Megbízhatóság, magas szakmai színvonal, ügyfélközpontúság, gyorsaság, illetve jó ár-érték arány; leginkább ezt várják el a cégek a bankjuktól - derül ki a CIB Bank 179 döntéshozót érintő reprezentatív kutatásából, melyben a legalább két milliárd forint árbevételű (többségében külföldi tulajdonú) cégeket kérdezték a banki kapcsolataikról.
Érdekesség, hogy ugyanakkor a tanácsadói szerepkört, az innovációt, illetve azt, hogy sokféle szolgáltatást nyújt már a többihez képest kevésbé fontos, igaz, ez utóbbi kategóriát is a válaszadók közel kétharmada jelölte be.

Amikor azt kérdezték a cégektől, hogy miben vár fejlődést a bankjától, úgy a cégek a gyorsaságot, a könnyű elérhetőséget, illetve a testre szabott termékeket említették. Ugyanakkor például a banki tanácsadói szerepkört jóval kevésbé igénylik a cégek.

Ennyit és ne többet

A kutatás szerint a cégek egyharmada egyetlen bankkal áll kapcsolatban, de leginkább a kettő, vagy a több banki kapcsolat a jellemző - mondta el Jakab Áron, a Bell Research partnerkapcsolati igazgatója, aki szerint minél nagyobb egy cég, annál több bankkal állnak kapcsolatban - elsősorban az anyavállalati elvárások miatt. A döntéshozók többsége, 87 százaléka elégedett a banki kapcsolatok számával, mindössze 1 százalék akart többet, míg 12 százalék kevesebbet. A válaszadók átlaga egyébként kettő banki kapcsolatot tartana ideálisnak.

A főbankjával a cégek 83 százaléka kifejezetten elégedett - emelte ki Jakab, majd hozzátette: kifejezett elégedetlenség a második, esetleg harmadik bankkal kapcsolatban sem jellemző. Itt azonban már csökken az elégedettség - igaz, főképp a semlegesek aránya nőtt, ami a kutatás készítői szerint annak köszönhető, hogy velük kevesebb interakcióba kerülnek a vállalatok.

A magyarországi nagyvállalatok tehát alapvetően elégedettek a bankokkal, így nehéz őket váltásra rávenni - vélte Csont Dávid, a CIB Bank Nagyvállalati üzletágát irányító ügyvezető igazgatója, aki szerint így a bankoknak muszáj valami egyedivel előállnia, ha bővíteni akarják az ügyfeleik körét.

Így választanak bankot

A Magyarországon dolgozó nagyvállalatok többségének ugyanakkor nincs beleszólása a banki választásba, 59 százalékuknál ugyanis globális szinten dől el, mely bank szolgáltatásait veszik igénybe. További 20 százaléknál az anyabank kijelöli a kiválasztható bankok kört, de a végső döntést a magyarországi vállalat hozhatja meg. Mindez azt jelenti, hogy a többségében külföldi tulajdonú vállalatoknak mindössze az ötöde az, amely teljesen szabad kezet kap a kérdésben. Ugyanakkor a 15 milliárd feletti árbevétellel rendelkező vállalatoknak már több mint a harmada határozhat arról szabadon, hogy melyik pénzintézetet választja.

A rossz minősítés, rossz hírnév ugyanakkor könnyen elriaszthatja a cégeket, de 15 százalék mondta azt, hogy külföldi bankkal, míg 7 százalék azt, hogy állami bankkal nem építene ki kapcsolatokat. Ezek után nem meglepő, hogy 10-ből 7 vállalat különleges figyelmet szentel a bank minősítésére, míg a termékkínálatot és a kapcsolattartás egyszerűségét a cégek kétharmada figyeli.

A bankválasztásnál a legkevésbé hangsúlyosnak a bank tanácsadói szerepkörét tartják a vállalatok, tízből 8 cég például csak pénzügyi szolgáltatóként tekint a bankra. Ahhoz, hogy egy bank ki tudjon tűnni az uniformizált mezőnyből és a nagyvállalat stratégiai partnerként tekintsen rá - jelenleg a cégek egyötöde érzi így -, úgy szükséges - egy dedikált kapcsolattartó által - a személyes kapcsolattartás erősítése, de sokat segíthetnek a testre szabott ajánlatok, a rendszeres információnyújtás, a soron kívüli ügyintézés, illetve a pénzügyi tanácsadás - fogalmazott Jakab, ám egyből hozzátette azt is, hogy a vállalatok 27 százalékának nincs igénye egy banktól extra szolgáltatásokra.