Számos kihívással, mint például az EU-s környezetvédelmi WLTP-szabvány bevezetése miatt szükséges átállással kellett megküzdenie tavaly a társaságnak: elsősorban ezért volt szolidabb a tavalyi üzleti eredmény a korábbiaknál - mondta Achim Heinfling, az Audi Hungaria Zrt. igazgatóságának elnöke, a győri évértékelőn. Az adózott eredmény ugyanakkor magasabb lett: tavaly 440 millió euró profitot mutatott ki a cég, míg 2017-ben 365 millió eurót, ám a növekmény annak köszönhető, hogy 80 millió eurónyi plusz keletkezett az  árfolyamváltozás és a kamatnyereség miatt, utóbbi a konszernen belüli újrabefektetéseknek köszönhető.

A beruházások is visszaestek: 2018-ban 416 millió eurót tett ki az erre fordított összeg, ez 16 százalékos csökkenés 2017-hez képest. Ezzel együtt az Audi volt a legnagyobb beruházó a magyarországi autóiparban.

A dolgozói létszám ugyanakkor gyarapodott: a vállalat tavaly év végén 13 084 munkavállalót foglalkoztatott, miközben 2017 végén 12 307 fős volt a magyar üzem gárdája.

Folyamatos átalakulás zajlik

Ugyancsak a WLTP-hatások miatt némileg csökkent a motorgyártás volumene: 1 millió 954 ezer motor tudtak legyártani tavaly, ami körülbelül 11 ezerrel kevesebb a 2017-esnél. Újdonság viszont, hogy a divízió immár 10 ezer darab elektromotort is elkészített. A járműgyártó-egységben kereken 100 ezer autót készítettek tavaly, miközben 2017-ben még 105 491 darab gépkocsi gördült le a sorokról.

Fontos momentum, hogy az év derekától megkezdődött az új Q3-as modell gyártása, amelyből év végére már 15 657 darabot gyártottak le az egységben. A modellváltásnak köszönhetően a pozsonyi Volkswagen-gyárból visszatért a két éve kikölcsönzött mintegy 550 főnyi kolléga, fontos, hogy a Q3-as modell gyártásának felfutása során rendelkezésre álljanak - hangsúlyozta Heinfling.

A magyar gyártóhelytelep tovább erősödik az idén, hiszen elindul a második SUV-modell, az Audi Q3 Sportback sorozatgyártása 2019 második felétől, az A3 Limousine gyártását viszont Ingolstadba helyezik át, csak egyes munkafolyamatok - például a lakkozás - maradnak Győrben.

Az elnök szerint idén minden oldalról egyre nagyobb nyomás éri majd a céget, egyebek közt a technológiai kihívások: erre válaszul a belső égésű motorokat fejlesztését, optimalizálását, az elektromotorok arányának további növelését célozta meg a társaság. A dízelmotorok iránti apadó kereslet miatt pedig kiéleződik a konszernen belüli verseny a leányvállalatok között. A szabályozói környezet további változásait sem kerülheti el a cég: a WLTP second act jelentős további ráfordításokat igényel majd 2019-ben.

Ezzel együtt az Audi Hungaria 2018 és 2022 között, egy több mint 300 millió eurós megtakarítási csomagot tervez végrehajtani.

A januári győri sztrájk okozta 6 és fél napos leállásról szólva elmondta, hogy ennek következménye és a bérmegállapodás további anyagi megterhelést jelentenek a vállalatnak, ám a pluszkiadás összegét nem számszerűsítette. Ezek folyományaként a cég további automatizálást és egyes tevékenységek külső partnerekhez való kihelyezését tervezi. A munkatársak a nemzetközi gyakorlatnak megfelelően nyereségrészesedést kapnak idén is: a cég prémiumot fizet az Audi AG eredményeihez igazodva.

Heinfling elbüszkélkedett vele, hogy szponzorációs felajánlásként 1,7 millió eurót költöttek el tavaly egyebek közt győri sportclubok és kulturális intézmények támogatására, továbbá társadalmi adományként 2,5 millió eurót ajánlottak fel, például óvodák, iskolák, hajléktalanszállók támogatására.

A győri Audi hamarosan Európa legnagyobb tetőn kialakított napelem rendszerét hozza létre, miközben a hulladékhasznosítás magasabb, mint 99 százalékos arányú, a felhasznált hőenergia pedig immár 70 százaléka geotermikus energiából származik.