A magyar Mercedes elküldte kölcsönzött dolgozóit, az Audi szerződéseket bontott fel

A gépjármű-értékesítések globális visszaesése miatt az autóipari lassulás elérte Magyarországot is. A nagy hazai gyártók és beszállítók szerint azonban ez korántsem ért el kritikus szintet, csoportos létszámleépítésekről sincs szó. Az eddig "fullon" kihasznált kapacitások visszafogására és a betöltött pozíciók csökkentésére azonban mindenhol akad példa.
K. Kiss Gergely, 2019. augusztus 8. csütörtök, 19:13
Fotó: AFP

A kecskeméti Mercedes-Benz gyár a mindenkori termelési igényeihez igazítva, rugalmasan él a munkaerő-kölcsönzés lehetőségével. Példaként lehet megemlíteni az elmúlt időszakot, amikor átmeneti jelleggel párhuzamosan üzemelt a telephelyen a régi, illetve a 2017 év végén átadott új karosszériaüzemünk - válaszolta lapunk megkeresésére a a Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft. kommunikációs osztálya.

Szerintük mindez egy tervezett folyamat része volt: mivel jelenleg már csak az új üzemben, és kizárólag az új generációs kompakt modellek készülnek a kecskeméti gyárban, a tavalyi év folyamán átmenetileg jelentkező, kölcsönzött munkaerővel fedezett pluszerőforrás-igény immár nem áll fenn.

A Kecskeméten készülő kompaktautók, vagyis az A-osztály, illetve a kizárólag Magyarországon gyártott CLA Coupé és CLA Shooting Brake modellek iránt továbbra is világszerte élénk a kereslet. A kecskeméti gyár termelési naptára az egész évre telített, a telephely teljes kapacitással működik, ezért a nyári időszakban sem lesz leállás.

Fontosnak tartották kiemelni, hogy a tavalyi év végén minden fél számára jelentős sikerrel zárultak a szakszervezetekkel folytatott bértárgyalások. A megállapodás eredményeként a leggyakoribb munkavállalói kategóriákban két év alatt összesen 35 százalékkal emelkedik az alapbér a társaságnál, ebből az első, 22 százalékos emelés már 2019. január elseje óta érvényben van. A különféle egyéb juttatásokkal kiegészülő, vonzó munkavállalói csomagnak köszönhetően a kecskeméti gyár stabil és nagyságrendileg változatlan saját dolgozói létszámra támaszkodik - értékeltek a Mercedesnél.

Mi a helyzet az Audi háza táján?

A Napi.hu az Audi Hungária Zrt. egyik munkatársától úgy értesült, hogy a győri gyár több üzemegységnél két héttel meghosszabbították a nyári leállást - így az körülbelül egy héttel előbb kezdődik a szokásosnál és egy héttel tovább fog tartani. Ez azonban a közel húsz üzemegység közül nem mindegyikre vonatkozik, mivel például a présüzemben és a motorgyár egyes egységeinél még mindig sok megrendelést teljesítenek.

A társaság sajtóosztályánál viszont cáfolták az üzemszünet átszervezését. Eszerint az Audi Hungariánál a korábbi évek gyakorlatához hasonlóan alakul a nyári leállási időszak. A motorgyártásban a nyári hónapok során alapvetően nincs minden területet érintő átfogó termelési szünet. Bizonyos motorgyártó területeken július közepe és augusztus vége között van leállás, míg más szegmensekben csökkentett üzemmódban zajlik a termelés.

A járműgyártásban július 30-tól augusztus 26-áig van termelési szünet. 2019. augusztus 26-án indul újra a gyártás. A vállalat ezt az időszakot új termékek gyártásának előkészítésére használja, továbbá karbantartási és átépítési feladatokat hajt végre a termelésben.

Az Audinál elismerték: az utóbbi hónapokban bizonyos számú határozott idejű munkaszerződést nem hosszabbított meg a vállalat. Ez ugyanakkor egy természetes folyamat, a határozott idejű munkaszerződéseket lejáratukkor felülvizsgáljuk, és csak igény esetén hosszabbítjuk meg azokat - értékeltek.

Átcsoportosítások jönnek a Boschnál

A Bosch Magyarország közleményt is kiadott a helyzetről, miután Volkmar Denner, a német társaság igazgatótanácsának elnöke leépítéseket harangozott be.

Az év elején jeleztük,hogy 2019-ben a globális GDP 2,3 százalékos csökkenésére számítunk, ami a legtöbb piaci szegmensünket érinti, de a gazdasági visszaesés különösen a gépjárműiparban észlelhető és a mobilitás átalakulása kihívások és egyben lehetőségek elé is állítja a Bosch-t - olvasható a közleményben. Hogy ezen tényezőknek a magyarországi telephelyek tekintetében milyen konkrét hatása lesz, még nem lehet teljes bizonyossággal előre jelezni. A Bosch már a korai fázisban elkezdte a felkészülést ezekre a kihívásokra és mindent megteszünk Magyarországon is, hogy sikerrel vegyük ezeket az akadályokat - közölte a vállalat.

