"Szégyennek és tragikusnak" nevezte Győrffy Balázs, a Nemzeti Agrárgazdasági Kamara (NAK) elnöke, hogy a magyar tulajdonú üzletláncok - a CBA, a Coop és a Reál - képviselői nem vettek részt a keddi egyeztetésen, amelyen a tejpiac volt a téma - idézi a kamarai vezetőt az Agrárszektor.hu. A NAK közleményében is utalt erre: "A nagy láncok közül sajnálatos módon a magyar tulajdonúak (CBA, COOP, Reál) nem jelentek meg az egyeztetésen, ugyanakkor az Aldi, az Auchan, a Lidl, a Metro, a Penny, a Tesco és a Spar képviseltette magát."

A CBA reagált Győrffy Balázs kijelentésére: az áruházlánc a tejterméktanács egyeztetésein már többször jelezte, hogy maximálisan támogatja a tej áfájának csökkentését, ami enyhítheti a termelők problémáit, emellett a társaság továbbra is elkötelezett a magyar termékek és természetesen a magyar tejtermékek iránt is.

Külföldre tart a magyar tej?

Az egyeztetésen a tejfelvásárlási árak emeléséről volt szó, ezen belül arról, ha az árak nem nőnek, a termelők külföldön adják el a tejet, akkor a magyar piacon tejhiány alakulhat ki. A kamara közleménye szerint idén tavasztól emelkedtek a felvásárlási árak az EU-ban, ugyanakkor Magyarországon lényegében stagnálnak. A magyar piacon  tej felvásárlási ára kilogrammonkénti 70 forint, míg Nyugat-Európában, illetve az exportpiacra kerülő tej ára ennek több mint másfélszerese, 110 forint. A jelentős árkülönbség miatt félő, hogy a magyar termelők külföldön adják el a tejet, ez pedig még instabilabbá tenné a magyar piacot. A kamara, a szakmaközi szervezet, a feldolgozók és az áruházláncok megállapodtak abban, hogy lépéseket tesznek az esetleges tejhiány és tejválság megelőzése érdekében.

A megbeszélés résztvevői a jövőben többek között népszerűsíteni és növelni kell a tej- és tejtermékfogyasztást, emellett együtt kell működniük a szereplőknek a feketegazdaság elleni küzdelemben valamint a tisztességtelen piaci szereplők elleni fellépésben. További feladat a tejpiaci áringadozások tompítása is.