Így nőtt nagyra a Közgép - itt vannak a részletek

A 2010-es kormányváltás előtti évet is nyereséggel zárta - a megrendelésekben nem szűkölködő - Közgép, azóta viszont egyre jövedelmezőbb megbízásai vannak. A Napi Gazdaság Online összeállítása szerint a társaság és partnereinek megrendelései az elmúlt bő két évben meghaladták a 230 milliárd forintot, s gyakorlatilag nincs olyan építőipari tevékenység, amelyben a Közgép ne lenne otthon.
NAPI, 2012. május 15. kedd, 07:07
Fotó: Napi.hu

Lapunk összesítése szerint az elmúlt bő két évben meghaladta a 230 milliárd forintot azon közbeszerzési eljárások összértéke, amelyeken a Közgép Építő- és Fémszerkezetgyártó Zrt.-t és konzorciumtársait hirdették ki győztesnek. A közbeszerzési értesítők és a nyertesek közleményei alapján készült összesítés nem teljes, abban néhány, százmillió forintnál kisebb értékű munka nem szerepel. A Fidesz-közeli, befolyásos üzletemberként számon tartott Simicska Lajos egykori APEH-elnök tulajdonában lévő cég tavaly 56,6 milliárd forintos árbevételt és 2,9 milliárd forint nyereséget ért el - írta korábban az Origo a Közgép cégbíróságra benyújtott, ám online még nem elérhető 2011-es beszámolójára hivatkozva. A Közigazgatási és Igazságügyi Minisztérium e-beszámoló portálján elérhető 2010-es adatok szerint az építőipari cég mérleg szerinti eredménye 23 millió forintos mínuszt mutatott 2010-ben, az adózott eredménye azonban meghaladta az 1,9 milliárd forintot. A konszolidált árbevétele nettó 49,9 millió forintot tett ki, ami ötmilliárddal haladta meg a 2009-es árbevételt. Osztalékként 2009-ben egymilliárdot, míg 2010-ben kétmilliárd forintot fizetett ki.

A Közgépnél a múlt héten helyszíni ellenőrzést tartottak az Európai Bizottság Európai Csalás Elleni Hivatala (OLAF) munkatársai - írta hétfőn a hvg.hu, amit az OLAF is megerősített, ám részleteket nem közölt. A Közgép közleményben reagált a hírre, e szerint az OLAF egy európai uniós társfinanszírozású, városközpont felújítási projekttel összefüggésben, annak ellenőrzésére kereste meg a beruházás valamennyi résztvevőjét, köztük a céget is, és végzett helyszíni ellenőrzést május 10-én. A Demokratikus Koalíció alelnöke, Molnár Csaba hétfőn sajtótájékoztatón hívta fel a figyelmet arra, hogy pártjuk még április végén fordult az OLAF-hoz a Közgép által elnyert közbeszerzések ügyében. Azt azonban nem tudják, hogy ennek van-e köze az OLAF vizsgálatához.

A Közgép a Reneszánsz Kőfaragó Zrt.-vel közösen nyerte el nettó 997 millió forintos árajánlattal a keszthelyi főtér rekonstrukciós munkáit 2010 novemberében. A keszthelyi önkormányzat arra hivatkozva, hogy a korábbi nyílt eljáráson nem megfelelő ajánlatok érkeztek be, új, hirdetmény közzététele nélküli eljáráson választotta ki a nyertest. A helyhatóság első közbeszerzésének eredményét közlő hirdetményből kiderül, hogy az első kiíráson is csak a Közgép és a Reneszánsz alkotta konzorcium adott be ajánlatot, ám az 1,197 milliárd forintos árajánlata meghaladta a város rendelkezésére álló keretösszeget. A második eljáráson sikerült megállapodni a nettó egymilliárd alatti vállalási árban. A projektet a Nyugat-dunántúli operatív program keretében uniós forrás segítségével finanszírozzák. E cégek 2011 májusában egyedüli ajánlattevőként megnyerték a Keszthely történeti városközpont rehabilitációja II. ütem címmel meghirdetett közbeszerzést is, nettó 415 millió forintos árajánlattal.

A Közgép a veszprémi Vemév-szer Építő és Szerelőipari Kft.-vel építette át Balatonfüred városközpontját. A cégek 2010 júniusában nyerték el - négy ajánlattevő közül - nettó 967 millió forintos árajánlattal a helyi önkormányzat rehabilitációra kiírt közbeszerzését. A cégek 2011 októberében újabb, kiegészítő munkára szóló megrendelést is kaptak 53,5 millió forintért.

