Business Talks '24

Üzleti konferencia

Ne maradjon le az év
üzleti konferenciájáról!

Szerezze be
jegyét most.

Akinek van megfelelő jogosítványa és egészségügyileg is alkalmas, megpróbálják rábeszélni, hogy úgynevezett besegítő szerződéssel, megemelt óraszámban vezessen a főállása mellett - olvasható a lapban.

Az értesülést megerősítette a BKV, amely szerint a "pótsofőrök" ugyanolyan értékűek, mint a főállásban foglalkoztatottak "Az úgynevezett besegítői foglalkoztatás a BKV összes ágazatában szinte a vállalattal egyidős, mivel a besegítők rugalmas foglalkoztatása nagyban hozzájárul fő feladatunk, az utasok elszállításnak biztosításhoz.

A BKV buszos üzletágában 250-300 sofőr hiányzik. Emellett trolibuszvezetőből is kevés van: 270 sofőr mellett több mint 50 besegítő dolgozik, havonta 10 főállású munkavállaló tevékenységét kiváltva.

A sofőrök pótlásának másik, gyakoribb módja az állomány túlóráztatása, amivel viszont - a Belföldi Tömegközlekedési Dolgozók Szakszervezete szerint - a BKV mára megsértette a törvényi kereteket.

Tavaly év végén 2100 buszsofőr dolgozott a BKV-nál, úgy, hogy 2016-ban összesen 353 buszvezető mondott fel. Ennél általában kisebb a fluktuáció, a múlt évben azonban a korkedvezményes nyugdíj megszüntetése miatt az átlagosnál többen mentek nyugdíjba. Emiatt a BKV minden eddiginél nagyobb lendülettel, többek között a járművek oldalán elhelyezett reklámokon is toborozza a vezetőket.

Reagált a BKV

A BKV széles körű toborzást folytat. Annak, hogy valakiből busz-, illetve trolibusz járművezető legyen, komoly feltétel- és vizsgarendszere van, attól is függően, hogy milyen jogosítvánnyal rendelkezik, milyen képzés, illetve átképzés szükséges a foglalkoztatásához - írja közleményében a közlekedési társaság.

Ha például valaki "C" kategóriás jogosítvánnyal rendelkezik, minimum PÁV II. vizsgát kell tennie a KRESZ, illetve a műszaki ismeretek mellett. Az elméleti képzés után kezdődik a gyakorlati oktatás, amelynek a rutin részét szintén hatósági vizsga zárja. A következő lépcsőfok minimum 348 kilométer levezetése után egy 105 perces forgalmi vizsga - így kapja meg valaki a "D" kategóriás jogosítványt. És ez a feltétele annak, hogy elkezdhesse valaki az úgynevezett GKI (Gépjárművezetői Képesítési Igazolvány) alapképző tanfolyamot, amelynek része többek között a veszélyhelyzetek elhárítására szolgáló gyakorlati képzés is. A GKI képzés szintén hatósági vizsgával zárul, és BKV-s átképző tanfolyam követi, ami útvonalismeretből, járműtípus-ismeretből, utasításismeretből áll. Az utolsó lépés az úgynevezett módszer-átadás, amelynek lényege, hogy a "frissen" képzett kolléga napokon keresztül egy nagy tapasztalattal rendelkező járművezető mellett tesz szert gyakorlatra. Ezek után kezdenek járművezetőink "egyedül" dolgozni: vagyis közel 6 hónapnyi elmélet és gyakorlati képzés után - részletezési a szükséges képzéseket a BKV közleményében.

A BKV szerint a fentiekből is látszik, a buszokat nem irodisták vagy szerelők vezetik, hanem kizárólag olyan munkatársak - legyen szó főállásról vagy besegítői munkakörről -, akik minden szükséges képesítéssel rendelkeznek. A képzéseken mások mellett saját dolgozóik is részt vehetnek, hiszen ez a lehetőség természetesen nem csak "külsősök" előtt nyitott - írta a társaság.