A vasútfejlesztések hatása egyre inkább láthatóvá válik, csökken a lassújelek száma, javul a menetrendszerűség, megújul a gördülőállomány. A csoportszintű gazdálkodás kedvezően alakult 2013-ban - fejtette ki a MÁV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

Bádonfainé Szikszay Erzsébet, a MÁV Zrt. gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta: a MÁV csoport szintű eredménye az előzetes adatok alapján 2013-ban adózás előtt 7 milliárd forint lesz, ami 4 milliárd forinttal több az előző évinél, és 2014-ben a már jóváhagyott üzleti tervében hasonló összeggel, 7 milliárd forinttal számolnak.

A gazdasági vezérigazgató-helyettes elmondta, hogy a MÁV-csoport adósságállománya 2013 végén 222 milliárd forint volt, 2014 végére mintegy 170 milliárd forint körül alakul. Az idén a költségvetésben szerepel a 2011. évben állami kezesség mellett kibocsátott 35 milliárd forintos kötvény törlesztése júniusban, amit az állam átvállal - tette hozzá.

A nagyobb adósságtételekről szólva Bádonfainé Szikszay Erzsébet elmondta, hogy a 222 milliárd forint csoportszintű adósságon belül a MÁV Zrt.-nek 66 milliárd forint az állami készfizető-kezességgel felvett működési hitelek és kötvények állománya, amely a korábbi évek elégtelen költségtérítéséből adódik. A MÁV Zrt. beruházási hitelállománya mintegy 90 milliárd forint, amely jelentős mértékben a MÁV-START által használt vonatokhoz kapcsolódik. A MÁV-START adóssága 54 milliárd forint.

A múlt évben a csoportszintű bevétel az előzetes számok alapján várhatóan 135 milliárd forint lesz, 6 milliárd forinttal több az előző évinél, 2014-ben ez várhatóan további 5 milliárd forinttal növekszik 140 milliárd forintra - mondta a gazdasági vezérigazgató-helyettes.

A MÁV-hoz tavaly 150 milliárd forint értékű vagyon került át a Nemzeti Infrastruktúra Fejlesztő (NIF) Zrt.-től 22 projekt átadásával, a vagyontörvény változásával pedig mintegy 20 milliárd forint rendkívüli bevétele keletkezett a MÁV Zrt.-nek a múlt évben.

A vezérigazgató-helyettes kitért arra, hogy a szervezeti átalakulás 2013-ban is folytatódott, a MÁV-START Zrt.-be jogilag is beolvadt a MÁV-Trakció Zrt. és a MÁV-Gépészet Zrt. 2014. január elsejével, ezzel biztosítva az egységes személyszállítási értéklánc megteremtését, emellett 2013 júniusában létrejött a MÁV Szolgáltató Központ Zrt., amely a teljes cégcsoportnak nyújt szolgáltatásokat.

Bádonfainé Szikszay Erzsébet elmondta, hogy a MÁV-csoportnál folytatódik a portfólió áttekintése, ami az ingatlanüzemeltetést érinti leginkább, illetve a korábban kiszervezett pályakarbantartási tevékenység integrációs lehetőségeit is vizsgálják a MÁV-ba. A MÁV leányvállalatainak száma a 2012. évi 38-ról 32-re csökkent 2013 december végére, és az idén áprilisban már 27-re mérséklődött - tette hozzá.

Ungvári Csaba, a MÁV-START Zrt. vezérigazgatója elmondta, hogy tavaly a személyszállító vonatok pontossága 81 százalék körül alakult, azaz a vonatok 81 százaléka menetrend szerint élt célba. Az a cél, hogy ez a mutató 95 százalék felett legyen.

Pál László, a MÁV Zrt. általános vezérigazgató-helyettese kiemelte, hogy folytatódnak a vasútfejlesztések, köztük az állomás-felújítások, illetve a pályahálózat korszerűsítése uniós, illetve saját forrásból.