Mely cégek számára ajánlaná a látogatóközpont meglátogatását?

Úgy gondolom, hogy mindenkinek, mivel a szolgáltatásainkkal nagyjából minden portfóliót le tudunk fedni. A kis cégek számára például a mobil iroda szolgáltatás lehet különösen vonzó, hiszen ezzel a hét minden napján, napi 24 órában elérhetővé válhatnak, függetlenül attól, hogy éppen hol vannak. De természetesen vannak megoldásaink, melyeket főképp a nagyobb vállalatok tudnak hasznosítani. Ilyen például a nagy gyártóknak, vagy élelmiszer láncoknak ajánlott M2M megoldás, amit jelen esetben egy jégkrémhűtővel szemléltetünk. Egy ilyen megoldással a gyártó vállalat folyamatosan tudja monitorozni a termék minőségét, illetve azt is, hogy mikor kell feltölteni a hűtőt.

A kis cégek gyakran félnek bevezetni az új technológiákat. Nekik mit üzenne?

Az M2M-től biztosan nem kell félni, hiszen ez amellett, hogy növeli a cég előtt álló lehetőségeket, hosszú távon a költségeket is csökkenti. Aki a látogatóközpontban végignézi a Vodafone által alkalmazott megoldásokat, az könnyen találhat egy jó ötletet, amelyet a saját cégénél is tud alkalmazni. Sokan csak a bevezető költségeket látják, és úgy gondolják, hogy ez csak a nagyvállalatoknak szól. Márpedig sok esetben ez nem így van, számos olyan M2M megoldásunk van, amely egy kis cég működésében is sokat tud segíteni, ráadásul elérhető áron.

A magyar cégek mennyire alkalmazzák ezeket a megoldásokat. Akár Nyugat-Európával összehasonlítva?

Itthon még a kezdeti lépéseknél tartunk, az M2M-et szinte csak a nagyobb cégek használják. Például azok, akiknek szüksége van rá a logisztikában, hogy nyomon kövesse a járművei fogyasztását, műszaki állapotát. Néhány kivételtől eltekintve a vállalkozások többsége kevésbé látja a lehetőséget ebben, mint például a nyugati társaik.

Szóval akkor nagy fejlődési lehetőségeket lát a magyarországi M2M-piacon?

Optimista vagyok, mert látom az értéket, amelyet ez által tudunk az ügyfeleinknek nyújtani. Elértünk egy olyan pontra, ahol már szinte bárkinek megéri alkalmazni az M2M-et. A fogyasztók teljes megoldásokat várnak, a Vodafone pedig ezt meg tudja adni nekik, hiszen mind hardvere, mind szoftvere oldalunk tudunk támogatást nyújtani, ahogy a teljes adatbiztonságot is tudjuk garantálni, azoknak, akik például a felhő szolgáltatásaink iránt érdeklődnek.

Hol tart majd az M2M-el 10 év múlva?

Biztos vagyok benne, hogy a jelenleginél jóval több gép lesz összekötve. Mivel egyre több problémát hidalhatunk majd át M2M-el, így várhatóan a cégek, az emberek is jobban hozzászoknak majd, így pedig könnyebben terjedhet a mindennapi életünkben is. Lesznek olyan megoldások is, amelyek ma még nem léteznek, de megkönnyítik majd az életünket, egyszerűbbé, átláthatóbbá teszik majd a folyamatokat, akár a mindennapokban is. Mondok egy példát: a gépjármű-biztosításnál a biztosítónál például látják, hogy az adott ügyfél hogyan vezeti az autóját, így a fogyasztónak ajánlott konstrukció is rugalmasabb, testre szabhatóbb lesz, mint az jelenleg megszokott. Ha azt látják például, hogy a sofőr óvatosan vezet, nem nyomja minden alkalommal tövig a féket, vagy viszonylag keveset használja a kocsit, akkor év közben is felajánlhatnak egy olcsóbb biztosítást. Ez a megoldás nem arról szól, hogy hogyan spóroljunk, hanem hogyan növelhessük az ügyfeleink elégedettségét. Ma még az M2M a kivételt jelenti, idővel viszont a megoldás szinonimája lesz.

A látogatóközpontról

A Vodafone Magyarország a budapesti székházában található látogatóközpont a mobiltechnológia legfontosabb innovációit, a jelen és jövő fejlesztéseit mutatja be. Az érdeklődők itt megismerhetik a gépek közötti kommunikációt lehetővé tevő Machine-to-Machine megoldásokat is, így például azt, hogy a liftek, autók, mezőgazdasági eszközök, pénztárgépek, konténerek, vérnyomásmérők a beépített szenzoroknak és SIM kártyáknak köszönhetően hamarosan mind kommunikálnak majd egymással, emberi beavatkozás nélkül. A látogatóközpont "saját" működése is a mobiltechnológiára épül, így akár egyetlen tablettel irányítható annak összes funkciója, beleértve a világítást, az árnyékolást, a hangrendszert, valamint az összes kijelzőt és azok tartalmát.

A látogatóközpontban közelebbről is megismerhető a 2014 őszén bevezetett Vodafone Iroda szolgáltatás, amellyel a Vodafone Magyarország virtuális szolgáltatóként belépett a vezetékes hangszolgáltatás piacára. A Vodafone Iroda 2015 februárjában virtuális alközponttal és interaktív hangmenü szolgáltatással (IVR) bővült, így a Vodafone vállalati és kormányzati ügyfelei számára teljes körű telekommunikációs megoldást kínál. A Vodafone Iroda szolgáltatással a vállalkozások korábbi vezetékes számai megmaradnak, ugyanakkor nem lesz több elvesztett hívás és a rendszer a legkorszerűbb szolgáltatás irányítási funkcióknak köszönhetően a megrendelő igényei szerint testre szabható.

A folyamatos rendelkezésre állást biztosító felhő alapú szolgáltatások is helyet kaptak a látogatóközpontban. Ezekkel a felhasználók számára állandóan rendelkezésre állnak a folyamatosan frissített, korszerű IT erőforrások, könnyedén megoldhatóvá válik az információk magasfokú védelme és fizikai biztonsága, valamint rugalmasan, a változó üzleti igényeknek megfelelően ütemezhetőek az IT erőforrások.