Víztározót épít

A Közgép a közelmúltban újabb jelentős, a tartalékkerettel együtt nettó 11,528 milliárd forint értékű megbízást nyert el az Országos Vízügyi Főigazgatóságtól (OVF) - derül ki az uniós közbeszerzési értesítőben (TED) közzétett tájékoztatóból. A társaság a Ke-víz 21 Építőipari Zrt.-vel és a Kötiviép'B Közép-Tisza Vidéki Vízépítő és Telekommunikációs Kft.-vel közösen a Szamos-Kraszna-közi árvízszint csökkentő tározót építheti meg, amit a Környezet és energia operatív program keretében száz százalékos uniós és magyar költségvetési támogatásból finanszíroznak. A kivitelezésben tíz százaléknál nagyobb teljesítési aránnyal alvállalkozóként részt vesz a Békés-Drén Kft. és a Colas-Hungária Zrt. is. A nyertesekkel már aláírta a szerződést az OVF, a műszaki átadás-átvételre 2014 novemberében kerülhet sor. Az OVF közbeszerzési eljárásán ketten tettek ajánlatot, a nyertes konzorcium mellett a szintén magyar tulajdonú A-Híd Építő Zrt. (az A-Híd részt vett többek közt a Margit híd mintegy 30 milliárd forintos rekonstrukciójában is, a Közgéppel és a Strabag-MML Kft.-vel közös konzorcium tagjaként.)

A Közgép a Kötiviép'B-vel és a Békés Drénnel közös ajánlatevőként tavaly decemberben győzött a Kondoros és 15 társult település belvízrendezési programja első ütemének megvalósításra kiírt közbeszerzésen is. A szerződés értéke nettó 1,562 milliárd forint. A csapadékvíz elvezető csatornák építését a Dél-alföldi operatív program keretében uniós és magyar támogatásból fedezik.

Hidat épít

A Közgép és az A-Híd alkotta K-A-2011 Konzorcium idén áprilisban mintegy nettó 30 millió forintos kiegészítő munkára kapott megrendelést a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő Zrt.-től (NIF) a vásárosnaményi II. Rákóczi Ferenc Tisza híd átépítéséhez kapcsolódóan. A híd közvetlen közelében, az ukrán-magyar határon átmenő közúti járműforgalom ellenőrzésére egy áteresztő pontot kell kialakítaniuk a cégeknek. E munkára - amit a rekonstrukciós közbeszerzés 2011 márciusi kiírásakor még nem terveztek - nem futotta abból a nettó 4,235 milliárd forintból, amennyiért a hídfelújítást elvállalta a konzorcium 2011 májusában. A vállalkozási szerződés értékét a NIF előzetesen, a pályázat kiírásakor még 2,695 milliárd forintra becsülte.

A Közgép és az A-Híd alkotta KA-Rába-híd Konzorcium futott be tavaly májusban a NIF Zrt. azon közbeszerzési eljárásán is, amelyet a Marcaltői Rába-híd teljes körű felújításai munkáinak elvégzésére bonyolított le. A szerződés értéke nettó 632,4 millió forint (az előzetesen becsült összeg a kiírás szerint 770 millió forint volt).

Kármentesít

A Közgép a Tatai Környezetvédelmi Zrt.-vel és a VTK Innosystem Kft-vel közösen munkát kapott a Balatonfűzfő Nitrokémia Környezetvédelmi Tanácsadó és Szolgáltató Zrt.-től is 2011 novemberében - derül ki a TED-ből. A Séd-Nádor csatorna kármentesítéséhez kapcsolódóan kiegészítő szolgáltatásokat rendeltek meg a cégektől (a vízjogi üzemeltetési engedély megszerzéséhez szükséges tervezési és engedélyeztetési feladatok elvégzése, meder helyreállítási munkák) - rendkívüli sürgősségre hivatkozva, hirdetmény közzététele nélküli (nem nyilvános) tárgyalásos közbeszerzési eljárás keretében. Csak e cégektől kértek ajánlatot. A szerződés értéke nettó 2,481 milliárd forint (az eredetileg becsült érték 2,4 milliárd forint volt).

