Így szolgálják ki a magyarok a multikat - vallottak a nagycégek

Bár általánosságban véve elégedettek a magyar beszállítóikkal a Magyarországon dolgozó multinacionális vállalatok, viszonylag ritka, hogy valamely cég ne csak a hazai terepen, hanem globálisan is tudjon érvényesülni. A minőséggel nincs gond, a megfelelő mennyiségű termék előállításával már annál inkább.
Dzindzisz Sztefan, 2015. július 27. hétfő, 07:08
Fotó: Napi.hu

A Mercedes-Benz Manufacturing Hungary Kft.-nek jelenleg 32 magyarországi székhelyű beszállítója van. Számuk folyamatosan nő, a gyár megnyitásakor 17-en voltak, ami a CLA gyártásakor 25-re emelkedett, majd a CLA Shooting Brake gyártásának indításakor 32-re. Bár százalékos arányt nem árult el a cég, annyit megjegyzett, hogy a helyi beszállítók részesedése jelentős.

A magyar vagy magyarországi telephellyel rendelkező beszállítók aránya az Audi Hungáriánál 10 százalék alatt van, így nagyjából 70 magyarországi beszállítóval dolgoznak együtt - közölte a Napi.hu kérdésére a vállalat, azt is hozzátéve, hogy évről-évre nő.

A Mercedesnél a beszállítók kiválasztásánál négy kritériumot néznek: minőség, technológia, ár és logisztika. A cég szerint egyetlen faktor sem meghatározó önmagában, de egy magyar cég bekerülése azért sem egyszerű, mert a Mercedes új kompatktautó-generációjának mind az öt tagja közös architektúra alapján készül. Márpedig a rastatti és kecskeméti üzem gyártása szorosan összekapcsolódik, így a gyártási alapanyagok beszerzésekor leginkább olyan beszállítókat keresnek, akik mindkét gyárukat ugyanúgy el tudják látni.

A Mercedes ugyanakkor azt is hangsúlyozta, hogy nálunk nem döntő szempont az elbírálásnál, hogy a beszállító közelről hozza a termékét. Bár a földrajzi közelség a gyár és a beszállító között előnyös lehet, de az nem igaz, hogy csupán emiatt valaki különösen előnyös helyzetbe, vagy kiemelt pozícióba kerülne a beszerzési döntésnél - hangsúlyozta a cég.

Az Audi ugyanakkor a magyar beszállítók előnyei között éppen a könnyebb elérhetőséget és a közelséget említette, de kiemelte a gazdaságosságot és a rugalmasságot is. A cég számára a legfontosabb kritérium, hogy a szükséges alkatrészek a megadott mennyiségben és minőségben határidőre érkezzenek meg. Ennek biztosítása, valamint a megfelelő cégméret, a méretgazdaságosságból adódó előnyök kihasználása terén még látnak fejlődési lehetőséget a magyar beszállítóiknál.

Ahogy a Mercedesnél, úgy itt is szempont, hogy egy hazai vállalkozás ne csak a magyar gyárba, hanem akár a Volkswagen-konszern valamennyi telephelyére tudjon szállítani. Erre már számos példa van az Audi szerint: több mint 100 magyar telephellyel rendelkező beszállítója van a Volkswagen-konszernnek, tőlük évente átlagosan több mint 2 milliárd euró értékben vásárolnak a különböző telephelyek. Ezek után talán nem meglepő, hogy a cég szerint "a magyar beszállítók számának bővítése nyitott téma nálunk és folyamatosan napirenden van."

Ilyen a helyzet a gyorséttermeknél

A McDonald's Magyarországi Étterem Hálózat Kft. mintegy 80 alapanyag beszállítót használ, melynek több mint 30 százaléka magyar - közölte érdeklődésünkre a cég. Hasonló arányokról számol be a Burger King láncot jegyző Fusion Befektetési Zrt. is, amelynek nagyjából 150 aktív beszállítója van és ennek mintegy 40 százaléka magyar. Érdekesség, hogy utóbbi cégnél az uniós csatlakozásig még 70 százalék volt a magyar beszállítók aránya, utána fordult át a jelenlegi szintre. Bár a McDonald's-nál a beszállítók 60 százaléka több mint 20 éve kapcsolatban áll a céggel, az utóbbi időkben náluk is csökkent a magyarok aránya. Igaz, eközben a megmaradóknak folyamatosan nőtt a külföldi értékesítésük.

