Így vernek át rengeteg magyar nyugdíjast! Íme, mire figyeljen!

Még mindig sok fogyasztó kér segítséget a tisztességtelen kereskedelmi magatartást tanúsító termékbemutatós cégek eljárásával, illetve átveréseivel kapcsolatban – közölte a Közép-Magyarországi Fogyasztóvédelmi Egyesület.
Napi.hu, 2016. augusztus 24. szerda, 08:37
Fotó: Napi.hu

De melyek azok a "speciális elemek", amelyek jellemzőek, illetve amelyek visszatérőek ezekben az ügyekben a tapasztalatok szerint?

Veszélyeztetett korosztály

A legnagyobb veszélynek az egyedül élő, időskorú, nyugdíjas fogyasztók vannak kitéve, akiknek a hiszékenységét és befolyásolhatóságát használják ki a termékbemutatós cégek.

Az érdeklődés felkeltése - hívogató, csalogató telefonhívások

Legtöbbször telefonos megkeresések eredményeképp jutnak el a fogyasztók a különböző termékbemutatós előadásokra. A panaszosok rendre arról számolnak be, hogy a telefonvonal túlsó végén egy kedves női hang invitálja őket - szinte minden esetben - egy ingyenes, általános egészségügyi állapotfelmérésre illetve szűrésre. Szintén a figyelem felkeltésére szolgál, hogy forradalmian új (alternatív) gyógymódok megismerését, továbbá kedvezmények, valamint nyeremények lehetőségét helyezi kilátásba az ügyfeleket felhajtó telefonáló.

Értékesítési gyakorlat - jól kigondolt, előre felépített stratégiák

A résztvevők hasonlóan adják elő a bemutatókra történő megérkezésüket követő eseményeket is. Személyes adataik felvétele után, valamilyen orvosi "csodaeszközzel" végeznek rajtuk vizsgálatokat/méréseket, majd amíg annak kiértékelése zajlik, különböző filmeket vetítenek le számukra (időskori) betegségek következményeiről. Sokszor "nyereményjátékokat" is rögtönöznek a helyszínen, gyakran borítékok rejtik a "vissza nem térő lehetőséget", miszerint "csak most" van lehetősége a fogyasztóknak "kedvezményes" áron terméket vásárolni.

Pszichikai nyomásgyakorlás

Ezt követően az előadásra látogatók megkapják a "kiértékelt" eredményeiket - általában negatív, egészségromlást valószínűsítő adatokat -, melyek alapján "megoldásként" a cégek saját termékeiket ajánlják megvételre. Majd az általában jó megjelenésű, határozott fellépésű, kiváló kommunikációs képességekkel rendelkező, hitelesnek tűnő üzletkötők, több esetben "álorvosok" kezdik meg érvelésüket a termékek megvásárlásának az érdekében. Nem riadnak vissza az olyan kijelentésektől sem, mint például ".. az Ön érdeke, hogy megvegye ezt a terméket, ha a következő karácsonyt is az unokákkal szeretné tölteni" vagy a termék, általában több százezres vételárát illetően "... ez nem egy magas összeg, ennyit manapság minden embernek tudnia kell áldozni az egészségéért". Az ilyen és ehhez hasonló kijelentésekkel, valamint rábeszéléssel addig győzködik a fogyasztókat, mire az esetek túlnyomó részében vásárlás, azaz szerződéskötés nem történik.

Helyzetfelismerés - késő bánat?

A fogyasztók beszámolóiból kitűnik, hogy sokszor csak azért vásárolják meg a cég termékét, hogy minél hamarabb szabadulhassanak a bemutatóról, ezzel pedig minél hamarabb véget vessenek a rájuk gyakorolt lelki nyomásnak. Emiatt sokan a régóta félretett pénzükből vásárolnak, vagy épp bonyolódnak hosszú lejáratú kölcsönszerződés megkötésébe is, melyet utóbb megbánnak.