A Közgép többedmagával sikeresen szerepelt a Magyar Közút Nonprofit Zrt. útfejlesztési tenderén is, amelynek nyomán nettó 60 milliárd - plusz 50 százalékkal megnövelhető, azaz 90 milliárd forint értékű keret-megállapodásokat kötöttek a kivitelezőkkel. Az állami közúthálózaton elvégzendő felújítások a regionális operatív programok keretében uniós támogatással valósulnak meg. A beszerzésen négy régióban, azaz négy részteljesítésben nyert el munkát a Közgép konzorciumtársaival, a Magyar Aszfalt Kft.-vel, az EuroAszfalt Kft.-vel és a Swietelsky Magyarország Kft.-vel együtt. A Közép-Dunántúli régióban nettó 15 milliárd forint, a Nyugat-Dunántúli régióban 7,5 milliárd, a Dél-Dunántúli régióban 12 milliárd, míg a Közép-Magyarországi régióban 6,75 milliárd forint keretösszegű megállapodást kötött velük a Magyar Közút.

Csatornát épít

Az Érd és Térsége Szennyvízelvezetési és Szennyvíztisztítási Önkormányzati Társulás tavaly júniusi közbeszerzésén az érdi csatornahálózat keleti részének építési munkáit nyerte el a Közgép vezette konzorcium. A kivitelezésben részt vesz az EuroAszfalt Építő Kft. és a Colas-Alterra Zrt., a szerződésük értéke nettó 8,734 milliárd forint (az előzetesen becsült összeg 8,8 milliárd forint volt). A nyugati városrész csatornázását a Duna Aszfalt Kft. vezette konzorcium végzi el nettó 9,889 milliárd forintért.

A Nagykanizsai Regionális Szennyvíztársulás közbeszerzésén is befutott a Közgép 2011 februárjában: a Nagykanizsa agglomeráció csatornahálózatának és szennyvíztisztító telepének építése összesen nettó 6,8 milliárd forintos projekt. Ebből a Szabadics Közmű- és Mélyépítő Zrt. vezette konzorcium tagjaként a Közgép nettó 3,786 milliárd forintért bővítheti az észak-nyugati és a dél-nyugati régió csatornahálózatát (a szerződés értékét előzetesen 3,8 milliárd forintra becsülte a pályázatkiíró).

Szintén a Közgép és a Szabadics Közmű- és Mélyépítő volt a nyerő a Székesfehérvár és térsége szennyvízhálózatának bővítésére kiírt tenderen is, nettó 7,83 milliárdos árajánlattal. Itt három ajánlat közül választották ki a nyertest. A csatornabővítés szintén uniós támogatással valósul meg.

Közgép-adatok (M Ft)
200920102011
Értékesítés nettó árbevétele39 10644 76856 646
Egyéb bevételek95,4119,2651,1
Üzemi eredmény1 6861 8822 143
Adózott eredmény1 2181 8492 980
Jóváhagyott osztalék1 0002 0002 980
Mérleg szerinti eredmény218,300
Forrás: E-beszámoló

Rekultivál

A Közgép és az EuroAszfalt a K-E-2011 Konzorcium tagjaként 2011 júniusában megnyerte a Kaposmenti Hulladékgazdálkodási Önkormányzati Társulás közbeszerzését, amelyet Kaposvár és térsége hulladékrakóinak rekultivációjára írtak ki. A lerakókat több réteggel le kell zárni egy vagy két ütemben, a hulladékot áthalmozni, a területet rendezni, növényt telepíteni, vízelvezető árkot építeni. A nyertes ajánlat nettó 1,445 milliárd forint volt, a beszerzés értékét előzetesen félmilliárddal többre saccolták.

A siófoki önkormányzat Dél-Balaton és Sió-völgye regionális szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerének fejlesztésére, a szilárdhulladék-lerakók rekultivációjának tervezésére és építésére kiírt közbeszerzését a KSG - 2010 Konzorcium nyerte meg 2010 áprilisában. A Közgép, a Strabag-MML Kft. és a Green Network Kft. alkotta konzorcium nettó 6,5 millió eurós árajánlattal nyert. A szerződés azonban 2010 októberében módosították, e szerint a tartalékkeretet is felhasználhatják a kivitelezés során, így a végösszeg 9,139 millió euró (jelenlegi árfolyamon mintegy 2,6 milliárd forint) lett.

