A Nemzeti Útdíjfizetési Szolgáltató Zrt. (NÚSZ) elsősorban két oknak tulajdonítja a 2017-re elkönyvelt bevételnövekedést: a forgalom erősödésének és az autósok egyre erősödő jogkövető magatartásának.

Az útdíjbevétel 2014-ről 2015-re ugrott meg nagyon, ugyanis ekkor vezették be a megyei matricákat, valamint ekkor tettek fizetőssé több, korábban ingyenes útszakaszt - emlékeztet cikkében a portál.

Közleményében a NÚSZ külön hangsúlyozta, hogy az árak 2012 óta nem emelkedtek, vagyis a bevétel nem azért nő, mert drágulnak a matricák. Ez egyrészt igaz, másrészt azért történtek olyan változtatások, amik miatt az autósoknak azonos árak mellett is többet kell fizetniük - jegyzi meg a Zoom.hu.

Az egyik ilyen, hogy több útszakaszon kell fizetni, a másik a D2 kategória bevezetése. A D2-be gyakorlatilag a 3,5 tonnánál nehezebb és/vagy 7 férőhelyesnél nagyobb kisbuszokat, kisteherautókat sorolják ide. A D2-esek heti, havi és megyei matricái duplájába kerülnek a D1-eseknek, ráadásul a D2-esek pótkocsijaira külön matrica kell. Majdnem 1,3 millió D2-es matrica kelt el 2017-ben, összesen 10,5 milliárd forintért - olvasható a cikkben.

2017-ben, ahogy a megelőző években is, az útdíjbevétel legnagyobb szelete a heti matricákból folyt be: 25 milliárd forint, vagyis az összbevétel közel fele. A megyei matricákból 7,4 milliárd folyt be (nem beleszámolva a decemberben előre eladott 2018-as matricákat).

A heti matricák iránti kereslet nyári megugrásában a külföldi autósok is vastagon benne vannak - írja a Zoom.hu. Tavaly a külföldi autósok 4,97 millió heti matricát vásároltak, többet mint a magyar autósok. Az útdíjbevételek 44 százaléka származott külföldiektől.

A fotó forrása: MTI.