A piaci átalakulást a munkaerő vonatkozásában elsősorban a munkatársak át- és továbbképzésével segítjük és törekszünk arra, hogy körültekintő tervezéssel, a munkaerő átcsoportosításával a létszámcsökkenés hosszú távon elkerülhető legyen Magyarországon - szögezték le.

Nagyobb kihívást érez a Continental

Iparági hírek szerint a kölcsönzött munkaerő-állomány leépítésében a Continental-csoport üzemei is érintettek voltak. A világ egyik vezető járműipari beszállítójának hazai leányától a következő válasz érkezett:

Az autóipar alapvető változáson megy keresztül, melynek a leglényegesebb kulcsszavai a villamosítás, a digitalizáció és a hálózatba kapcsolás. Eközben a rövid távú gazdasági kilátások terén világszerte egyre nagyobb kihívás elé néznek a gazdasági szereplők. Vállalatunk továbbra is sikeres, globálisan gyorsabban növekszik, mint az iparág legtöbb szereplője, miközben értéket teremt. Mint minden vállalat, mi is folyamatosan ellenőrizzük, hogyan tudjuk a leghatékonyabban összehangolni és működtetni szervezetünket, ami azt jelenti, hogy szükség esetén az egyes üzleti egységek fókuszát ennek megfelelően módosítjuk. Amíg nem születtek konkrét döntések, ennél részletesebben nem kívánjuk kommentálni az eseményeket - közölte a Continental.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

gabrilovics, 2019.08.14 06:55

@terabit: én a mercire gondoltqm minden esetben. Az okoról bőven tudnék írni,de minek. Pincér végzetséggel BI, kőműves,festő,ács gipszkarton szerelő team leader vagy meister. Mivel ez a helyzet sok helyen hasonló a helyzet,így a németek elgondolkodnak az olcsó mennyire jó. A mercinél a nacharbeit (utómunka) közel havi szinten 25-30%!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2019.08.13 10:28

@gabrilovics: kicsit általánosságban gondoltam a németeket, nem kifejezetten a mercire kihegyezve. A termelés azért így is úgyis megsínyli a helyzetet, bár nyilván nem mindegy mennyire.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gabrilovics, 2019.08.13 07:59

@gabrilovics: "A Daimlernél át kell gondolni a beruházási terveket - hangsúlyozta a német járműgyártó társaság leköszönő vezetője, Dieter Zetsche a részvényesek szerdai közgyűlésén az MTI szerint. A társaság már korábban megerősítette, hogy a kecskeméti Mercedes gyár bővítését elhalasztja." A lényeg:" A társaság már korábban megerősítette, hogy a kecskeméti Mercedes gyár bővítését elhalasztja"
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

gabrilovics, 2019.08.13 07:56

@terabit: pedig a német szakszervezet már akkor is "síkitott" amikor tervezték ezt az üzemet, és volt pár feltételük. Például: olyan kaszni nem jöhet ide,ami hosszú távon nagy,stabil nyereséget ad, nem lehet a német melósoktól elvenni azért munkát, hogy másnak jó/jobb legyen! Most például az új W256 (B Classe) nem gyárthatja a kecskeméti üzem! Miért is? vagy 2010-ben arról volt szó, hogy 5-6 kaszni gyártás lesz itt! Többek közt egy városi SUV! Ebből semmi sem lett! De térjünk át az olcsóbb munkaerőre! Én is,mások is járunk még/ismét szerbiába! Nos tavasszal láttam egy hírdetést, amiben a kecskeméti mercihez keresnek embereket! Sőt! Most is van olyan hírdetés,amiben UKRÁNUL beszélő kollégakat keresnek! Kérdés! Mi van/mi lesz/ hol vannak a jó magyar szakik? Németben, osztrákban,svédben stb! A K2 (Kecskemét 2) építését már egy évvel ezelőtt eldöntött tény volt, hogy le állítják! Nem most! De! Ez az elbocsájtás sem idén kezdödött, csak idén küldték el a maradékot!! DE! Van/volt olyan kolléga aki egyik kezével átvette at 5 éves jutalmat, a másikkal a felmondást! Kis gyerekes ember!!! Amúgy a DAIMLER Kinában épít, Sifiben, Rastattban fejleszt. Itt egyáltalán nem kisérte valós öröm a volt pénzügyi vezető kinevezését,mert tudták, nem a szíve csücske Kecskemét. Az sem véletlen hoyg az Öreg (Zetche) májusban adta át a helyét, és nem decemberben!! Van egy mondás! Ez MBMH nem DAIMLER!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

terabit, 2019.08.12 14:10

@gabrilovics: pedig a németek még több melót fognak áttolni ide, mivel itt olcsóbb mint otthon, a költségtakarékosság jegyében...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html