Vasutat épít

Vasútépítésben is részt vesz a Közgép, a Szajol és Püspökladány közti vasútvonalat újíthatja fel százmilliárd forintért a Swietelsky Vasúttechnika Kft.-vel és a Szentesi Vasútépítő Kft.-vel közösen. A NIF Zrt. kivitelezésre kiírt mindkét közbeszerzését e cégek nyerték meg - 2011 májusában, illetve júniusban - öt ajánlattevő közül, a Szajol-Kisújszállás közti szakaszt nettó 49,651 milliárdos, míg a Kisújszállás-Püspökladány közti szakaszt nettó 49,971 milliárd forintos árajánlattal. A cégek feladata a vasúti pálya és felsővezeték, valamint utak építése. A beruházást a Közlekedés operatív program keretében a "Szajol-Püspökladány vasútvonal felújítási projekt" keretében uniós támogatással finanszírozzák. (A Közgép az SZCKM 2008 Konzorcium tagjaként 2009 óta részt vesz a Tárnok-Székesfehérvár vasútvonal átépítésében is 54,9 milliárd forintért. A konzorciumot a Szentesi Vasútépítő Kft. vezeti, tagja a Közgép mellett a Mávépcell Kft. és a Kelet-Út Kft.)

A Közgéppel és az A-Híddal tavaly augusztusban nettó 4,56 milliárd forint értékű keretszerződést kötött a Magyar Államvasutak Zrt. (MÁV) a vasúti hidak és acélszerkezetek felújítására és állagmegóvására. A munkák elvégzésére kiírt közbeszerzésen e két cég nyújtott be érvényes jelentkezést, míg három versenytársáét a Hídfelújítás 2011 Konzorcium (tagjai: Porr Építési Kft., Jakosa Építő Kft. és Kevefém Ipari Szolgáltató Kft.), a Swietelsky Vasúttechnika Kft. és a Magyar Aszfalt Kft. részvételi jelentkezését érvénytelenítette a vasúttársaság - derül ki a MÁV közbeszerzési tájékoztatójából.

A záhonyi vasúti infrastruktúra fejlesztésének II. ütemére, a szélesnyomtávú vágány építésére kiírt NIF-tendert az Eurokapu 2011 Konzorcium nyerte meg 2011 márciusában. A Swietelsky Vasúttechnika Kft., a Közgép és a Szentesi Vasútépítő Kft. alkotta társulás nettó 14,558 milliárd forintos árajánlattal nyert.

Utat épít és felújít

A Közgép és a Magyar Aszfalt alkotta konzorcium építheti meg az M86-os gyorsforgalmi út Szombathely és Vát közötti szakaszát - jelentette be május elején a NIF Zrt. A közlemény szerint e cégek tették a legalacsonyabb, nettó 7,037 milliárd forintos árajánlatot. A beruházás megvalósítását 2010 októberében még a Vegyépszer Zrt. vezette konzorcium nyerte el, ám a társaság azóta fizetésképtelenség miatt csődvédelmet kért a bíróságtól.

A Magyar Aszfalt és a Közgép konzorciuma nyerte meg márciusban a Győr keleti iparterületének körüljárását biztosító, az Audi Motor Hungaria Kft. nagyberuházásához kapcsolódó, Győrszentiván északi és déli bekötését lehetővé tevő közutak és létesítményeinek építésére kiírt közbeszerzési eljárást is. A nyertes árajánlat nettó 3,047 milliárd forint volt.

A Magyar Közút Nonprofit Zrt. tavaly áprilisban keretmegállapodást kötött a Közgép, az EuroAszfalt Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. alkotta konzorciummal az útpénztár előirányzatból finanszírozott közúti javítási és útfelújítási feladatok ellátására. A közgépes konzorcium hét részteljesítésből kettőt nyert el, a Közép-dunántúli (Komárom-Esztergom, Fejér és Veszprém megyében) és a Nyugat-dunántúli régióban (Győr-Moson-Sopron, Vas és Zala) elvégzendő munkákat - áfa nélkül - 1,985 milliárd, illetve 2,324 milliárd forint keretösszegben.

A Magyar Közút tavaly márciusi döntésével egy Közgép vezette konzorcium vesz részt a kezelésében lévő hidak felújításának tervezésében és kivitelezésében is. A Magyar Közút összesen 40 részteljesítésben 68 rekonstrukciójára írt ki közbeszerzésen, amelyen 12 részteljesítésben nyert a Közgép a Hídtechnika Kft.-vel, az EuroAszfalt Kft.-vel és az Egomax Építőipari Kft.-vel közös konzorciuma. Baranya, Győr-Moson-Sopron, Jász-Nagykun-Szolnok, Komárom-Esztergom, Somogy, Tolna, Vas és Zala megyében mintegy nettó 445 millió forint értékű munkát végezhetnek el.

A Magyar Közút tavaly márciusban két évre legfeljebb nettó 5 milliárd forint összegű keret-megállapodást kötött 34 céggel országos építési munkák elvégzésére. A keret-megállapodáson belül az egyes munkákra külön szerződéseket kötnek, ezek értéke havonta legfeljebb 200 millió forint lehet. A kivitelezők között ott van a KES-Konzorcium is, amelyet a Közgép, az EuroAszfalt Kft. és a Swietelsky Magyarország Kft. alkot.

