A magyar vállalkozások számára talán legfontosabb exporttevékenységét támogató pályázat a GOP-2012-3.3.3/A - mondta a Napi Gazdaság Online érdeklődésére Gyurácz Németh Iván, az Export Kooperáció szakértője. Ez utóbbi pályázat ugyanis a teljes folyamatot lefedi, így többek közt támogatja a piacra lépéshez szükséges stratégiai folyamatokat, a piacelemzést, a partnerkeresést, a marketinganyagok készítését, vagy akár a szervezetfejlesztést is.

A pályázat jelenleg még nem elérhető, mert a társadalmi egyeztetést követően még jóváhagyás alatt áll - közölte lapunkkal a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség. A szervezet honlapján azonban megtalálható pályázati kiírás tervezete, amely szerint idén és jövőre a pályázaton keresztül 600-800 céget terveznek támogatni, összességében mintegy 3 milliárd forint értékben.

Egy cég 3 és 20 millió forint közötti összeget nyerhet el, ehhez azt kell vállalnia, hogy nem csökken az alkalmazottak létszáma, betartja a kötelező béremelés szabályait, illetve növeli az exportból jövő bevételeit. A támogatás mértéke külkereskedelmi tanácsadó vállalkozások esetén 25 százalék, míg tanácsadást igénybe vevő vállalkozások esetén már 50 százalék, így mindenképpen érdemes figyelni az NFÜ honlapját, hogy mikor jelenik meg a tender.

Természetesen ezen kívül is vannak olyan források, melyek az exportcélokat támogatják, ilyen többek között a Nemzeti Külgazdasági Hivatal (HITA) által kiírt kereskedelemfejlesztési pályázat, de a beszállítói programokon való részvétel is sok segítséget nyújthat - közölte lapunkkal a HITA. A hivatal számos exportfejlesztési eszközzel rendelkezik, a legismertebb ezek közül talán a szakmai rendezvényeken, a kiállításokon és az üzleti találkozókon való részvétel.

A HITA hangsúlyozta, hogy számos szolgáltatásuk, így például a tenderfigyelés, az uniós üzleti adatbázis, a partnerlista összeállítása, de a célzott partnerkeresés és az egyéni cégbemutató megszervezése is térítésmentes. Ahogy a HITA, úgy Gyurácz Németh Iván is kiemelte, hogy a valamennyi fontosabb célpiacon jelen lévő külgazdasági szakdiplomaták nagy segítséget nyújthatnak az exporton gondolkodó vállalkozásoknak.

Helyi és központi uniós támogatások

Az Európai Unión belül általánosságban elmondható, hogy az Európai Gazdasági Térségben bejegyzett cégek akkor indulhatnak egy-egy ország pályázati felhívásain, ha van az adott országban bejegyzett telephelyük - mondta érdeklődésünkre Gyurácz Németh. Egyes országokban ezt tovább korlátozzák, így például Romániában csak román cégek indulhatnak. "Ez a szabály azonban, egy leányvállalat alapításával feloldható" - adott egy tippet az Export Kooperáció szakértője.

Ezen kívül néhány országban előfordul - ahogy Magyarországon is -, hogy mivel néhány éves működést feltételként szabnak meg, ezért egy-két évet mindenképpen várnunk kell, mielőtt jogosultak lennénk a tendereken való részvételre. Éppen ezért érdemes hosszú távon előre gondolkodni, de azt sem szabad elfelejteni, hogy kizárólag támogatásokra építeni a külpiacra lépést elég kockázatos dolog - mondta Gyurácz Németh, majd hozzátette, hogy vannak azonban olyan iparágak, mint például a megújuló energia beruházások, ahol a támogatás elnyerése szinte alapfeltétele a projektépítésnek.

A HITA ugyanakkor a felkészülés fontosságára hívta fel a figyelmet, mondván, hogy a külföldön elnyerhető nemzeti forrású pályázatoknál általában az okozza a legnagyobb gondot, hogy azok kizárólag az adott ország nyelvén jelennek meg, így ezek lefordítása idő és pénzigényes feladat.

Keleti nyitás

Az Európai Unió is támogatja a külföldre jutást, így például az "EU kapu program" célja, hogy az európai termékek megjelenhessenek a japán és dél-koreai piacon. A támogatás főleg azokat az árucikkeket támogatja, melyek az említett országokban magas potenciállal rendelkeznek (egészségügy és orvosi technológiák, építőipari technológiák, információs és kommunikációs technológiák, környezeti és energiával kapcsolatos technológiák, belsőépítészet, divattervezés). Ugyancsak a keleti nyitást támogatja az EU-Kína cégvezetői csere- és képzési program, mely során kínai és európai cégvezetők számára kínálnak képzést, hogy elsajátíthassák a partnerkontinens nyelvét, üzleti kultúráját és üzleti gyakorlatát.

Segítséget jelenthet az Enterprise Europe Network elnevezésű hálózat is, amely tájékoztatást nyújt a határokon átívelő tevékenységekről, de segít a vállalkozóknak a tevékenységük szempontjából közvetlen jelentőséggel bíró európai uniós jogszabályokat is értelmezni és megérteni.