Ilyen tanulmány még nem készült a magyar kkv-król

A Deloitte idén először készítette el a Versenyképességi Indikátor Jelentést, melyben feltörekvő középvállalatokat (fkv) kérdezett meg a versenyképességüket befolyásoló tényezőkről.
Napi.hu, 2016. február 12. péntek, 17:45
Fotó: Napi.hu

A Deloitte Magyarország által feltörekvő középvállalatként definiált vállalkozások olyan dinamikusan növekedő cégek, melyek rangsorban a top 50 - 500 legnagyobb vállalatot követik, és éves árbevételük meghaladja az egymilliárd forintot. Az elemzés alapján Magyarországon ma hozzávetőlegesen 7000-7300 ilyen vállalat működik.

A tanácsadó cég versenyképességüket befolyásoló tényezőkről (változásmenedzsment, kockázatkezelési módszerek, utódlás, emberi erőforrás menedzsment és ügyfélszerzés) kérdezett meg fkv-kat.

A Deloitte által készített fkv-problématérkép alapján a feltörekvő középvállalatoknak leginkább az ügyfélszerzés és a minőségi munkaerő felkutatása a legégetőbb kihívás.

A versenyképességi index eredményei alapján tízből két vállalkozásnak állandó probléma a megfelelő munkaerő megtalálása, további négy pedig bizonyos területekre talál nehezen munkatársat. Még inkább szenvednek emiatt a vidéki és kisebb árbevételű cégek, ők főleg a frissen diplomát szerzők figyelmét nyerik el nehezebben az álláskeresési piacon.

Inkább önmagukra támaszkodnak

A magyar fkv-k jellemzően önállóan néznek szembe a problémákkal, a többség (53 százalék) még mindig nem vesz igénybe külső szakértői segítséget tanácsadó cégektől, ügynökségektől.

Amikor élnek a külső tanácsadó szakértelmével, akkor leggyakrabban a megfelelő munkaerő megtalálása érdekében alkalmaznak ügynökséget (29 százalék), de tréningre, szervezetfejlesztésre (18 százalék), valamint marketingkommunikációs célokra (13 százalék) vesznek igénybe külső segítséget.

Ez utóbbi adat azért különösen fontos, mert a felmérésből kiderül, hogy a cégek 56 százaléka még weboldallal sem rendelkezik, a megkérdezettek 29 százaléka pedig semmilyen marketingtevékenységet nem végez. Ez pedig az ügyfélszerzéssel, az ügyfélkezeléssel kapcsolatos egyik legnagyobb problémát jelenti: fogyasztói oldalról ugyanis felértékelődött a vásárlás előtti információgyűjtés, az eladáshelyi reklámok "rábeszélő" szerepe, a promóciók és az ár-érték arány megfelelően közvetített üzenete.

Online jelenlét és megfelelő pozicionálás híján azonban a cégek le- és kimaradhatnak a piaci versenyből, miközben a megkérdezettek 65 százalékának jelent gondot a piac árérzékenysége.

A feltörekvő középvállalatok szempontjából az a legfontosabb, hogy képesek legyenek felismerni saját célcsoportjuk valós fogyasztói igényeit, szokásait, és ennek megfelelően alakítsák ki a célcsoportra szabott, egyéni stílusú kommunikációt, nyelvezetet és eszközt - állapítják meg a tanulmányban.

Kulcskérdés a cégöröklés

A magyarországi családi vállalatok és vállalkozások a GDP mintegy 50-60 százalékát adják, a foglalkoztatottak közel fele tartozik ehhez a körhöz és munkaerő-megtartó képességük is jellemzően erősebb, mint más jellegű vállalkozásoké. Azonban más kihívásokkal kell szembesülniük, mint egy hagyományos vállalatnak, ezek közül az egyik legfontosabb az utódlás kérdése.

A felmérés alapján a megkérdezett családi cégek közel 85 százaléka működik családi vezetés alatt és közel harmaduknál merült fel az utódlás kérdése az elmúlt öt év alatt, míg több mint ötödük számít erre a következő fél évtized során. A családi vállalkozások 14 százaléka már nyitott arra, hogy a vezetői feladatokat ne családtag, hanem külső fél lássa el.

HOZZÁSZÓLÁSOK