Mindössze két ajánlattevő közül, az előzetesen becsült árnál drágábban nyert vasúti közbeszerzést Mészáros Lőrinc felcsúti polgármester R-Kord Kft.-je - a céget ezúttal a több évtizede a MÁV-nak, GYSEV-nek és MVM-nek dolgozó Prolan Irányítástechnikai Zrt. vonja be a munkába - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőből (TED). A cégadatokban nem látható tulajdonosi hátterű Prolan Zrt. önállóan is nyert a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt. tenderén.

(A közbeszerzési eljárást a szerződéses árak és a kevés ajánlattevő miatt a K-Monitor és a Transparency által is fejlesztett Red flags program is megjelölte, mint olyan közbeszerzési dokumentum, amely korrupciós szempontból kockázatos lehet - ami ugyan nem jelenti automatikusan azt, hogy az eljárás korrupt.)

A NIF Zrt. 2017 augusztusában írt ki közbeszerzést a központi forgalomirányító rendszer kiépítésére a MÁV Zrt. két vonalszakaszára vonatkozóan, valamint a harmadik részteljesítésben "a közúti-vasúti kereszteződések közlekedésbiztonságának javítására, a biztosítóberendezési áramellátások korszerűsítésére". Végül két részre vonatkozóan decemberben nyerteseket hirdettek, a harmadik részteljesítésben azonban az érvénytelen ajánlatokra hivatkozva nem választottak nyertest.

Az EU támogat

A nettó 14 milliárd 50 millió forint értékű fejlesztést az Integrált közlekedésfejlesztési operatív program (IKOP) keretében uniós támogatással finanszírozzák.

Az R-Kord és a Prolan közösen végezheti el a Pusztaszabolcs és Dombóvár közötti vasúti szakasz központi forgalomirányító rendszerének kiépítését, nettó 7,36 milliárd forintért (a szerződés értékét előzetesen 6,6 milliárd forintra becsülte a NIF). A Rákos-Újszász-Szolnok szakaszon a Prolan önállóan tett ajánlatot, és nyert nettó 6,69 milliárd forintért (a munka előzetesen becsült értéke 5,7 milliárd forint volt). A cégekkel december 19-én írt alá a NIF a vállalkozási szerződéseket. Mindkét részteljesítésre két-két ajánlat érkezett, a nyertesek mellett a budaörsi székhelyű Termini-Rail Kft.-jé - derül ki a közbeszerzés eredményéről szóló hirdetményből.

Volt MÁV-os a Prolannál

A Prolan Zrt. igazgatóságának tagja - a Céginfo.hu adatai szerint - 2017 márciusától Feldmann Márton, aki korábban többek közt igazgatósági tag volt a GYSEV-nél (2009-2010-ben), a MÁV-HÉV Helyiértékű Vasút Zrt.-nél (2016 novemberétől 2017. január végéig) és megfordult a MÁV-Start Zrt.-nél (2014. októbertől 2017. január 1-jéig), valamint Mráz Dániel Emánuel is, aki a kormánynak is dolgozó Nézőpont-csoportot vezető Mráz Ágoston Sámuel testvére.

A Prolan 2016-ban 5,4 milliárd forintos nettó árbevételt ért el, az üzleti év végén a közgyűlése az adózott eredményből és az eredménytartalékból 488 millió forint osztalék kifizetését hagyta jóvá a tulajdonosoknak - derül ki a cégadatokból. Az összegből 188 millió forintot az osztalékelsőbbségi részvények elsőbbségi osztalékára, 300 milliót pedig az osztalékelsőbbségi és törzsrészvényekre fizették ki - a részvényesek egyedi döntése alapján euróban. A részvényesek neve azonban nem derül ki a cégadatokból.

A NIF Zrt. szintén tavaly decemberben szerződött az R-Korddal az Ebes és Debrecen közti vasúti szakasz teljes átépítésére, a cég a V-Híd Építő Zrt.-vel közösen dolgozik nettó 13,8 milliárd forintért.