Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Egy évvel ezelőtt nyitott a harmadik - egyben legnagyobb - magyarországi Ikea áruház. A Napi.hu szerkesztőségi blogja, a Buksza az indulás óta eltelt időszakról kérdezte a soroksári áruház vezetőjét, Szabó Ágnest. Kiderül, hogy mennyit költött egy-egy vásárló, vannak-e trükközések az önkiszolgáló kasszáknál, mit csinálnának másként.

Vásárlók, vásárlások, forintok

A soroksári áruházban az Ikea teljes választéka elérhető, valamint kutyabarát az egység.

Az áruházat 1,7 millióan keresték fel egy év alatt, tehát Budapest teljes lakosságához közelít a látogatók száma. Egy-egy vásárlás átlagértéke 21 400 forint volt a nyitás óta. Ha a három magyarországi Ikea-egységet nézzük, akkor egy vásárlásra átlagosan 18 300 forint jutott a 2017-es üzleti évben. Tehát a soroksári áruházban 17 százalékkal magasabb összeg jut egy alkalomra. Ez azért van így, mert ebbe az egységbe inkább azok látogatnak el, akik tervezetten, drágább dolgokat, például konyhát, nappali bútorokat vásárolnak.

Új vevőket szereztek

"A legfontosabb feladatunk azt volt, hogy mindenkinek bemutassuk az áruházat, például azt, hogy a többi magyarországi Ikeával szemben nincs külső - azaz másik helyszínen lévő - árukiadó, tehát minden szolgáltatás egy helyen elérhető. Sokan látogattak el úgy az áruházba, hogy korábban még nem is hallottak az Ikeáról. Ez azonban nem feltétlenül pozitív. Az ugyanis, aki alapvetően nem tudja, hogy mivel foglalkozunk, az azt sem tudja, hogy mit keressen nálunk. Így mi sem tudjuk, hogy pontosan miben tudunk neki segíteni. Most ezen dolgozunk" - válaszolta Szabó Ágnes arra a kérdésre, hogy az elmúlt egy évben mi volt a legnagyobb probléma az áruházban.

Egy közel 17 milliárd forintos beruházásról beszélünk, aminek a megtérülése nem egyik napról a másikra történik. Leginkább az új és persze régi vásárlók igényeit szeretnék kiszolgálni, és ezen az úton haladnak tovább - mondta Szabó Ágnes. Az áruház nyitását követően az Ikea felméréseket készíttetett, amelyekből kiderül, hogy a látogatók körülbelül 20 százaléka még egyáltalán nem volt Ikea-áruházban. Nem csak őket, hanem a közeli kerületekben és városokban lakókat, így például dunaújvárosiakat, kecskemétieket is sikerült elérniük - tette hozzá az áruházvezető.

A dolgozók 17 százaléka távozik

A nyitás óta jelentősen emelkedett a dolgozói létszám, a kezdeti 250 fővel szemben ma már 310-en vannak a soroksári egységben. A növekedés elsősorban az idén bevezetett online rendelés bevezetésével, ezen belül a logisztikai és a vevőszolgálati csapat bővítésével magyarázható.

Az Ikea összesen 1081 embernek ad munkát, közülük 560-an tavaly csatlakoztak a céghez. (Az Ikea soproni gyárában további félezer ember dolgozik.)

A munkaügyi helyzet érdekesen alakul. Az összes ikeás állást nézve 17 százalékos a fluktuáció, vagyis a munkatársak durván hatoda előbb-utóbb elköszön. A cég szerint a fluktuáció nagyban függ az osztályoktól, a tapasztalattól beosztástól. Ugyanakkor az Ikea-dolgozók átlagosan már hét éve vannak a cégnél. "A toborzási kampányunk alapján elmondhatjuk, hogy az emberek készen állnak a váltásra. Úgy látjuk, keresik a vállalatokat, ahol a kiválasztás értékalapú" - mondta Szabó Ágnes.

Kamerák figyelik a vásárlókat

Az áruházvezetőtől megkérdeztük, hogy vannak-e lopások az áruházakban vagy trükközések az online kasszáknál. "Én egy kicsit fordítva kezdeném, alapvetően arra vagyunk berendezkedve, hogy lakberendezési megoldásokat értékesítsünk, de természetesen áruházaink biztonsági kamerával vannak felszerelve, biztonsági személyzet áll rendelkezésre és egy majd' 30 éve kialakított áruházi rutin, ami segít bennünket a hétköznapok során."

Nagy durranás jön online boltban

Az Ikea világszerte több új megoldást tesztel, köztük a városi kisboltok és átadási pontokat. Csehországban, Prága belvárosában augusztusban nyílik meg az Ikea úgynevezett pop-up boltja. Ezt leginkább egy bemutatótér és étterem együttesének lehet elképzelni. A tapasztalatok fényében dönt majd a cég arról, hogy Magyarországon is lesz-e ilyen egység.

Az Ikea némi késéssel, az idén végre elindította az online boltját, de a meglehetősen magas árat szabott első körben a házhoz szállításra. A cég azóta lépett, a házhoz szállítási díjat csökkentette és a szervezési, logisztikai problémákat is igyekezett megoldani, így egyre többen rendelnek házhoz Ikea-cikkeket. Szabó Ágnes elárulta, hogy újabb ötlete is van a cégnek, amellyel felpörgetnék a netes bizniszt. Közölte: "Arra számítunk, hogy nagymértékű növekedést az őszre tervezett, online rendelést kiegészítő új csomagszállítási szolgáltatás bevezetése hozza. Ugyanis a kisebb értékben vásárlók kedvezőbb áron rendelhetik otthonukba az Ikea termékeit."

Címlapkép: Ikea Magyarország