött már az egymillió forintot is meghaladja az átlagos kárérték.