Mire figyeljenek a fogyasztók? - Hasznos tippek, tanácsok

  • Amennyiben hasonló telefonhívást kapnak a fogyasztók, úgy kérdezzenek rá, hogy melyik cég is tartja pontosan a termékbemutatót. Ennek azért van jelentősége, mert így időben lehet tájékozódni (újság, internet, egyéb fórumok) a vállalkozás híréről, más fogyasztók esetleges (negatív) tapasztalatairól.
  • Az időskorú fogyasztók, ha lehet, ne menjenek el egyedül, kiszolgáltatottan ilyen bemutatókra, illetve kérjék ki ezzel kapcsolatosan családtagjaik véleményét is. Példának okáért az egyik nyugdíjas résztvevőt azért nem tudta rávenni vásárlásra az egyik termékbemutatós cég, mert vele volt két tinédzserkorú unokája is, akiknek időben feltűnt az átverés.
  • Ha mégis részt vesznek a fogyasztók hasonló rendezvényeken, akkor nyugodtan kérdezzenek rá az előadásokat tartó személyek iskolai végzettségére, és ha elbizonytalanodnak, akkor mondjanak bátran NEM-et a vásárlásra. Ne habozzanak tehát hangot adni annak, hogy nincs szükségük az eladásra kínált termékre.
  • Végezetül pedig az egyik legfontosabb: győződjenek meg minden esetben arról, hogy van-e elállási joguk, ha később mégis meggondolnák magukat!

A fogyasztók, hogy rendezetlen jogvitájukat illetően ingyenesen kaphatnak jogi segítséget a független, szakmai alapon eljáró békéltető testületektől.

HOZZÁSZÓLÁSOK
 

Pegazus_a_borbarat, 2016.08.24 19:43

@isabella: "Erre az a válasz volt, hogy ők nem pénzváltók."

És milyen igazuk volt! Ön bizonyára naponta váltogatta oda-vissza a befektetési alapokat, meg a devizákat, az bizonyára nem tűnt fel önnek, hogy minden alaphoz oda van írva, "Az ajánlott befektetési időtáv 3-5 év". Így nem csoda hogy csak bukott... Jajjjj... Ön igazi balek, és még reklámozza is...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Pegazus_a_borbarat, 2016.08.24 19:03

@isabella: Jajjjj... jajjjj... ha ön odáig jutott el a pénzügyekben, hogy nem érti miért van különbség a vételi és eladási árfolyamok között, akkor a legjobb lenne ha nem foglalkozna befektetésekkel, mert így biztos a bukás...

Ha ha ha
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

isabella, 2016.08.24 13:43

A Hozamplaza ügyfeleit is óvatosságra inteném, mivel a devizák váltásánál a vételi árfolyam magasabb, mint az eladási árfolyam. Vagyis a bank a gyanútlan ügyfélnél egyből már egy dollárban vagy akármilyen valutában megvett befektetési alapnál komoly profitot rak zsebre, ez még nem is lenne baj, de a kisbefektetőktől veszi el. Erre az a válasz volt, hogy ők nem pénzváltók. Az egészben az a legundorítóbb, hogy mindenki odavitte a pénzét, hogy vegyen befektetési alapot, és utána csinálták meg ezt a változtatást. Nem segítik a kisbefektetőket ebben az országban, pedig az ő pénzükből élnek. Arról már nem is beszélve, hogy türelmi időt sem adnak nekik, hogy legalább a befektetés alapjait megtanulhatnák, hanem minden lehetséges módon megcsapolják a kis vagyonukat.
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

bozsik47, 2016.08.24 11:02

Nagyon egyszerű a megoldás.Egy kedves hölgy termékbemutatóra invitál,telefon kinyomva!!!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html

Marcsi14, 2016.08.24 10:41

Miért is nem lehet ezeket civilruhás rendőrökkel lebuktatni?
Pl. engem felhívnak (már hívtak sokszor, csak én nem az elveszett fajtából való vagyok), megegyezem velük, hogy elmegyek és mihelyst leteszem a telefont felhívom a rendőrséget, akiknek kötelességük lenne velem egy ilyenre eljönni és lebuktatni az átverőket - nagy fogásuk lenne.

Miért így hívják fel a figyelmet? - hiszen a sok becsapható egyedülálló (és nem egyedülálló) nyugdíjas, pont azért becsapható, mert ezt a cikket soha nem fogja olvasni!
A hozzászólások csak a Felhasználó véleményét tükrözik. Fórum moderációs elveinket itt olvashatja: https://www.napi.hu/info/adatvedelem.html