Így hatott az ingyenpénz a magyar boltokban

A háztartásigép-piac már három éve két számjegyű növekedést produkál. A csereprogramok és a fellendülő építőipar jó hatással volt a keresletre - derül ki a GfK Hungária Kft. kutatásából
K. Kiss Gergely, 2017. április 11. kedd, 11:49

A GfK eladáshelyi értékesítési számai azt mutatják, hogy a háztartásigép-piac immár három éve dinamikusan fejlődik. Ebben közrejátszottak - és valószínűleg idén is közrejátszik majd - a hűtő- és mosógépcsere-programok, valamint az építőipar lábra állása és a fellendülő ingatlanpiac. A legnagyobb piaci nyertesnek a szárítógépek és a beépíthető készülékek bizonyultak. A vásárlók főként a magasabb energiaosztályokat részesítik előnyben.

A háztartásigép-piac az elmúlt három évben folyamatos két számjegyű növekedés tudhat maga mögött, ami több tényezőnek is köszönhető a GfK eladáshelyi értékesítési számai.

Egyrészt a különböző államilag támogatott csereprogramok generáltak extra keresletet egy-egy kategóriában, másrészt a fellendülő ingatlanpiac, illetve az új építkezések segítették a beépíthető szegmens bővülését. A háztartási nagy gépek összforgalma 2014-ről 2015-re 20 százalékkal, míg 2015-ről 2016-ra 12 százalékkal nőtt - írja a közleményében a piackutató intézet.

A háztartási nagy gép szektor összforgalmának alakulása, 2007-2017 (az adatok milliárd forintban kifejezve) A legnagyobb piacméret-gyarapodás 2016-ban a szárítógépeknél és a beépíthető készülékeknél volt látható az előző évi kereslet méretéhez képest, de a 2016-os hűtőgépcsere-programnak köszönhetően a hűtő és fagyasztó szegmens is kiemelkedően teljesített. Egyedül a mosógépek esetében volt forgalmi visszaesés tapasztalható, amire magyarázattal a 2015-ös mosógépcsere-program szolgál, ugyanis a piac 2016-ban nem tudta újra hozni az egy évvel korábbi eredményeket.

Jelentősen megváltoztak, mondhatni átrendeződtek a vásárlói igények az energiaosztályok területén: a vásárlók egyre nagyobb arányban keresték a magasabb energiahatékonyságú, így hosszú távon pénztárcakímélőbb készülékeket.

Az idei, 2017. évi első két hónap a vártnál pozitívabb képet mutat annak ellenére, hogy a növekedés már nem kétszámjegyű. Ez elsősorban az online értékesítés virágzásának köszönhető, míg az offline piac stagnál. Az év második felében viszont újra kiugró számok várhatóak ebben az árucsoportban, hiszen már 2017-re vonatkozóan is bejelentették az államilag támogatott hűtő- és mosógépcsere-programok kiírását.

HOZZÁSZÓLÁSOK