Az MNB rendszeres ellenőrzései keretében átfogó vizsgálatot folytatott a Sopron Bank Burgenland Zrt.-nél (Sopron Bank). A jegybank ennek során a 2015. december 31-től a vizsgálat lezárásáig, 2018. szeptember 24-ig terjedő időszakot tekintette át - közölte a jegybank.

Az eljárás során - elsősorban a belső szabályozási, nyilvántartási, beállítási és naplózási tevékenységet érintően - problémákat azonosított a hitelintézet informatikai és információtechnológiai (it) működésében. A hitelkockázat kezelése körében hiányosak voltak például a belső hitelekre, a fizetőképesség megállapítására, az ügyletminősítésre és hitelbiztosítéki értékmeghatározásra vonatkozó belső eljárásai, illetve a hitelezési és követeléskezelési gyakorlata sem volt mindenben szabályos.

Emellett a hitelintézet vállalatirányítási rendszere - többek között a belső szabályzatokat, a kiszervezett tevékenységek ellenőrzését és a javadalmazási politikát érintően -, a számviteli és adatszolgáltatási gyakorlata, valamint az Országos Betétbiztosítási Alap által biztosított betétek adatnyilvántartása sem felelt meg maradéktalanul a jogszabályi előírásoknak.

A pénzmosás és terrorizmusfinanszírozás megelőzési tevékenység körében a hitelintézet nem teljeskörűen végezte el a jogszabályok szerint elvárt adatszolgáltatási, nyilvántartási és a gyanús ügyletek szűrési kötelezettségét, illetve több esetben a tulajdonosi nyilatkozatok is hiányosak voltak.

Mindezek alapján az MNB ma publikált határozatában a jogsértésekhez igazodó teljesítési határidő kitűzésével kötelezte a Sopron Bankot, hogy a feltárt hiányosságokat szüntesse meg, s erről - a hitelintézet vezető testületei által is megtárgyalt belső ellenőri jelentés megküldésével - számoljon be. A jogsértések miatt az MNB összességében 16 millió forint felügyeleti bírságot is kiszabott a hitelintézetre.

A bírságösszeg meghatározásakor a jegybank figyelembe vette a vizsgálat során feltárt számos jogsértés magas vagy jelentős kockázati besorolását. Enyhítő körülménynek számított, hogy a hiányosságoknak nem volt hatása az ügyfelekre, illetve, hogy a hitelintézet számos problémát már a vizsgálat során kijavított és együttműködő magatartást tanúsított.