A fővárosi önkormányzat híd- és műtárgy felújítási munkák tervezésére és kivitelezésére kiír közbeszerzésén három részteljesítésben nyert el munkát 2010 májusában a Magyar Aszfalt Kft. vezette konzorcium, amelynek tagja a Közgép és a Strabag Zrt. A szerződések értéke mintegy nettó 152 millió forint.

Légiforgalmi épületet épít

A Közgép és a Swietelsky konzorciuma nyerte le 2011 márciusában a jogot, hogy a kiviteli terveit elkészítse és megépítse a HungaroControl Magyar Légiforgalmi Szolgálat Zrt. új légiforgalmi irányító központját (ANS III épület). A munkára kilencen pályáztak, a nyertes nettó 3,448 milliárd forintos árajánlatot tett. A fejlesztés költségének mintegy 20 százalékát a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) forrásaiból fedezik. A cégek idén áprilisban további, kiegészítő munkákra kaptak megrendelést 85,3 millió forintért.

Feltáró munkát végez

A Magyar Nemzeti Múzeummal (MNM) is kapcsolatban áll a Közgép. A cég nyerte meg ugyanis még 2009 szeptemberében a kecskeméti Leveller Építőipari Kft.-vel és a pécsi Platina Bau Zrt-vel közösen, egyedüli ajánlattevőként azt a közbeszerzési eljárást, amit az MNM jogelődje, a Kulturális Örökségvédelmi Szakszolgálat írt ki a nagyberuházások előtt kötelezően elvégzendő régészeti feltárásokhoz, és más lelőhelyeken a feltáráshoz kapcsolódó földmunkák elvégzése. A nettó 6 milliárd forint értékű megállapodás keretében évi mintegy kétmilliárd forint értékű szerződéseket kötnek a konkrét munkák elvégzésére a cégekkel. Ezek között vannak autópályák és főutak, vasúti rekonstrukciók vagy az árvíztározók építéséhez kapcsolódó megelőző régészeti feltárások földmunkái is.

 

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

coni, 2012.05.16 08:07

Nem az a gond, hogy lopnak, hanem az egész gazdaságpolitikát ennek rendelik alá. Így az ország vesztesége nem néhány száz Mrd. hanem sokszorosa. A végkövetkeztetés, hogyha ügyesebben lopnának nem menne csődbe az ország.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Tacitus, 2012.05.15 14:24

@koltoi:

Sajnos ez bonyolultabb:

Ilyen ütemben négy 4 éven belül több száz milliárdot fogják kipumpálni. A pénz + média az nagy fegyver:
? Metropolt, Helyi Témá-t ingyen osztják.
? Az ellenzéki médiát megszüntetik (pl. Klub Rádió), megszorítják /megfélemlítik (ker. TV ) vagy megvásárolják.
? A közmédia = Fidesz agit prop osztálya.

Zemberek azt "tudják", amit az megmondja ? pl. nincsenek megszorítások, nincsenek oligárhák, nincsenek rósz hírek, Matolcsytól hogy minden gyönyörűen alakul és hihetetlen növekedés jön majd, stb.
Mi a baj, ha nincs kenyér egyenek sütit (de jó lenne ?..)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Proszto, 2012.05.15 11:21

@salve: De ők törvényesen nyúlnak le!Ezért kapták a sokat hangoztatott 2/3-os felhatalmazást.Az emberek egyértelművé tették,kitől viselik el,hogy mindenüket lenyúlják.Pénztártól való távozás után,reklamáció nincs!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

salve, 2012.05.15 09:20

Sajnos ismétlődnek a lenyulási technikák. Emlékezzünk csak a Vegyépszerre, minden beruházást vitt mint a piros hetes. Na és mára hol vannak ? Persze nagyon sokan igen jól meggazdagodtak és igy lesz ez a mai tolvajokkal is. Az egésznek mindössze annyi a szépséghibája, hogy a fidesz nyolc éve sulykolja a szocik erkölcstelen, lenyulós kormányzását és lám-lám ők ugyanilyen módszerekkel fosztogatnak. Illetve nem is, mert siokkal bátrabban és eredményesebben teszik. Remélem én is, hogy simicskánál temetik a fideszt.............
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

koltoi, 2012.05.15 08:36

Ez a cég lesz O. V. és a Fidesz halála...
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html