Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az élelmiszerboltok forgalma nagyot ugrik a nyári hónapokban. Ennek hátterében egyebek között az húzódik meg, hogy az iskolaszünet miatt a gyerekek többet esznek otthon. Például a nyaralás, strandolás, telekre járás közben bátrabban költekezik a család - olvasható a portálon.

Feltehetően akadtak olyanok, akik a forintgyengülés nyomán a hazai, vagy rövidebb külföldi nyaralás mellett döntöttek, így többet költöttek, költekeznek itthon. A hozzánk látogató turisták ugyanakkor több forintot kaptak a valutaváltáskor, így többet is vásárolhatnak ezen a nyáron az élelmiszerboltokban is.

A bevásárlóturizmus mérlege is felénk mutat, hiszen kevésbé éri meg felkerekedni és a határ másik oldalán bóklászni a boltokban. Ez viszont fordított előjellel is igaz, a határmenti élelmiszerboltokban megugrik a napi bevásárlások forgalma is, főleg a szlovák viszonylatra jellemző ez a hullámzás, most éppen felénk. Ráadásul úgy tűnik, egy jó darabig a szlovák bevásárlóturistáknak és a magyar boltosoknak áll a zászló a 320 forint felett mozgó euró árfolyam mellett.

A Magyarországra látogató turisták egyébként 2017-ben a nyári hónapokban közel 500 milliárd forintot költöttek, minden kiadást beszámítva, ezen belül bő 50 milliárd forintjuk élelmiszerre, italra ment el. Vendéglőben további 70 milliárd forint körüli összeget hagytak a meleg napokban, így a nálunk nyaraló külföldi turisták pénzük negyedét a hasukra költik.

Sarki fűszeresek, vendéglők nyári mérlege

Az élelmiszervásárlás napi rutin a családoknál, bár hosszabb távra is visszatekintve az elmúlt években egyre nagyobb teret hódítottak a nagybevásárlások, köszönhetően a szaporodó nagyáruházaknak és főleg napjainkban a webvásárlásoknak is. De azért kevés olyan család lehet, ahonnan ne térne be valaki szinte naponta az élelmiszerboltba, legalább egy elfeledett, vagy kifogyott ásványvízért a melegben, vagy egy sörért a meccsnézéshez.

A hőségben persze igyekeznek ritkítani a boltba járást a vásárlók, hiszen kinek van kedve cipekedni, vagy a felforrósodott autóval gurulni a tömött bevásárlószatyrokkal. Inkább a hűvösebb reggelre és estére tolódnak a hosszabb sorok a pénztáraknál - magyarázza a blokkk.com.

Jó néhányan - főleg nyaraláskor, vagy strandoláskor - többet szánnak vendéglőzésre. Szépen pörögnek ilyenkor az Erzsébet utalványok (utoljára előreláthatóan ilyen tömegben, bár a kormány eddig életben tartotta a piacának legalább egy részét) és a Szép-kártyák is, ahol a vendéglátás zsebe viszi el a kártyaforgalom 70 százalékát. Legnagyobb részét nyilván nyáron. Majd az utalványpénzek a Szép-kártya zsebbe vándorolnak.

A három nyári hónap (június, július, augusztus) forgalma az éves élelmiszer költés negyede (a leggyengébb év eleje és a csúcsra futó december között), szeptemberben vissza is esik némileg a forgalom. A nyári megugrás értéke 20-25 milliárd forint között mozgott az elmúlt években (májushoz képest augusztusra ennyivel futott fel a havi bevétele az élelmiszerboltoknak).

A vendéglátásban a nyári július és az augusztus az év legerősebb hónapjai, a december ezektől elmarad. 2017-ben ebben a két hónapban túllépte a 100-100 milliárdot a vendéglősök havi bevétele, decemberben viszont már csak 82 milliárdot könyvelhettek el.

Képünk forrása: Auchan