Az Uber 2014 novemberében jelent meg hazánkban, ám azóta folyamatosan ellen kellett állnia a kormány ellene hozott intézkedéseinek, míg végül ma (június 13-án) Fekete Zoltán az Uber magyarországi operatív igazgatója bejelentette: július 24-én délig tart a történet Magyarországon.

Éppen ezért megkérdeztük a szabályozásért felelős Nemzeti Fejlesztési Minisztériumot is, hogy:

  • az Uber lépését a magyar gazdaság szempontjából előnyösnek, vagy negatívnak tartják;
  • látnak-e esélyt arra, hogy a jövőben olyan szabályozás legyen, ami nem tiltja az Uber tevékenységét;
  • nem gondolják-e azt, hogy a szabályozás ilyetén alakulása szembemegy a kormány politikájával, mely mindig azt hangoztatja, hogy támogatni kell az innovatív vállalkozásokat?

Az NFM rövid válaszában leszögezi, hogy a szaktárca "tudomásul veszi az Uber döntését, miszerint a cég inkább kivonul Magyarországról, mint hogy vállalja a törvényes működést, az adófizető magyar taxisokkal való tisztességes piaci versenyt és az adófizetést". Válaszukban hangsúlyozzák, hogy a kormány támogatja az innovatív megoldásokat, de ahhoz ragaszkodik, hogy a személyszállításban résztvevő piaci szereplők egyenlő feltételek mentén, törvényesen működjenek és adót fizessenek.

Az NFM szerint az Uber adóelkerüléssel és a magyar jogszabályok semmibevételével, engedély nélkül végzett személyszállító tevékenységet, és így tett szert versenyelőnyre, és hangsúlyozták azt is, hogy emiatt más országokban be is tiltották vagy korlátozzák tevékenységét.

A válasz szerint "a magyar kormány és a parlament számos intézkedéssel segítette, hogy az Uber tevékenységét "legalizálja", törvényes keretek közé terelje, ezért számos intézkedést hozott az egyenlő versenyfeltételek garantálására, a feketetaxizás visszaszorítására. Az Uber döntése azonban azt jelzi, hogy a cég nem vállalja a tisztességes piaci versenyt és törvényes működést."

Akár negyedével is nőhet a forgalom

A budapesti taxispiac visszarendeződésére számít Metál Zoltán, az Országos Taxis Szövetség elnöke, miután az Uber kivonul a fővárosi piacról. Az elnök a Napi.hu-nak elmondta, hogy 15-25 százalékos forgalombővülés jöhet a budapesti taxisoknál, nagyjából annyi, amennyi utast az Uber megjelenése után elvesztettek. Ez azt jelenti, hogy piac visszaáll az "eredeti állapotba".

Metál Zoltán szerint az Uber jókor választotta a "kegyes halált", hiszen elfogyott körülötte a levegő. Véleménye szerint a cég más országban is hasonló magatartást tanúsított, vagyis mindaddig szolgáltatott, amíg ki tudta használni a jogi kiskapukat. Amint erre már nem volt lehetőségük, továbbálltak.

Az Uber kiváló alternatívát jelentett azok számára is, akik korábban Budapesten taxiztak, de már nem tudták teljesíteni a szigorú feltételeket. Ők elvesztik "illegális" pénzkereseti lehetőségüket, de bármikor dönthetnek úgy, hogy a szabályokat betartva újra a taxizás mellett döntenek - vélte Metál.

A csatát megnyertük, de a háborút még nem

Örömének adott hangot Horváth Csaba, a Budapest Taxi vezetője, aki minden elismerését kifejezte a kormánynak, mint mondta "riszpekt a kormánynak, hogy olyan törvényt hoztak, ami az illegális tevékenységek ellen tudott menni, így pedig legálissá tették a piacot".

"Őszintén: nagy küzdelem, nagy harc, dicső dolog volt, hogy a taxis társadalom meg tudta mutatni, hogy bár egymás konkurenciái, de vészhelyzetben mégis össze tudtak fogni" - emelte ki Horváth, aki szerint ugyanakkor az Uber lépésével még nem nyerték meg a csatát. Horváth szerint ugyanis most még nagyobb a felelősség, be kell bizonyítaniuk a lakossággal, hogy sokkal innovatívabbak tudnak lenni, mint amit hisznek róluk.

"Azért kell dolgoznunk, hogy két nap múlva ne érhessen minket olyan vád, hogy na, az Uber ezért volt jobb nálatok" - hangsúlyozta Horváth, aki szerint az utóbbi időben rendkívül sok fejlesztést hajtottak végre, így elkészült az az applikáció is, amelyet utasaik annyira akartak.

Ugyanakkor Horváth elismerte, hogy voltak igazságok az ügyfelek által megfogalmazott kritikákban, de egyből hozzátette, hogy nincs olyan szektor Magyarországon, ahol nincsenek problémák, ők azonban gyorsan reagáltak ezekre és gyorsan meg is oldották a kérdéses gondokat.

A Budapest Taxi vezetője elmondta azt is, hogy véleménye szerint nem lesz megengedőbb a szabályozás, azaz, nem lesz esélye az Ubernek később sem visszatérni a piacra. Ugyanakkor változtatásokra szükség van, hiszen fontos kérdésnek tartotta az üzemanyag- és a szervizköltség áfájának a visszaigénylését, mivel szerinte a járműveik munkaeszközöknek számítanak, így járnak nekik ez a kedvezmény.

Szintén örömének adott hangot Kocsis Péter a TaxiPlus Europe Kft. sales managere is, aki arról beszélt, hogy a cégnél üdvözlik a döntést. A taxis piacon minden bizonnyal elindul a fellendülés, de ennek mértékét még nehéz megbecsülni - vélte Kocsis. Szerinte ugyanakkor az is fontos, hogy ne csak az Uber-sofőrök, hanem más - a szabályokat nem betartó - taxisok is kihulljanak majd a piacról, amelynek az utazóközönség látja majd hasznát.