Eltérő volt a Napi.hu által megkérdezett gyorséttermi cég véleménye, amikor a magyar beszállítók tulajdonságairól felül érdeklődtünk. A McDonald's például azt emelte ki, hogy a rugalmasság, az innováció, a gyorsaság is jellemző rájuk, miközben az egyedi kérésekre, kisebb tételek legyártására is mindig nyitottak. Ugyanakkor versenyképességben és a hatékonyságnövelésnél lenne hely a javulásra - fogalmazott a társaság.

A Burger King szerint a magyarországi vállalkozások előnye inkább a földrajzi elhelyezkedésből és a közös nyelv miatti egyszerűbb kommunikációból adódik, "egyéb kiemelkedő tulajdonsággal sajnos általában nem rendelkeznek". Éppen ezért úgy vélik, hogy a magyar vállalatoknak jellemzően a hatékonysági mutatóikat kellene fejleszteniük, hogy versenyképesek legyenek és kedvezőbb ár/értéket arányt biztosítsanak az import konkurenciához képest.

Szintén kiemelkedő hiányosságnak nevezte a Burger King, hogy még mindig problémákat okoz a nemzetközi minőségbiztosítási sztenderdek alkalmazása és érvényesítése. Ahhoz, hogy több magyar beszállítónk legyen hatékonyabb hazai gyártókra, versenyképesebb kondíciókra és a magasabb minőségbiztosítási rendszerek elvárásainak való megfelelésre lenne szükség, ahogy nagyobb gyártási mennyiségekre, kapacitásokra is - vélte a gyorsétterem-lánc.

A McDonald's a partnerek kiválasztásánál a vállalkozások pénzügyi stabilitását, a magas szintű minőségi sztenderdeknek és az állatjóléti elvárásainknak való megfelelést, valamint a vállalat hosszú távú, 3-5 éves terveit vizsgálja, de megköveteli és rendszeresen ellenőrzi a rendezett munkavállalói kapcsolatokat, továbbá a társadalmi felelősségvállalással kapcsolatos tevékenységeket is. Amennyiben egy cég mindennek megfelel, úgy nagy kérdés még a megfelelő gyártási kapacitás és a versenyképes árak biztosítása - vélte vetélytársához hasonlóan a Meki s is. Ugyanakkor a cég számos olyan esetről számolt be, amikor egy magyar cég külföldi sikereket ért el: magyar szívószálat használnak sok uniós országban, de a csirkehús-beszállítójuk is immár hat európai országba szállít, ahogy magyar salátát esznek az osztrákok is, miközben hét európai országban van magyar szárított hagyma a szendvicsekben. Jól mennek a promóciós sajtfalatok is, amelyek a környező országok szinte mindegyikében megjelentek - közölte a cég.

A Burger Kingnél sajnos nem tudtak ilyen sikereket elérni a magyar cégek, mint válaszukban írták, bár több esetben is előfordult, hogy a magyar beszállító regionálisan is szállított, de ez általában promóciós jelleggel, időszakosan valósult meg.

Magyar dömping az Auchannál

Az Auchannak jelenleg 1500 beszállítója van, melyek 95 százaléka magyar vállalkozás - tudtuk meg a hipermarketlánctól. Jó hír, hogy náluk nőtt a hazai beszállítók aránya, csak az elmúlt egy évben például 5 százalékkal. A fennmaradó 5 százalék a cég tájékoztatása szerint olyan termék, melyeket nem gyártanak vagy termesztenek Magyarországon: ilyen például az olíva olaj, a banán, vagy éppen a narancs.

Ezek után nem meglepő, hogy a hipermarket elégedett a magyar beszállítóival, szerintük az élelmiszeriparban működő magyar vállalkozások "kiemelkedő teljesítményt" nyújtanak. Említést érdemelnek a jó minőségű, ízletes magyar zöldségek és gyümölcsök. Emellett a cégnél a hazai beszállítókkal történő együttműködés másik kiváló példája az a több mint 40 Karcag környéki gazda, akik a hagyományos sertéstartási tapasztalatot ötvözve a szigorú élelmiszer-biztonsági előírásokkal, kiváló minőségű háztáji sertést nevelnek, így a gazdáktól egészen az asztalig nyomon követve tudunk minőségi háztáji sertéshúst kínálni vásárlóinknak - fogalmazott a cég. Már több magyar cég szállít az Auchan lengyel és román áruházainak is. E szempontból a cég a legnagyobb akadálynak - hasonlóan a többi nyilatkozóhoz - a gyártókapacitást tekinti, de a terjeszkedni kívánó vállalkozásnak meg kell felelnie az élelmiszer-biztonsági előírásoknak, valamint sikeres audit vagy GFSI tanúsítvány is szükséges.

