Nem számítanak sem jogi, sem technikai nehézségekre a Budapest-Kelebia vonal átépítése során. Még idén kiválasztják majd a tervező-kivitelező konzorciumot, 2020-ban pedig megkezdődhet a munka a 150-es vonalon. Így 2023-ban óránként 160 kilométeres sebességgel száguldhatunk az expressz kupéjában Belgrád felé - mondta Pafféri Zoltán, a KMV vezérigazgatója.

A cég 2017. novemberben hirdetménnyel tett közzé kétszakaszos, tárgyalásos beszerzési eljárást az uniós értesítőben, és ­január 19-én le is járt a részvételre jelentkezési határidő. A harminckét érdeklődőből végül két kivitelező, a CRE konzorcium és a Strabag-CCCC 2018 konzorcium adott be részvételi jelentkezést. A részvételi szakasz március-áprilisra zárul le, és nyár végére lehet eredmény.

Várhatóan szintén ebben az időszakban véglegesíti szerződést a magyar és a kínai kormány a hitel folyósításáról. A nemzetközi szerződés értelmében a beruházás költségeinek nyolcvanöt százalékát a Kínai Exim Bank nyújtja hitel formájában, a fennmaradó tizenöt százalék pedig a hazai önrész.

Az első kapavágások 2020-ban történhetnek meg, innentől számítva 2,5, illetve három évre van szükség a kivitelezésre a 152 kilométer hosszú magyarországi szakaszon.

A korábbi hírek szerint a korábban becsült 470 és 550 milliárd forint után már 750 milliárdba kerülhet a felújítás.

Szerbiában már megkezdődött a kivitelezés. Arra a kérdésre, hogy ­nincs-e késésben a Budapest-Belgrád vasút hazai pályája, Pafféri azt mondta: az elmaradás csak látszólagos. A szerb fél három szakaszra osztotta a kivitelezést, van, ahol jelképesen valóban megkezdték a kivitelezést, de a másik két részen még az előkészítés zajlik. A tervek szerint a szerb oldalon is 2023-ra készülnek el a munkálatokkal.