Vannak ugyanis olyan térségek - elsősorban Budapest környékén vagy Nyugat-Magyarországon -, ahol a munkaerőhiány és más cégek elszívó hatása miatt ennél jóval nagyobb, akár 10-30 százalékos béremelésre is szükség lehet, hogy ne menjenek máshová dolgozni a vasutasok - fogalmazott a a szakszervezeti vezető a lapnak.

Elmondása szerint nem felbontani akarják az egyezséget - amely 2017-re átlagosan 13, az idei évre 12, jövőre pedig legalább 5 százalékos bérnövelésről szólt -, hanem csak az "élethez igazítani".

Az érdekvédők szerint ugyanis a legalább 5 százalékos 2019-es emelést minden dolgozónak biztosítani kell, és el kell érni, hogy a minimálbért, illetve a garantált bérminimumot mindenki megkapja, viszont ahol a munkaerő-piaci helyzet indokolja, ott még többre van szükség.

Vissza kell vonulni a jelenlegi pótlékrendszerből - tette hozzá Halasi. Sok pótlékot az alapbér részévé tennének, míg amelyeket külön törvény ír elő - például az éjszakai munkavégzésért vagy a túlmunkáért - megtartanák.

A MÁV a lapnak úgy fogalmazott: "mivel a toborzási eseményeken a potenciális jelöltek egyértelműen az alapbér alapján döntenek, ezért a mi érdekünk is az, hogy minél kevesebb pótlékrésze legyen a munkabérnek." A béremelésekkel kapcsolatban ugyanakkor kiemelték, hogy a 2017-2019-es bérmegállapodást a tulajdonos és a MÁV Zrt. is maradéktalanul betartotta, és ezt várják el a másik féltől is. "A jövőre nézve természetesen továbbra is a tárgyalásos egyeztetéseket tartjuk indokoltnak és lehetségesnek".

A kép forrása: MTI Fotó/Mohai Balázs