Ugyanakkor azt is elismerte a cég, hogy vannak területek, ahol lehetne javulni: ilyen például, hogy jobban ki kell szolgálni az ételallergiában szenvedő vásárlókat, azaz a jövőben nagyobb hangsúlyt kellene fektetni a különböző táplálkozási igényekre megoldást kínáló, elérhető árú - például glutén- és laktózmentes - termékek választékának bővítésére. Ugyanennyire fontos lenne a vásárlók jobb tájékoztatása, illetve a termékinformációk könnyebben értelmezhető feltüntetése is.

Siemens: könnyebb bekerülni, ha van csr

A magyarországi Siemens-csoportnak jelenleg több mint 2000 aktív beszállítója van, melynek több mint 80 százaléka magyar vállalkozás - közölte érdeklődésünkre a Siemens Zrt. A cégnél hagyományosan magas a magyar cégek aránya, amelyek jelenleg a beszállított érték 64 százalékát adják.

A Siemens szerint több előnye is van a magyar beszállítóknak: ilyen az elérhetőség, a szakmai felkészültség és a költséghatékonyság. A céghez beérkező ajánlatok kiértékelésekor sokat nyom a latban a műszaki megoldások korszerűsége, TCO (Total Cost of Ownership) mutatója, az alacsony energiafelhasználás és környezeti terhelés, továbbá az érték-minőség aránya, de kiemelt figyelmet kap a határidők tartása is.

A Siemens szoros műszaki és folyamatjavító együttműködést is elvár a beszállítóitól, ahogy azt is, hogy saját mérnöki és technológiai fejlesztéseket hajtsanak végbe. Ezeken felül sokat számít az adminisztrációs folyamataik fejlesztése is, így például online rendelési portál vagy a gyűjtőszámlázás bevezetése, ahogy pozitívumként könyvelik el azt is, ha a leendő beszállító társadalmi felelősség vállalási (csr) nyilatkozatban kötelezi el magát a fenntartható fejlődés mellett.

Valószínűleg e szigorú feltételeknek is köszönhető, hogy - elsősorban a termék-előállításnál, például hegesztett szerkezetek, előszerelt részalkatrészek szállítása területén - több magyar cég is globális beszállítóvá vált. A Siemens azt is hangsúlyozta, hogy az elmúlt években a szakértői és mérnöki szolgáltatások közvetett, de akár közvetlen exportja is növekvő tendenciát mutat. Az ilyen esetekben minimumelvárás az idegen (szak)nyelv ismerete.

A Siemens szerint kerülendő a túl hosszú cégismertető vagy a marketingízű szövegezés, ugyanakkor egy üzleti kapcsolat kezdetén a legnagyobb akadályt az jelentheti, ha a lokális környezethez szokott magyar cég nem méri fel eléggé, hogyan tud mielőbb beilleszkedni a megcélzott vevő globális rendelési, logisztikai, termelési, vagy éppen bizonylatolási folyamataiba. Globális szállítóknál elengedhetetlen a beszállító ISO/iparági minősítése, jó hírneve és megfelelő pénzügyi stabilitása. Elvárás az is, hogy az ellátási lánc üzleti partnerei betartsák a Siemens által deklarált beszállítói magatartási kódexet.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Hajnalka_vagyok, 2015.07.27 21:29

@hunorti: mi van? sehol az 500 ev? egyebkent majdnem igazad is lenne: 1490-tol hanyatlott a magyar allam, koszonhetoen a most agyonsztarolt, visszahozni akart dzsentrimentalitasnak. ehhez kepest Rakosi (is) modernizalt (hogy a Habsburgok torekveseirol ne is beszeljunk)
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Flexmaster, 2015.07.27 21:12

Ket eve inditottam vallalkozast ismerem az itthoni oiac versenytarsait es kisujjal lenyomom barmelyiket nem azert mert sok penzem van hanem mert EN JOBBAN AKAROM MINT OK
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Flexmaster, 2015.07.27 21:09

Az elelmiszer beszallitok kivaloak olyan jol csalnak afat dehat a csalasban a magyar a legjobb ez nem meglepo. Egy nemet kollegam mondta a magyar utanad megy be a forgoajton de elotted jon ki
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Flexmaster, 2015.07.27 21:07

Az itthoni 20on eve porondon levo valllkozok innovacioja es arra valo kedve nulla. Sajnos lassan gyarapszik a fiatal generacio ami weben vesz levegot is meg 30evre elore gondolkodik meg nyelveket tanul meg MAGATOL
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Abbe, 2015.07.27 16:04

@hunorti: A feudális viszonyok felélesztésével még tovább romlik az arány.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html