Az utóbbi időben jelentősen átalakult a nemzetközi privátbanki rendzser, így új ügyféligények jelentek meg, új szabályozási rendszerhez kellett igazodni és új szereplők jelentek meg mind az piaci, mind az ügyfélszegmensben - mondta Karagich István, a Blochamps Capital ügyvezető igazgatója. Mindezzel párhuzamosan nőtt a globális vagyonos réteg: amíg 2008-ban még visszaesést regisztráltak, addig 2009-ben 17, 2010-ben 8, tavaly pedig 0,8 százalékkal lettek többen. Bár az idén visszaesést mutatnak a statisztikák, az utóbbi öt évben mégis nőtt ez a réteg, így mára 11 millióra tehető a számuk.

A legtöbb igazán vagyonos háztartás - akik 100 millió dollár feletti megtakarítással rendelkeznek - az Egyesült Államokban, Japánban és Kínában van, azonban ha a lakosság létszámához viszonyítjuk, akkor már Svájcot, Szingapúrt és Norvégiát látjuk a dobogón - mondta Karagich.

Ahogy az üzleti, úgy a befektetési szokások is átalakulóban vannak: a kötvények száma nőtt a szerződésekben, a részvényeké csökkent valamennyire, ám még mindig ez a kettő az ingatlannal kiegészülve adja az összes megállapodás kétharmadát.

Amennyiben a régiókat nézzük, úgy privátbanki szolgáltatási szempontból Nyugat-Európa, Észak-Amerika és Japán jelenti a régi világot, míg az új, feltörekvő területek közé Óceániát, Kelet-Európát, illetve Latin-Amerikát sorolta Karagich. A legjobb szolgáltatót rangsorában nagy változás továbbra sincs, így a Credit Suisse, a UBS, az HSBC, a JPMorgan és a Citibank található az élmezőnyben.

Hazai jellemzők

A következő években további koncentráció megy majd végbe a hazai piacon, hiszen lesznek olyan szolgáltatók, amelyek  távoznak, viszont megjelenhetnek olyan új típusúak, amelyeket 5-6 éve még nem lehetett látni - mondta Karagich. Véleménye szerint egyre racionálisabban működnek a piacon jelen lévő cégek, akár HR-ről, akár képzésről, akár pedig infrastrukturális fejlesztésről van szó.

A termékpalettával kapcsolatban elmondta, hogy mostanában mindenki a lehető legszélesebbet akarja felmutatni, ám felhívta a figyelmet arra, hogy az ügyfeleknek nem ez a legfontosabb döntési szempont. Sokkal többen nyom a latba az, hogy mekkora a szakmai felkészültség, hogy kellő időt és energiát fordítson az ügyfélre a tanácsadó.

Karagich elmondta azt is, hogy a privátbanki ügyfelek száma jelentősen nőtt az elmúlt időszakban: amíg 2005-ben 21 ezer volt, addig tavaly már elérte a 44 ezres számot is. Ezzel párhuzamosan a kezelt vagyon is nő (2005 - 902 milliárd forint, 2011 - 2511 milliárd), ahogy maguknak a privátbankároknak a száma is megduplázódott az elmúlt hét évben. Amennyiben az ügyfélszámot nézzük, úgy továbbra is az OTP vezet, őt a képzeletbeli dobogón a Citigold és az Unicredit követi.