Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Az év első hat hónapjában több mint 70 ezer új személyautó talált gazdára Magyarországon, ez 29 százalékos növekedésnek felel meg éves összevetésben, és azt is jelenti, hogy folytatódik a piac lendületes növekedése - derül ki a Datahouse adataiból.

Óriási Suzuki-fölény

A teljes piacot bemutató adatokban a céges autóbeszerzések és a magánszemélyek vásárlásai együtt szerepelnek. A márkák sorrendjét a Suzuki vezeti a Ford és a Skoda előtt (Az előbbi sorrend a személyautó-eladásokat tükrözi és szerepelnek benne a személyautóként megvásárolt kisbuszok is.)

A lakossági piacról viszont csak a magánszemélyek vásárlásai adnak pontos képet, ezért a Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza a Datahause-tól elkérte ezeket, amelyekből kiderül, melyik a tíz legnépszerűbb autó a magyar piacon. A végeredmény nyomasztó Suzuki-fölényt mutat. A Vitarából 4157 darab kelt el januártól június végéig. A második helyen álló Suzuki SX-Crossból kevesebb, mint fele ennyi, 1824 darab. A harmadik legnépszerűbb autó a Dacia Duster lakosság körében 1059 eladott autóval. A negyedik Opel Astrából (a J és a K verzióból együtt) 1015 fogyott. Ez a négy autó tudta átlépni az 1000 darabos szintet az első félévben. A top 10-es lista második felében két Toyota, a Yaris és a C-HR, a Renault Clio, a Dacia Sandero, a Ford Focus és az Opel Corsa található.

Az is kiderül az adatokból, hogy a dízelek nem rúgnak labdába, a tíz legnépszerűbb autóból kilenc benzines. Egyedül a C-HR lóg ki, mivel annak hibrides verziója is van. (Az alábbi interaktív adatgrafikán látható a legnépszerűbb tíz modell rangsora darabszámokkal.)

A 3-6 milliós sáv

A márkaimportőrök és a kereskedők honlapján található listaárak alapján a Buksza összegyűjtötte, mennyibe kerülnek a slágermodellek. Fontos megjegyezni, hogy az adott típusnál listaárakról és a legolcsóbb felszereltségi szintről van szó. A listaárakból a kereskedők jelentős kedvezményeket adhatnak, ez több 100 ezer forintos vagy akár milliós tétel is lehet. Másik oldalról a magasabb felszereltségi szintek megdobhatják a vételárat.

A legnépszerűbb autók listájából kiderül, hogy a lakosság elsősorban a 3-6 millió forintos sávban lévő autókat keresik, egyesül a Toyota C-HR modellje lóg ki a sorból, amely listaáron közel 7 millió forintról indul.

Nagyságrendileg 55 milliárd

A listaárak alapján meg lehet becsülni, hogy a top 10 lakossági autó mekkora piacot jelenthet a kereskedők, importőrök számára. Közel 55 milliárd forintot. Mivel a top 10 modellből több mint 12 ezer darab kelt el, egy-egy autó listaára pedig átlagosan 4,45 millió forint. A modelleket és a márkákat külön-külön nézve kiderül, hogy a lakossági Vitara-eladások az első félévben több mint 19 milliárd forintot hozhattak a Suzukinak. E mellé jön az SX-Crossok több mint 10 milliárd forintja. Azaz közel 30 milliárd forintért vettek a magányszemélyek a két legnépszerűbb Suzukiból.

A Opelnek közel 8 milliárdot hozhattak a Corsa- és Astra-eladások, a Toyotának a CH-R-ből és a Yarisból 7,3 milliárd forint bevétele szárazhatott. A Dacia kasszáját a Dusterek és a Sanderók 4,7 milliárd forinttal növelték, a Fordnál 3,4 milliárd forint lehetett a focusos bevétel, a Renault pedig 2,2 milliárd forintért adhatott el Cliókat. (A bevételekre vonatkozó adatok a Buksza saját becslései és a márkaimportőrök és kereskedők oldalain - július 9-én megtalálható - alapfelszereltségű autók listaárain alapulnak, a tényleges bevételek így eltérhetnek ettől. A júniusban bekövetkezett forintgyengülés a jövőben szintén befolyásolhatja az új autók listaárait. A cikkben kizárólag a személyautókról van szó, a kisteherautók nem szerepelnek az összesítésben.)

A magyar autópiac első féléves teljesítményét bemutató sorozatunk következő részében a céges autóvásárlásokról lesz szó.

A címlapképen egy Suzuki Vitara látható, forrás: Totalcar.